De svenska monitorerra. Si
som tillägg till den beskrifning vi nyligen lem:
nat öfver dem, nämna vi följande:
Till förekommande af vattens inträngande
emellan däcket och tornbasen, är en i talg väl
genomdränkt hamppackning nedlagd rundt om-
kring basringen, uti en i däcksplankorna utta-
gen fördjupning, af cirka 8 tums bredd och 3
tums djup. Denna packning skyddas af en
påskrufvad plåt:
Mekaniken för tornets kringvridning består
af en kugghjuls-utvexling, som sättes i rörelse
af tvenne i rät vinkel mot hvarandra verkande
ångeylindrar af tillsammans 17 hästars kraft.
Skadorna å Thordön lära hafva bestått der-
uti att ett dref i torn-mekaniken sprungit till
följd deraf, att genom en svigtning af den bädd,
hvarpå axeln hvilar, tornets friktion mot däcks-
skenan blifvit för stor.
Tornets kringgående rörelse regleras inuti
tornet, hvarest bakom kanonerna finnes en häf-
arm som står i förbindelse med tornmaskinens
slider. Genom att gifva denna häfarm olika
ställningar kan man förändra tornets rörelser
eller ögoblickligen stanna det.
Styrhuset, beläget ofvanpå tornet, är 7 fot
högt, försedt med en bepansring af 10 plåtlag
af tillsammans 8,5 tum tjocklek. Styrhuset,
hvilket är stillestående, hvilar på öfre ändan
af tornaxeln. Ratten inuti styrtornet begagnas
egentligen endast under affär, och då samtidigt
med en, som finnes nere i tornkammaren. Un-
der vanliga förhållanden styres fartyget med en
på torntaket befintlig ratt. i
Skorstenen är till halfva dess höjd omgifven
med ett 5 tum tjockt pansar, samt försedt med
s. k. bombtrall.
Ångmaskinen för fartygets framdrifning består
af två cylindrar med 34 tums diameter. Pi-
stonslagets längd är 18,83 tum. Propellern är
fyrbladig med 12,3 fots diameter och 16 fots
stigning. Angpannorna om 150 hästkrafter äro
konstruerade för ett normalt ångtryck af 40
skålp. pr qvadraåt-verktum.
Till fartygets länsning kan användas stora
maskinernas läns- och luftpunp, vatten-maski-
nernas luftpump, ångpumparne i maskinrummet
samt centrifagalpumpen i tornkammaren och
dessutom två länspumpar för hand.