Article Image
De svenska och norska handels-
flottorna.
I ett bref från Göteborgs Handelstidnings
sakkunnige korrespondent i London yttras:
Dockorna äro nu uppfyllda med fartyg, ty
den så kallade andra Östersjöflottan är dels
anländ, dels stundligen under uppsegling. Be-
nämningen härleder sig från den mängd fartyg,
som två eller tre gånger om året hitkomma
med trälaster från Norrland, Finland och Ryss-
land.
Större delen af denna trafik har numera usur-
perats af norska flottan, hvadan man här ser
mången gång lika många fartyg med norsk som
engelsk flagga. För några veckor sedan räknade
jag på. endast en halftimmas tid 13 stora, mest
fregattskepp, som anlände uppför floden, bog-
serade af ångare. Också äro nu alla upplags-
ställen för trävaror alldeles öfverfyllda, så att
man är förlägen om plats.
Öfver 800 fartyg under norsk flagga hafva i
år besökt endast London; och deraf kan man
göra sig en föreställning om den tillvext detta
lands läst- och fartygstal erhållit, Onekligen
lämpar sig landet för denna näringsgren, men
enligt alla förståndiga menniskors utsago och
efter eget omdöme tror jag, att denna snabba
tillvext är allt för brådstörtad och onaturlig,
ty alla klaga öfver, att genom konkurrenserna
frakterna äro så tryckta, att ingen behållning
blifver: De flesta segla nu hem; att lägga
upp. De flesta fartygen äro äldre, om ej odug-
liga, så dock för långresor ur assuradörernas
klassificering utstrukna: Dessa underhållas med
största sparsamhet och kunna duga åratal för
träfart. Men då frakterna nu äro så låga, att
äfven dylika resor ej löna sig, fruktar jag en
svår reaktion, ty dessa fartyg hafva ej mycket
varde annat än för dylikt ändamål.
I motsats härtill se vi här numera sällan
vår kära blågula flagga, som förr så välkänd
svärmade kring på alla haf: Kanske är det
Thumbnail