Article Image
Miultarguvernor OJ VErLaglE TEGETUNYCEIR C LYUSSAU
och Frankfurt. Fyra österrikiskt sinnade tid-
ningar, hvaribland uppgifves Frankfurter Post-
Zeitung, ha blifvit indragne och flera af deras
medarbetare arresterade.
En resa till England.
(Bref från en svensk till Dagens Nyheter.)
Att Sverge i de flesta afseenden står långt
efter utlandet är ett påstående, som, ständigt
upprepadt och betonadt, nästan blifvit en all-
män trosartikel. Detta är orsaken hvarför så
väl nödvändighets- som modeartiklar af utländsk
tillverkning föredragas framför sådana af svensk
och detta såväl af staten som af den enskilde.
Resande svenskar lemna ofta de mest lysande
beskrifningar af utlandet. Det finnes också
mycket, som förtjenar uppmärksamhet och efter-
följd, men verkligheten kan dock alls icke jem-
föras med beskrifningarne. Redan på de engel-
ska ångfartyg, som underhålla förbindelsen mellan
Göteborg och Hull, gifver sig skilnaden mellan
England och Sverge tilikänna. -Akterdäcket
äfvensom aktersalong och hytter äro eleganta,
försedda med marmorspislar och speglar, hvilket
likväl icke hindrar att inredningen är obeqväm,
under att det på fördäcket och iförsalongen all
elegans, ja man kan nästan säga snygghet är
obekant: Allt är sotigt, svart och otrefligt ).
Det är den stora skilnaden mellan adel och
ofrälse, mellan rik och fattig, hvilken här liksom
öfverallt i det konservativa England noga iakt-
tages. På våra svenska ångfartyg deremot up-
penbarar sig öfverallt snygghet och ordentlighet.
Ej heller finnes någon sådan skilnad mellan
första och andra klass passagerare som i Eng-
land ).
Det intryck man får af England vid landstig-
ningen i Hull är allt utom angenämt. Angfar-
tyget anländer under vanliga omständigheter
nattetid, och den resande måste, såvida han
ämnar följa med morgontåget till London gå i
land med båt. Det finnes nemligen inga kajer,
vid hvilka ångbåten kan lägga till, ty vatten-
ytan förändrar sig under de 6 timmar, som åt-
skilja flodens högsta och ebbens lägsta vatten-
stånd, 17 fot. Men som kajer äro af synner-
lig vigt har man byggt stora s. k. dockor, i
hvilka fartyg vid högt vatten slippa ut och in,
men som när vattnet börjar falla stängas med
portar, hvarigenom vattnet i dockan hindras
förändra sig i höjd. Obehaget att gå i land
med båt ökas ännu mera af den ström, hvilken
såväl under ebb som flod är så stark att man
icke kan ro mot densamma. Vattnet uti denna,
liksom i alla Englands floder, är oklart och oge-
nomskinligt. Innan någon enskild båt får lägga
till: vid fartyget, skall det vara visiteradt. Detta
tillgår sålunda att tulltjenstemannen uttrycker
sin stora böjelse att dricka en skål, det är med
andra ord, han begär en riksdaler för att skrifva
på sakerna utan att undersöka dem. Detta är
en utgift, som man gerna underkastar sig för
att slippa få sina kläder upprifna. Efter mycket
besvär och stora utgifter för transport af saker
befinner man sig ändtligen på jernvägshotellet,
en storartad sandstensbyggnad med glastak öfver
gården, marmortrappor och eleganta rum, på
hvars väggar liksom i förstugorna finnas var-
ningar för tjufvar samt uppmaning att väl stänga
och regla alla dörrrar!
Hull är en stad med ungefär hälften så myc-
ket invånare som Stockholm, men med en mång-
dubbelt större handel. De flesta hus äro maga-
siner eller fabriker. Emedan stenkol användes
öfverallt så väl i fabrikerna som i hushållen till
eldning, är luften alltid uppfyld med stenkolsrök.
Husen, som äro rappade, blifva i följd häraf
snart svarta och hela staden har ett sorgligt
utseende, hvilket ännu mer ökas af några gamla
ångbåtar och segelfartyg, som vid lågt vatten
ligga på land.
Jernvägarne i Sverge och England äro hvar-
andra temligen lika, utom att i sistnämnde land
något sämre kupter användas, hvilka sällan eller
aldrig piskas eller dammas. Men det som i
främsta rummet utmärker de engelska jernvä-
garne är den betydligt större trafiken, för hvars
skull det öfverallt finnes dubbla spår. Något
som förundrar främlingen är att passagerare
sjelfva stänga och öppna vagnsdörrarne samt
att bangårdarne altid äro öppna och att folk
obehindradt få gå på banan. Mellan Hull och
London passerades ett tåg minst hvarje half-
timma, och på stationerna stodo vid ett par
tillfällen ända till fyra tåg. Vägen går hela
tiden genom fruktbara slätter. Här och hvar
afbrytes utsigten af en park, en liten skogsdunge
eller ett landthus, omgifvet med en fruktträd-
gård. Ofta framskymtar en kyrka, hvilken alltid
är bygd i Anglo-Götisk stil, På de tre sista
milen närmast London går vägen genom unge-
fär 20 tunnelar, alla murade.
) Hur litet som är sörjdt för rtesandes beqväm-
lighet, kan inses deraf att på ångaren Argo. som
under 6 år underhållit förbindelsen mellan Göteborg
och Hull, icke finnes någon, som kan tala svenska?
X) Det är besynnerligt att icke nägot svensk
bolag försöker konkurrera med d .
Thumbnail