Article Image
denna kostnad är ännu högst betydlig hvarje år,
likasom den varit det från jernvägarnes begynnelse.
Å sidan 38 och bilagan JV 81 i den före
liggande berättelsen synes; att staten ägde dels
år 1862 sexton samt hvartdera af åren 1863,
1864 och 1865 tjugoen passagerarevagnar af
första klassen; hvilka vagnar hvar för sig inne-
hålla 3 kupeer för tillsammans 24 personer,)
äfvensom hvartdera åren 1862 och 1863 sju,
men åren 1864 och 1865 fjorton apassagerare-
vagnar kombinerade 1:sta och 2:dra klassenc,
hvilka ckombineradecw?) vagnar innehålla 2 för-
sta och 2 andra klassens kupber, rymmande
tillsammans 32 personeru, — och dels år 1862
fyratiofyra; 1863 femtio, 1864 femtiotre och
år 1865 sextiofem passagerare-vagnar af andra
klassen, hvilka vagnar hvar för sig innehålla 4
kupeer för tillsammans 40 personer.
Vi finna nu häraf, att det rymmes 40 per-
soner i en andra klassens vagn, men blott 32,
— deraf 16 första klass och 16 andra kl:ss
passagarare — i en kombinerad vagn och alle-
nast 24 i en första klassens vagn. Anlednin-
gen till det sednare är, bland annat, att de
förnäme skola hafva godt utrymme och större
beqvämlighet, än andra. ÅA hvarje säte inrym-
mes blott 4 personer; då deremot 5 samman-
packas på hvarje säte i andra klass vagnar.
Emedan biljettpriset för en mil är med
snälltåg i första klassens vagnar 80 och i an-
dra klassens 60 öre samt med blandadt tåg i
första klassems vagnar 75 och i andra klassens
50 öre; så finna vi för det första, att, till
fördel för våra förnäma resande, priset för
snälltågs-biljett är höjd med endast 5 öre, för
första klass passagerare; då det deremot är
höjdt med 10 öre för andra klass passagerare,
som ju innefattar en orätivisa, i synnerhet, som
man dels sitter begqvämare och glesare i en
första, än i en andra klassens vagn, och del
första, men icke andra klassens vagnar upp-
värmas vintertiden; dertill särskilda apparater
på statens bekostnad anskaffats år 1865 (se
sidan 11); och för det andra att, med beräk-
ning af förenämnda priser, fullastade vagnar
gifva per mil, under snälltåg; en förste klass
vagn 19 rdr 20 öre; en kombinerad 22 rdr
40 öre och en andra klass vagn 24 rdr samt
under blandade tåg, en första klass vagn 18
rdr; en kombinerad 20 rdr och en andre klass
vagn likaledes 20 rdr; och således en andre
klass vagn under snälltåg 4 rdr 80 öre samt
under blandadt tåg 2 rdr mera, än en förste
klass vagn; nemligen för hvarje mil af de många
tusen som vagnarne hvarje år genomlöpa.
Häraf är uppenbart, att staten under snålltåg
kan hafva största inkomsten af andra klassens
vagnar, mindre af de kombinerade och minsi
af första klassens vagnar; samt under blandade
tåg mest af andra klassens och de kombinerade
vagnarne, men minst af första klassens, hvaraf
åter följer, att staten ovilkorligen måste förlora
på begagnandet af både första klassens och de
kombinerade vagnarne under snälltåg samt af
första klassens vagnar under blandade tåg, äf-
ven om dessa förnäma vagnar ständigt uppto-
ges af förnäma resande lika mycket; som andra
klassens vagnar:
Men detta är alldeles icke förhållandet, —
och desto större blifver statens förlust — ty
berättelsen innehåller å sid. 39, att år 1865
— då de resandes antal hittills varit störst —
befordrats i första klassen, med begge slags
tågen, allenast 14,586 personer, men i andra
klassen, likaledes med begge slags tågen, 199,069
personer, och å sid: 40 att samma år at hela
antalet passagerare utgjorde: första klassens
med snälltåg blott 0,7 och med blandade tåg
0,8 procent, men andra klassens med snälltåg
7,4 och med blandade tåg 10,9 procent, hvar-
förutan å sid. 41 inbemtas, att under år 1865
hela inkomsten af första klassens vagnar utgjort
allenast 175,728 rdr 12 öre, men af andra
klassens vagnar 911,814 rdr 64 öre.
När nu till detta allt kommer, dels att, så-
som af bilagan JM 81 synes, canskaffnings-
kostnadena varit för hvarje första klass vagn
2) Person-antalet finnes (genom tryck-brist) icke
i 1865, utan i 1864 års berättelse.
3) En om sitt språk mån svensk skulle skrifvit
sammansatta eller förenade. Vi måste här
bibehålla jernvägs-rotvälskan, på det att jernvägs-
byggnads-styrelsen må förstå oss och icke påstå,
att vi citerat Oriktiot.
Thumbnail