Jag befarar derför att ett framläggande i detta
ögonblick af vår diplomatiska skriftvexling rörande
den allmänna pe tiska ställningen vore lika opå-
kalladt, som af föga intresse för allmänheten, och
jag har derför icke haft för afsigt att derom nu
gå i författning.
Värsillfisket i Norge. Morgenbla-
det meddelar ett telegram af den 16 mars från
uppsigtschefen vid vårsillfisket till inrikesdepar-
tementet, så lydande.
Vårsillfisket kan an:es slutadt öfverallt, med
följande re-ultat: södra distriktet 170,000 norra
260,000, Söndmöre 100,000, tillsammans 530,000
tunnor, hvaraf, när man tager hänsyn till sil-
lens storlek, höga pris och ringa qvantitet, an-
tagligen 450,000 bli utskeppade:
Finska exporttullsns upphäf-
vande. Finlands Allmänna Tidning för
den 14 dennes innehåller en kejserlig kungö-
relse om upphäfvande för 5 år af exporttullen
i Finland. Sålunda få alla varor, för hvilka
vid införsel från Finland tullafgifter nu erläg-
gas, från och med innevarande års början till
och med 1871 från landet tullfritt utföras, lik-
väl med undantag af lumpor och kreatursben.
A fvenså få de varor, eom för närvarande äro
till utförsel från landet förbjudna, jemväl un-
der nämnda fem år tullfritt utföras, med un-
dantag af ryskt skiljemynt af 72:a profvet, mot
bvars utförsel förbudet fortfarande blifver gäl-
lande:
Finland och svenska tandt-
bruket. På hemställan af direktörn för
Mustiala landtbruksinstitut har finska senaten
beviljat nämnda instituts inspektor, D. E. Korck-
man, offentligt understöd för att under instun-
dande april, maj och juni månader besöka väl
skötta egendomar i mellersta delen af Sverige;
hvarvid ban bör öfvervara vårsådden på Hof-
gården i Östergötland samt, efter vunnen kän-
nedom om jordbruket å större egendomar i
nämnda landsort, äfvensom i Nerike och Sö-
dermanland, afsluta resan med ett besök på
Ultuna landtbruksinstitut.
Jernvägsskenor af Bezsemer-
stål. I dllustrated London Newsa för den
9 mars berättas: Jernvägsskenor, tillverkade me-
delst Bessemerprocessen, börjar hastigt att komma
i bruk på alla engelska jernvägar, och man kan
ej betvifla att inom några få år skola inga andra
jernvägsskenor användas, alldenstund, trots den
något högre inköpskostnaden för stålskenorna, deras
varaktighet är företrädesvis vida större. Vid sta-
tionen Chalk Farm på London and North-Western
Railway är en skena af Bessemerstål ännu i bruk
och fullkomligt oskadd, oaktadt den har hållit ut
tyugutvå vanliga jernskenor, lagda närmast bredvid
en på samma bana. Att sluta af detta exempel,
äro stålskenor åtminstone 25 gånger så starka som
jernskenor. Stålskenorna äro icke, som man skulle
kunna tro mera sköra än de af jern, utan tvärtom
mycket sega, och senaste numret af Engineering
Journal berättar om experimenter, som blifvit före-
tagna af åtskilliga Sheffieldsfirmor, och hvilka tyd-
ligt bevisa denna uppgift. Dessa experimenter,
gjordes hufvudsakligen för mr W. J. Mac Alpine,
som står i nära förbindelse med åtskilliga af de
amerikanska jernvägarne och hvilken ämnar att
å dessa i vidsträcktare skala införa stålskenor.
esultatet af experimenterna visade tydligt stålets
styrka och seghet. Sålunda fick vid ett af försö-
ken en hejare af en tons vigt från 20 fots höjd
falla ned på en skena, vägande 68 skålp. på yarden
och uppburen af tvenne jernblock på tre fots af-
stånd från hvarandra, utan att någon annan ver-
kan åstadkoms, än att skenan böjdes. Hon vändes
derefter upp och ned, och slaget förnyades, hvar-
vid skenan slogs rak utan att likväl någon bräcka
syntes i densamma. HSlutligeu lät man samma hejare
falla från tretio fots höjd, hvarvid skenan blef
mycket böjd och vriden, utan att likväl den minsta
bräcka syntes. Genom det tillverkningssätt man
nu antagit, kan man vara säker om, att de olika
delarne af en skena äro fullkomligt lika till sin
sammansättning och konsistens.