Article Image
Försändning, vård och redovisning för 1 å 2 krea tur hafva sålunda för den mindre jordbruarer relativt icke varit mer betungande, än om antsle varit större, och dymedelst åt afsedda fördelar, et högre saluvärde samt jordbrukets förkofran, lemna ep i möjligaste måtto allmän utsträckoving. Resul tatet af beröringen med en gifven handelsor hvilar ock, såsom kändt är, på uppfattninger derstädes af den vara, gom der tillhandahålles Denna uppfattning, framför allt i olika länder ock under skilda förhållanden, står ej sällan i strid med åsigterna på försändningsorten och måste i dem föranleda nödiga mödifikationer, derest re sultatet skall blifva vinstgifvande och tillfredsställande. I detta hänseende hafva ock belysningar. omfattande såväl ögonblickets marknadsställning, gom ock öfriga på dess närmare eller fjermare framtid inverkande omständigheter, blifvit anbefallda att lemnas, och de originalräkningar, som tillhandahållits säljarna, hafva ock bidragit till upplysning i ämnet. Då vi ofta och intill sednaste tid hört uttalas åsigter och anmärkningar rörande den medverkande exportens tendensers, torde dessa sålunda vara gifna, derest man vill och kan spåra dem verkande uti dessa i korthet antydda rigtuingar, och har då frågan fått sin enkla, sin natnrliga drägt. Synbart är åtminstone att ingen rubbning af den enskildes rätt här ifrågakommer, såvidt man nemligen vill utgå ifrån den synpunkten, att den enskildes rätt och fördel bör stå lika med, men ej ställas framför, flertalets. Möjligen anmärkes dock, att flera af dessa åtgärder ej kunnat åvägabringas utan väsendtliga uppoffringar af staten, t. ex. för en stor ångares regelbundna turer, hvarför i alla andra fall garanti ställes m. m., eller för konduktörens arvode o. 8. v. Äfven här torde några ord kunna gifva en enkel och nöjaktig utredning, Uti återgäld i förstnämnda fall finnes blott den bestämning, att den antagna konduktören under hontraktstiden uteslutande förer till honom lemnade djur och varor på det fartyg, hvarmed öfverenskommelse blifvit träffad, cmot erläggande af 1!, pd st. för nötkreatur och 3 sh. 6 pence för får, 5 å 6 sh. för svin. Statens bidrag på grund af härför skedd hemställan utgör enligt afslutade räkningar rdr 1,447,02, som utgår till fyllnad uti konduktörens arvode, 3,000 rdr rmt. Under ett fullkomligt nytt företag och då ingalunda med visshet kunde förutsägas dess blifvande omfattning, men med blicken på exportörernas minsta möjliga betungande, bestämdes för hvarje exportdjur en afgift, som sedan ej inbragte det afsedda arvodesbeloppet. Gifvet är, att häruti icke fanns något underkännande af att exporten ganska väl kan och bör bära omkostnaderna derför, hvadan ock, under statens fortfarande enahanda garanti, exportörernas afgift likväl för innevarande år är bestämd att utgå med 2 rår rmt för nötkreatur och 37 öre för får och svina Efter dessa och andra inledande anmärkningar gifver förf:n nödiga anvisningar rörande anmälan, märkning, assurans, jernvägstransport. Han meddelar derefter en skildring af ångaren Marys, lastning, foderoch vattenförråd, kreåtursförlust m.m. Om sjelfva sjöresorna yttrar herr H; bland annat: Att djuren lida af öfverfarten är gifvet. I hvad mån detta inverkar på djurets utseende och värde kan naturligtvis icke med bestämdhet uppgifvas, såsom beroende främst af sjöresans mer eller mindre svåra beskaffenhet och äfven af flera andra omständigheter. Ungdom, befintligt bull samt ringa ansträngning och trötthet vid ankomsten till exportorten inverka synbart på förmågan att emotstå resans besvärligbeter. Tjurar affalla nästan mer än oxar och kor. En vigtskillnad för hela resan bör dock under vanliga förhåilanden ej räknas lägre än 713 å 8 lisp. lefvande vigt. ör export af kreatur fordrag visserligen ett i möjligaste måtto beqvärt, dock framför allt ett snabbgående fartyg. Det förra kan väl icke tillerkännas ångaren aMary,. Åtskilligt kan dock förbättras; men förlusten har det stormiga året 1866 varit så ringa, att dess förtjenster onekligen äro större, än dess fel. Till Thameshaveu anländer Mary i de flesta fall på 50 å 52 timmar. Dess vanliga fart är 12 å 13 knop i timmen, men har stundom vid hög sjö nedsatits ända till 3!, å 4 knop, ty ehuru maskinen vore fullt mäktig en snabbare fart, är i dylika fall en undviken starkare brytning emot vågen det enda sättet att försöka vinna minskning uti hotande förlust. Under stormen är fartygets snabbhet sålunda af föga nytta, men ovärderlig är den för att derefter ersätta förlorad tid och undgå ytterligare stormar, hvilka, såsom kändt, kunna lägga sig och åter uppstå ett par gånger i dygnet. Marys medförda last och lidna förluster ifrån slutet af april till medio af december utvisas af följande: Försända kreatur: nötkreatur 2,499, får 1,920, kalfvar 290, svin 208. Förlorade kreatur: nötkreatur 36, får 30, kalfvar 3, svin 5, utvisande en förlust ej fullt 11; proc. af nötkreatur; 1, af får; 1 proc. af kalivar och 2!2 proc. af svinkreatur. Författaren öfvergår derefter till redogörelse för Thameshaven och lossningen derstädes, kreaturstorget, salesmen, försäljningssätt, värdering, lefvande vigt och slagtvigt, försäljningstider, värderade racer, kalfgödning, omdömen om svenska djur, prisförändringar, mejeriprodukter m. m. — RR TR SU EA Pr ng

19 juli 1867, sida 3

Thumbnail