alVTU BUTUVAA UVILSAVIMIMUS fv Tp -
Skildringar från London;
(Af Dagens Nyheters korrespondent.)
(Forts.)
De underjordiska pneumatiska jernvågarne. Tha-
mes tunnel. Draineringen. Den oya strandgatan,
Utom de stora underjordiska jernvägarne, fin-
nes ett andra slag endast afsedda för paket- och
postförsändning: Dessa äro af en ny konstruk-
tion, och det finnes hittills endast två mycket
korta sådana banor, båda utgående från Euston
station. De bestå af ett jernrör, hvaruti vag-
narne, hvilka så noga som möjligt sluta tätt
mot väggarne, framdrifvas med tillbjelp af sam-
mantryckt eller förtunnad luft. Botten och si-
dor i rören äro raka och endast den öfre delen
är böjd. Uti botten finnas två skenor anbragta;
på hvilka vagnarne, som hvila på 4 små hjul,
framdrifvas: Rören till den mindre hittills blott
begagnade banan hafva en höjd af omkring 22
samt en bredd af två fot; vid den större äro
samma dimensioner 5 och 3 fot. Vagnarne,
helt och aållet af jern, hafva samma form som
rören och äro 8 fot långa. Uti öfra delen är
en öppning 6 fot lång och 2 fot bred. Vid
hvardera ändan finnes en 3 tum bred och !2
tum hög packning af vulkaniserad kautschuk.
Denna skall sluta tätt mot rörets väggar, men
det finnes likväl ett betydligt spelrum isynner-
het kring skenorna; emedan friktionen eljest
skulle blifva för stor: Vagnarne framdrifva, så-
som förut är nämdt, medelst komprimerad eller
förtunnad luft: För detta ändamål finnes vid
Euston station en centrifugalfläkt af särdeles
stora dimen-ioner. Den består af tvenne runda
jernskifvor af 18 fots diameter fästade på en
horizontel axel på ett afstånd af ungefär 2 tum
från hvarandra. Det mellan dem befintliga mel-
lanrummet är deladt af en mängd tvärväggar:
Dessa skifvor äro inneslutna i ett stort lufttätt
fläkthus af jern, äfven tjenande såsom reservoir
för den sammantryckta luften. Genom dettas
väggar utskjuter axeln, på hvars ena ända en
20 hästars maskin, görande 170 slag i minuten,
direkt verkar. Genom en rörledning insläppes
luften mellan skifvorna vid axeln. När fläkten
sättes i gång uppkommer alltid en sugning i
detta rör. Om nu sjelfva banan förbindes med
fläkthuset eller med denna rörledning, uppkom
mer i förra fallet en sammantryckning och i det
sednare en förtunning af luften. När en vagn
skall sändas från den station der maskinen är
uppställd, inskjutes den först i röret, hvars myn-
ning tillslutes med en lucka, och sedan insläp-
pes den sammanpressade luften; om vagnen der-
emot skall komma från den andra stationen ut-
suges luften ur rören.
Dessa jern ägar tyckes dock icke hafva nå-
gon framtid för sig, dels emedan anläggnings-
kostnaden är ganska betydlig; och dels emedan
det är ganska svårt att underhålla dem; ty om
en läcka någonstädes skulle uppstå, är det när
stan omöjligt att upptäcka densamma.
Sedan vi nu en gång kommit ned under Lon-
dons jord, skall det måhända vara roligt nog,
att, innan vi åter gå upp i dagern, göra en
rund under staden och taga några af de dyr-
bara och storartade underjordiska arbeten och
rörledningar, hvilka likt ett nät omsluta den-
samma, litet närmare i betraktande.
Bland de föremål, som på denna vandring
först ådrager sig uppmärksamheten, är den all-
mänt bekanta och på sin tid såsom; ett af verl-
dens största underverk ansedda Thames tunnel.
Ämnad att blifva ett vigtigt kommunikationsme-
del mellan denna flods båda stränder har den
ännu icke blifvit annat än ett föremål för re-
sandes beundran: Sedan väl den 1200 fot långa
byggnaden för en kostnad af tio millioner rdr
blifvit färdig, saknades nödiga medel till byg-
gandet af ändamålsenliga nedfarter. Den har
derför hittills icke varit af någon praktisk nytta;
men nu har East London Railway Company in-
köpt densamma och ämnar derigenom draga
sina banor. Thames tunnel, hittills den enda af
sitt slag, torde kanske ganska snart komma att
få en make. Redan straxt efter sedan Thames
tunnel blifvit färdig, framkastades nemligen ett