men som det nu sker förråder det en opraktisk blick hos öfverstyrelsen för undervisningen. Som sagdt är, om man sände en eller annan lärarestipendiat någongång, må göra, men att kringskicka dylika hvarje år till ett antal, som bör räknas i tjog och dussin, är oförnuft, ett skadligt och dyrbart oförnuft. Derigenom sprider sig ofta ett efteraperi, som är fieudtligt mot de rationella elementerna, det leder till ringaktande af egen kraft och wofverskattande af det utländskas, hvaremot Oxenstjerna varnade. Rätt kostsamt är det ock för den stackars statskassan, som snart nog lär behöfva en Fortunati pung (hvarom Andersens sagor berätta), för att kunna bestrida alla nödiga och onödiga utgifter under de olika namnen af apanager, lönetillökningar, anslag, understöd, pensioner, stipendier etc. För att bilda slutmeningen till vår artikel, som kanske vuxit ut längre än den bort, tillåta vi oss uppge några ämnen, som vi anse böra erhålla mera rum inom elementarskolorna än hitills medgifvits, troende att lärjungarue då ej så ofta komma watt skåda omkring sig utan att sex och att de derigenom lära sig minnas och förstå den store statsmannens ord, dem vi nytt jat såsom öfverskrift till dessa våra egna. Sädana ämnen skulle nemligen vara: naturvetenska perna, matematik, historia, äfven våra dagars (ej blott före 1815 således), jordens daning ef ter nuvarande geologiska grunder, mennisko kroppens anatomi, lefvande språk, snabbskrif ningskonst, talöfnivgar med ledig och sann de klamation, Isländska, nordisk mytologi. Fö) kroppslig uppfostran: gymnastik i dess olika an vändning, Zs.