Skolörna, sädane ; de bor de våra. En författare i Göteborgs Handelstidning framställer följande riktiga åsigter i detta ämne: Hvad skolorna beträffar, så anser jag: 1:mo att folkskolan bör höjas, så att uti den kan inhemtas så mycket kunskaper, som, för folket i allmänhet kan vara någorlunda tillräckligt: Den skulle erhålla flera klasser, t.: ex. 4 eller 5, med tillräckligt antal lärare med kunskaper, åtminstone motsvarande :-hyad. som menas med studentexamen. Här skulle läras: Svenska språket, arithmetik, nåot matematik och mekanik, fysik, kanske kemi, Eunskap om verldsbyggnaden, om djuren och växterna, svenska statsförfattningen, historia och geograf; allt efter lärokurser för ändamålet affattade, populärt framställde till den vidd, som för ändamålet kunde finnas lämpligt. Jag har icke nämnt kristendom, dels emedan jag anser undervisningen häruti tillkomma presterskapet, hvilket dertill lämpligen må använda skolans lokal, dels emedan jag icke anser kristendom såsom ett lämpligt föremål för skolundervisning, enär denna icke bör omfatta andra ämnen än sådana, hvaruti absolut visshet kan -vinnas, hvilket uti religiösa frågar väl knappt torde vara möjligt i vidare mån än hvad beträffar religionens historiska utveckling. Det kan synas, som om jag för folkskolan upptagit väl många ämnen, men intet af dem är för en bildad menniska umbärligt, och jag skulle heldre vilja lägga till än taga ifrån. Allt beror på den omfattning man gifver dem. Jag har härvid antagit att barnet, då det kommer till folkskolan, kan läsa hjelpligt innantill; huru de skola lära detta, dermed ämnar jag icke sysselsätta mig, utan endast anmärka att den fasta folkskolan dertill icke är mycket lämplig, särdeles derför att vägen dit för dö små barnen vanligen torde vara för lång. Ehurn folkskolan och elementarläroverket böra hvar för sig vara ett helt, så böra de icke sinsemellan sakna samband; så böra lärarne kunna förflyttas från den ena till den andra, äfvensom öfvergångenfrån folkskolan till elementarläroverket bör vara lätt, så att i en viss klass (icke den sista) af folkskolan inhemtas precist så mycket som fordras för inträde i elementarläroverkets lägsta klass; 2:0 att elementarläroverken böra reorganiseras så, att ett högre kunskapsmått än nu fordrades för inträdet, så att de lägsta klasserna kunde indragas), och gossarne, när de komme dit, vore så försigkomne, att de, särdeles om läsningen icke ställdes på hemlexor, kunde sköta sig sjelfva utan privatlärare. Först nu skulle undervisning i fremmande språk vidtaga. Undervisningen i allt skulle ställas så, att ungdomen finge företrädesvis lära sådant som i allmänna lifvet först och främst behöfves. Främst sätter jag kunskap om den verld, enkannerligen det land, der vi lefva och hafva vår varelse, historia, räknekonst, matematik, lefvande språk m. m. Studiet af de döda språken anser jag lämpligen böra långt framskjutas, kanske ända till universitetet. ) Härigenom skulle den fördel vinnas, att dels utrymmet blefvo mera tillräckligt, dels att färre lärare behöfdes, till följe hvaraf noggrannare urval kunde göras, dels ock att i allmänhet inga andra komme till det högre läroverket än sådane, som hade för afsigt förvärfva den högre bildning, Hvartill deras anlag, som pu någorlunda kunna bedömas, gjorde dem tjenliga.