Article Image
Försändning, vård och redovisning för 1 å 2 krea
tur hafva sålunda för den mindre jordbruarer
relativt icke varit mer betungande, än om antsle
varit större, och dymedelst åt afsedda fördelar, et
högre saluvärde samt jordbrukets förkofran, lemna
ep i möjligaste måtto allmän utsträckoving. Resul
tatet af beröringen med en gifven handelsor
hvilar ock, såsom kändt är, på uppfattninger
derstädes af den vara, gom der tillhandahålles
Denna uppfattning, framför allt i olika länder ock
under skilda förhållanden, står ej sällan i strid
med åsigterna på försändningsorten och måste
i dem föranleda nödiga mödifikationer, derest re
sultatet skall blifva vinstgifvande och tillfredsstäl-
lande. I detta hänseende hafva ock belysningar.
omfattande såväl ögonblickets marknadsställning,
gom ock öfriga på dess närmare eller fjermare fram-
tid inverkande omständigheter, blifvit anbefallda
att lemnas, och de originalräkningar, som tillhan-
dahållits säljarna, hafva ock bidragit till upplys-
ning i ämnet.
Då vi ofta och intill sednaste tid hört uttalas
åsigter och anmärkningar rörande den medverkan-
de exportens tendensers, torde dessa sålunda vara
gifna, derest man vill och kan spåra dem verkande
uti dessa i korthet antydda rigtuingar, och har då
frågan fått sin enkla, sin natnrliga drägt. Synbart
är åtminstone att ingen rubbning af den enskildes
rätt här ifrågakommer, såvidt man nemligen vill
utgå ifrån den synpunkten, att den enskildes rätt
och fördel bör stå lika med, men ej ställas fram-
för, flertalets. Möjligen anmärkes dock, att flera
af dessa åtgärder ej kunnat åvägabringas utan vä-
sendtliga uppoffringar af staten, t. ex. för en stor
ångares regelbundna turer, hvarför i alla andra fall
garanti ställes m. m., eller för konduktörens arvo-
de o. 8. v. Äfven här torde några ord kunna gifva
en enkel och nöjaktig utredning, Uti återgäld i
förstnämnda fall finnes blott den bestämning, att
den antagna konduktören under hontraktstiden ute-
slutande förer till honom lemnade djur och varor
på det fartyg, hvarmed öfverenskommelse blifvit
träffad, cmot erläggande af 1!, pd st. för nötkrea-
tur och 3 sh. 6 pence för får, 5 å 6 sh. för svin.
Statens bidrag på grund af härför skedd hemstäl-
lan utgör enligt afslutade räkningar rdr 1,447,02,
som utgår till fyllnad uti konduktörens arvode,
3,000 rdr rmt. Under ett fullkomligt nytt företag
och då ingalunda med visshet kunde förutsägas dess
blifvande omfattning, men med blicken på exportö-
rernas minsta möjliga betungande, bestämdes för
hvarje exportdjur en afgift, som sedan ej inbragte
det afsedda arvodesbeloppet. Gifvet är, att häruti
icke fanns något underkännande af att exporten
ganska väl kan och bör bära omkostnaderna derför,
hvadan ock, under statens fortfarande enahanda
garanti, exportörernas afgift likväl för innevarande
år är bestämd att utgå med 2 rår rmt för nöt-
kreatur och 37 öre för får och svina
Efter dessa och andra inledande anmärkningar
gifver förf:n nödiga anvisningar rörande anmälan,
märkning, assurans, jernvägstransport. Han med-
delar derefter en skildring af ångaren Marys, last-
ning, foder- och vattenförråd, kreåtursförlust m.m.
Om sjelfva sjöresorna yttrar herr H; bland
annat:
Att djuren lida af öfverfarten är gifvet. I hvad
mån detta inverkar på djurets utseende och värde
kan naturligtvis icke med bestämdhet uppgifvas, så-
som beroende främst af sjöresans mer eller mindre
svåra beskaffenhet och äfven af flera andra omstän-
digheter. Ungdom, befintligt bull samt ringa ansträng-
ning och trötthet vid ankomsten till exportorten in-
verka synbart på förmågan att emotstå resans be-
svärligbeter. Tjurar affalla nästan mer än oxar och
kor. En vigtskillnad för hela resan bör dock under
vanliga förhåilanden ej räknas lägre än 713 å 8
lisp. lefvande vigt.
ör export af kreatur fordrag visserligen ett i
möjligaste måtto beqvärt, dock framför allt ett
snabbgående fartyg. Det förra kan väl icke tiller-
kännas ångaren aMary,. Åtskilligt kan dock för-
bättras; men förlusten har det stormiga året 1866
varit så ringa, att dess förtjenster onekligen äro
större, än dess fel. Till Thameshaveu anländer
Mary i de flesta fall på 50 å 52 timmar. Dess
vanliga fart är 12 å 13 knop i timmen, men har
stundom vid hög sjö nedsatits ända till 3!, å 4
knop, ty ehuru maskinen vore fullt mäktig en snab-
bare fart, är i dylika fall en undviken starkare bryt-
ning emot vågen det enda sättet att försöka vinna
minskning uti hotande förlust. Under stormen är
fartygets snabbhet sålunda af föga nytta, men ovär-
derlig är den för att derefter ersätta förlorad tid
och undgå ytterligare stormar, hvilka, såsom kändt,
kunna lägga sig och åter uppstå ett par gånger i
dygnet. Marys medförda last och lidna förluster
ifrån slutet af april till medio af december utvisas
af följande:
Försända kreatur:
nötkreatur 2,499, får 1,920, kalfvar 290, svin 208.
Förlorade kreatur:
nötkreatur 36, får 30, kalfvar 3, svin 5,
utvisande en förlust ej fullt 11; proc. af nötkrea-
tur; 1, af får; 1 proc. af kalivar och 2!2 proc.
af svinkreatur.
Författaren öfvergår derefter till redogörelse för
Thameshaven och lossningen derstädes, kreaturs-
torget, salesmen, försäljningssätt, värdering, lefvande
vigt och slagtvigt, försäljningstider, värderade racer,
kalfgödning, omdömen om svenska djur, prisförän-
dringar, mejeriprodukter m. m.
— RR
TR SU EA Pr ng
Thumbnail