Article Image
Atelierbyggnaden vid Carl KI FR:s torg hindrar jermvägsnläggningen till Djurgården. en uppsats häromdagen fästade vi uppmärkamheten på att det blir nödvändigt i en icke flägsen framtid att utvidga Hamngatan för att ereda utrymme åt trafiken mellan Norrmalm å na sidan samt Ladugårdslandet och Djurgården medelst nya Strandgatan) å den andra, och att ördenskull atelierbyggnaden ej bör uppföras, ty öljden skulle endast blifva att den framdeles nåste lösas med 100,000 rdr för att rifvas. — ;edan nämnde uppsats var införd ha vi letat pp ett förslag som för omkring 8 år sedan var ramlagdt i Posttidningen, såsom det då trodles af kapten Gustaf Nerman, rörande anlägvandet af en jernvdg till Djurgården. Det är nu, då Strandgatans anläggande är påbörjadt och jernvågens förflyttande till Djurgården ökat nödvändigheten af bättre kommunikationsanstaler dit, samt då Djurgårdsstaden blifvit förenad med Stockholms kommun, flerdubbelt angeläget att inom några års förlopp anlägga en jernväg dit. I det ofvan omtalta förslaget heter det: Ju kortare en från en stor stad utgående jernväg ir, desto längre bör han äfven intränga i de tätare befolkade delarne af staden: Af denna anledning torde nordvestra hörnet af Carl XIII:s torg, hörnet der orangeribyggnaden nu står utan tvifvel vara den lämpligaste platsen. Läget är icke allenast centralt för den norra förstaden, utan det är derjemte äfven ganska nära sjelfva staden, och man kan äfven mot en relativt ringa kostnad leda jernvägen derifrån längs Norrmalmstorg och Ladugårdslandsviken till Djurgården. Men nu håller det spekulativa atelierbyggnadsbolaget, med öfverintendenten Dardel i spetsen, på att borttaga denna förmånliga utgångspunkt för en blifvande jernväg. Förslaget rörande jernbanan innehåller för öfrigt att den skulle läggas i Berzelii park; utmed Hamngatan, nya Strandgatan framåt till grannskapet af hästgardets badhus: Derifrån skulle den på en 700 fot lång träbro passera öfver till Djurgårdslandet samt följa stenmuren som skiljer Galervarfvet från Lejonslätten och stanna på planen mellan Galervarfvet och Blåporten. Den skulle, enligt ett högt tilltaget kostnadsförslag, kosta 400,000 rdr: Driftkostnader och underhåll beräknades till 27,000 rdr om året och inkomsterna, efter 80 tåg om dagen; till 50,000 rdr. Sträckan, 7,500 fot lång, företer så godt som inga lokala hinder att öfvervinna. Som sagdt, äfven denna plan, hvilken ingen med något öga för framtidens kraf lärer kunna bestrida höra till dessa, skulle blifva hindrad af den välsignade atelierbyggnaden, hvilken är så likgiltig för sjelfva konstakademiens professorer, att de visst icke äro några motståndare till dess ioställande. Landtmätsriärender. Såsom sökande till förste landtmätaretjensten i Gotlands län hafva inom ansökningstidens slut följande anmält sig: förste landtmät. i Jemtland L. T. Jacobsson, andre landtmät. i Östergötland A. G: Jonzon, samt följande kommissionslandtmätare: L. P. Engbom, L. Fegreus, N. Pilo, B. E. Dryselius från Gotlands, B. R. Kreij, C. R. Hartman från Gefleborgs, J. W. Pilo från Westernorrlands, A. M. Lindeblad, J. J. Kraft, J. F. Schött från Östergötlands, R. J. Geintschein från Skaraborgs, C. Pettersson från Kronobergs, Th. Elfström, F. A. Strandberg från Jönköpings, L. L. Ljunggren, J. A. Bergstedt från Elfsborgs, C. A. Apelstam, Fr. T. Sandeberg från Hallands, T. B. Roberg från Örebro, P. F. Lindström från Westeråsg, F. A. Forsell från Kopparbergs län, samt ingeniören i k gen.-landtmäterikontoret J. G. Klein. Sökande till andra landtmätaretjensten i Gotlands län, inom ansökningstidens slut anmälda: kommissionslandtmätarne A. Kollberg, L. P. Engbom, N. Pilo, B. E. Dryselius och F. R. Cedergren från Gotlands, J. F. Schött från Östergötlands, N. F. Liedbeck från Nyköpings, samt N. Wingård från Skaraborgs län. Stockholms stadsfullmäktiges protokoll, hålina vid desammas senaste sammanträden, komma att offentligen uppläsas i beredningsutskottets lokal, en trappa upp i huset JM 6 vid Myntgatan: i dag kl. 5 e: m; Afbruten t:legrafförbindelse. Telegrafstyrelsen tillkännager att, så länge afbrottet å undervattensledningen mellan Gotland och fasta landet varar, telegrammer till Wisby från Westervik befordras med post, som afgår hvarje måndag och torsdag kl. 5 e m.

7 mars 1867, sida 2

Thumbnail