Article Image
Stockholms sjöförsäkringsaktiebolag hade i onsdags sin hbholagsstämma. Såsom ordförande fungerade friherre I C. E; Cederström: Då nu ej allenast de i bolagsordningen föreskrifne 10 procent af aktiebeloppet blifvit inbetalde, utan äfven en stor del af sandra inbetalningen redan ingått, beslöts att bolaget genast skulle träda i verksamhet. Genom votering beslöts att styrelseledamöternas antal skulle blifva tre. Till verkställande direktör utsågs konsul J. H. Bolin, och till öfriga styrelseledamöter: kaptenen frih. C. Skogman och grosshandlaren Ludv. Fredholm. Till suppleantdirektörer valdes kaptenlöjtnant Aug. Fries, grosshandlaren Edv. Cederlund och skeppsklareraren Wilb. Flygarson: Till revisorer uteågos: expeditionsekreteraren G. Sandahl, grosshandlaren N. Paton och grosshandlaren J. L: Hedman, och till deras suppleanter grosshandlaren Ludvig Lamm och konsul L. Peyroa. Bolagets kontor blifver i börsbuset under börstid, på nedra botten bredvid nedra börssalen, samt under öfriga kontorstider en trappa upp i nu upplösta assuranskompaniets lokal. Bolagets styrelse sammanträdde i torsdags förmiddag för utseende af tjenstemän m. fl: angelägenbeter. — Till kamrerare antogs vid detta tillfälle berr F: B. Beskow och till besigtningsman kaptenen J. Fr. Lagerholm: Styrelsen har redan sfslutat försäkringar till ett ganska ansenligt ansvarighetsbelopp. En utfärd med de svexska ängsluparmse på Seine skildras af periser-tidningen cOpinion nationalea för den 12 derues på röljande sätt: Ett högst intressant experiment egde i går rum på Seine. Frågan gällde att uppvisa de till expositionen från Stockholm anlände begge små ångsluparnes egenskaper, deras gång och deras hastighet. Prins Oscar deltog i denna utfärd, till hvilken medlemmar af kejserliga kommissionen och internationela juryn samt notabiliteter inom pressen blifvit inbjudna. Äfven svenska legationen var representerad och flera både svenska och franska amer deltogo i utflykten, vid hvilken kammarherren Fahnehjelm fungerade som värd. Kl. 23 2 afgingo begge sluparne Sophie och Mathilda från Jenabron med svenska flaggan hissad. De paddlade rakt fram åt S:t Cloud med en medelhastighet af 8 eng. mil i timmen. Maskinen, om 4 hästars kraft, befinnes midt i båten, intager föga rum och verkar direkte på skrufven. Hela den lilla farkosten utmärker sig genom enkel och ekonomisk inrättning, vida skiljd från dettunä och fula hos våra ångslupar, som gå till S:t loud och Longchamps; de skjuta dessutom vida hastigare fart och äro framförallt lätta att vända. I Sverge äro dessa små båtar berättigade att föra 75 passagerare; oss förefaller emellertid som skulle detta antal gerna kunna nedsättas till 50, i fall sådana båtar komma att cirkulera i Paris, hvilket skulle kunna ske till stor fördel för både expogitionen och stadens befolkning. Anledningen till denna nedsättning i passagerareantalet söka vi uti karakters-olikbeten mellan de begge folken; söndagsparisaren är icke så stilla och lugn som Stockholmaren och derföre kunna 50 af de förra väl motsvara 75 af de sednare. Dessa båtar borde här bli omfattade med stort bifall; deras form är elegant, enkel och smakfull; de upptaga föga utrymme, göra ringa buller, äro icke besvärliga genom rök och kosta föga att uppsätta och underhålla. I går företogs, som sagdt, resan till S:t Clou der de resande landstego, gjorde en promenad i parken och åter stego ombord vid Sevres, men icke destomindre hunno tillbaka till kl. 3. Prins Oscar, enkel och vänlig och meddelsam som alltid, gjorde bortresan på ena båten och hemresan på den andra. Han bar i knapphålet hederslegionens röda band tillika med ett annat trefärgadt band, som till hög grad väckte de närvarandes nyfikenhet, tilldess man fick veta att detta band tillhör en medalj, som prinsen erhållit i Nizza, der han med lifsfara räddat en familj, hvars häst skenat. Efter återkomsten serverades förfriskningar åt deltagarne, och hrr Oscar de Watteville och Girard föreslogo skålar för prinsen och för den svenskå gästfriheten. Prinsen tackade. Tillåten mig, mina herrar, sade han, att tömma ett glas för Frankrike, hvilket jag älskar, det vågar jag säga, lika mycket som ni sjelfva. Derefter föreslog M. Petin en skål för Sverge och dess industri. Vi hafva at flera skäl lagt vigt på att i detalj meddela berättelsen om denna korta färd. Först och främst emedan sluparne, om hvilkas goda och enkla konstruktion vi haft tillfälle att öfvertyga Oss, Synas Oss vara ett beqvämt och billigt transportmedel, hvilket med allt skäl borde antagas i Paris, särdeles nu, då expositionen föranleder stor rörelse på Seine och det allmänt klagas öfver brist på transportmedel. t Ytterligare en omständighet, hvilken vi ansett oss böra påpeka, är den karakter af hjertlighet, som alltid uppenbarar sig i förhållandet mellan oss fransmän och svenskarne; man skulle kunna säga, Rn det finnes en naturlig sympati emellan de båda olken. -—Sn FA

18 maj 1867, sida 2

Thumbnail