Miultarguvernor OJ VErLaglE TEGETUNYCEIR C LYUSSAU och Frankfurt. Fyra österrikiskt sinnade tidningar, hvaribland uppgifves Frankfurter PostZeitung, ha blifvit indragne och flera af deras medarbetare arresterade. En resa till England. (Bref från en svensk till Dagens Nyheter.) Att Sverge i de flesta afseenden står långt efter utlandet är ett påstående, som, ständigt upprepadt och betonadt, nästan blifvit en allmän trosartikel. Detta är orsaken hvarför så väl nödvändighetssom modeartiklar af utländsk tillverkning föredragas framför sådana af svensk och detta såväl af staten som af den enskilde. Resande svenskar lemna ofta de mest lysande beskrifningar af utlandet. Det finnes också mycket, som förtjenar uppmärksamhet och efterföljd, men verkligheten kan dock alls icke jemföras med beskrifningarne. Redan på de engelska ångfartyg, som underhålla förbindelsen mellan Göteborg och Hull, gifver sig skilnaden mellan England och Sverge tilikänna. -Akterdäcket äfvensom aktersalong och hytter äro eleganta, försedda med marmorspislar och speglar, hvilket likväl icke hindrar att inredningen är obeqväm, under att det på fördäcket och iförsalongen all elegans, ja man kan nästan säga snygghet är obekant: Allt är sotigt, svart och otrefligt ). Det är den stora skilnaden mellan adel och ofrälse, mellan rik och fattig, hvilken här liksom öfverallt i det konservativa England noga iakttages. På våra svenska ångfartyg deremot uppenbarar sig öfverallt snygghet och ordentlighet. Ej heller finnes någon sådan skilnad mellan första och andra klass passagerare som i England ). Det intryck man får af England vid landstigningen i Hull är allt utom angenämt. Angfartyget anländer under vanliga omständigheter nattetid, och den resande måste, såvida han ämnar följa med morgontåget till London gå i land med båt. Det finnes nemligen inga kajer, vid hvilka ångbåten kan lägga till, ty vattenytan förändrar sig under de 6 timmar, som åtskilja flodens högsta och ebbens lägsta vattenstånd, 17 fot. Men som kajer äro af synnerlig vigt har man byggt stora s. k. dockor, i hvilka fartyg vid högt vatten slippa ut och in, men som när vattnet börjar falla stängas med portar, hvarigenom vattnet i dockan hindras förändra sig i höjd. Obehaget att gå i land med båt ökas ännu mera af den ström, hvilken såväl under ebb som flod är så stark att man icke kan ro mot densamma. Vattnet uti denna, liksom i alla Englands floder, är oklart och ogenomskinligt. Innan någon enskild båt får lägga till: vid fartyget, skall det vara visiteradt. Detta tillgår sålunda att tulltjenstemannen uttrycker sin stora böjelse att dricka en skål, det är med andra ord, han begär en riksdaler för att skrifva på sakerna utan att undersöka dem. Detta är en utgift, som man gerna underkastar sig för att slippa få sina kläder upprifna. Efter mycket besvär och stora utgifter för transport af saker befinner man sig ändtligen på jernvägshotellet, en storartad sandstensbyggnad med glastak öfver gården, marmortrappor och eleganta rum, på hvars väggar liksom i förstugorna finnas varningar för tjufvar samt uppmaning att väl stänga och regla alla dörrrar! Hull är en stad med ungefär hälften så mycket invånare som Stockholm, men med en mångdubbelt större handel. De flesta hus äro magasiner eller fabriker. Emedan stenkol användes öfverallt så väl i fabrikerna som i hushållen till eldning, är luften alltid uppfyld med stenkolsrök. Husen, som äro rappade, blifva i följd häraf snart svarta och hela staden har ett sorgligt utseende, hvilket ännu mer ökas af några gamla ångbåtar och segelfartyg, som vid lågt vatten ligga på land. Jernvägarne i Sverge och England äro hvarandra temligen lika, utom att i sistnämnde land något sämre kupter användas, hvilka sällan eller aldrig piskas eller dammas. Men det som i främsta rummet utmärker de engelska jernvägarne är den betydligt större trafiken, för hvars skull det öfverallt finnes dubbla spår. Något som förundrar främlingen är att passagerare sjelfva stänga och öppna vagnsdörrarne samt att bangårdarne altid äro öppna och att folk obehindradt få gå på banan. Mellan Hull och London passerades ett tåg minst hvarje halftimma, och på stationerna stodo vid ett par tillfällen ända till fyra tåg. Vägen går hela tiden genom fruktbara slätter. Här och hvar afbrytes utsigten af en park, en liten skogsdunge eller ett landthus, omgifvet med en fruktträdgård. Ofta framskymtar en kyrka, hvilken alltid är bygd i Anglo-Götisk stil, På de tre sista milen närmast London går vägen genom ungefär 20 tunnelar, alla murade. ) Hur litet som är sörjdt för rtesandes beqvämlighet, kan inses deraf att på ångaren Argo. som under 6 år underhållit förbindelsen mellan Göteborg och Hull, icke finnes någon, som kan tala svenska? X) Det är besynnerligt att icke nägot svensk bolag försöker konkurrera med d .