Atelierbyggnaden vid Carl
KI FR:s torg hindrar jermvägs-
nläggningen till Djurgården.
en uppsats häromdagen fästade vi uppmärk-
amheten på att det blir nödvändigt i en icke
flägsen framtid att utvidga Hamngatan för att
ereda utrymme åt trafiken mellan Norrmalm å
na sidan samt Ladugårdslandet och Djurgården
medelst nya Strandgatan) å den andra, och att
ördenskull atelierbyggnaden ej bör uppföras, ty
öljden skulle endast blifva att den framdeles
nåste lösas med 100,000 rdr för att rifvas. —
;edan nämnde uppsats var införd ha vi letat
pp ett förslag som för omkring 8 år sedan var
ramlagdt i Posttidningen, såsom det då trod-
les af kapten Gustaf Nerman, rörande anläg-
vandet af en jernvdg till Djurgården. Det är
nu, då Strandgatans anläggande är påbörjadt
och jernvågens förflyttande till Djurgården ökat
nödvändigheten af bättre kommunikationsanstal-
er dit, samt då Djurgårdsstaden blifvit förenad
med Stockholms kommun, flerdubbelt angeläget
att inom några års förlopp anlägga en jernväg dit.
I det ofvan omtalta förslaget heter det: Ju
kortare en från en stor stad utgående jernväg
ir, desto längre bör han äfven intränga i de
tätare befolkade delarne af staden: Af denna
anledning torde nordvestra hörnet af Carl XIII:s
torg, hörnet der orangeribyggnaden nu står
utan tvifvel vara den lämpligaste platsen. Lä-
get är icke allenast centralt för den norra för-
staden, utan det är derjemte äfven ganska nära
sjelfva staden, och man kan äfven mot en rela-
tivt ringa kostnad leda jernvägen derifrån längs
Norrmalmstorg och Ladugårdslandsviken till
Djurgården.
Men nu håller det spekulativa atelierbygg-
nadsbolaget, med öfverintendenten Dardel i
spetsen, på att borttaga denna förmånliga ut-
gångspunkt för en blifvande jernväg.
Förslaget rörande jernbanan innehåller för
öfrigt att den skulle läggas i Berzelii park; ut-
med Hamngatan, nya Strandgatan framåt till
grannskapet af hästgardets badhus: Derifrån
skulle den på en 700 fot lång träbro passera
öfver till Djurgårdslandet samt följa stenmuren
som skiljer Galervarfvet från Lejonslätten och
stanna på planen mellan Galervarfvet och Blå-
porten. Den skulle, enligt ett högt tilltaget
kostnadsförslag, kosta 400,000 rdr: Driftkost-
nader och underhåll beräknades till 27,000 rdr
om året och inkomsterna, efter 80 tåg om
dagen; till 50,000 rdr. Sträckan, 7,500 fot
lång, företer så godt som inga lokala hinder
att öfvervinna.
Som sagdt, äfven denna plan, hvilken ingen
med något öga för framtidens kraf lärer kunna
bestrida höra till dessa, skulle blifva hindrad af
den välsignade atelierbyggnaden, hvilken är så
likgiltig för sjelfva konstakademiens professorer,
att de visst icke äro några motståndare till dess
ioställande.
Landtmätsriärender. Såsom sö-
kande till förste landtmätaretjensten i Gotlands län
hafva inom ansökningstidens slut följande anmält
sig: förste landtmät. i Jemtland L. T. Jacobsson,
andre landtmät. i Östergötland A. G: Jonzon, samt
följande kommissionslandtmätare: L. P. Engbom,
L. Fegreus, N. Pilo, B. E. Dryselius från Gotlands,
B. R. Kreij, C. R. Hartman från Gefleborgs, J. W.
Pilo från Westernorrlands, A. M. Lindeblad, J. J.
Kraft, J. F. Schött från Östergötlands, R. J. Geint-
schein från Skaraborgs, C. Pettersson från Krono-
bergs, Th. Elfström, F. A. Strandberg från Jönkö-
pings, L. L. Ljunggren, J. A. Bergstedt från Elfs-
borgs, C. A. Apelstam, Fr. T. Sandeberg från Hal-
lands, T. B. Roberg från Örebro, P. F. Lindström
från Westeråsg, F. A. Forsell från Kopparbergs län,
samt ingeniören i k gen.-landtmäterikontoret J. G.
Klein.
Sökande till andra landtmätaretjensten i Gotlands
län, inom ansökningstidens slut anmälda: kommis-
sionslandtmätarne A. Kollberg, L. P. Engbom, N.
Pilo, B. E. Dryselius och F. R. Cedergren från
Gotlands, J. F. Schött från Östergötlands, N. F.
Liedbeck från Nyköpings, samt N. Wingård från
Skaraborgs län.
Stockholms stadsfullmäktiges
protokoll, hålina vid desammas senaste
sammanträden, komma att offentligen uppläsas
i beredningsutskottets lokal, en trappa upp i
huset JM 6 vid Myntgatan: i dag kl. 5 e: m;
Afbruten t:legrafförbindelse.
Telegrafstyrelsen tillkännager att, så länge af-
brottet å undervattensledningen mellan Gotland
och fasta landet varar, telegrammer till Wisby
från Westervik befordras med post, som afgår
hvarje måndag och torsdag kl. 5 e m.