Article Image
men som det nu sker förråder det en opraktisk
blick hos öfverstyrelsen för undervisningen. Som
sagdt är, om man sände en eller annan lärare-
stipendiat någongång, må göra, men att kring-
skicka dylika hvarje år till ett antal, som bör
räknas i tjog och dussin, är oförnuft, ett skad-
ligt och dyrbart oförnuft. Derigenom sprider
sig ofta ett efteraperi, som är fieudtligt mot
de rationella elementerna, det leder till ringak-
tande af egen kraft och wofverskattande af det
utländskas, hvaremot Oxenstjerna varnade. Rätt
kostsamt är det ock för den stackars statskas-
san, som snart nog lär behöfva en Fortunati
pung (hvarom Andersens sagor berätta), för att
kunna bestrida alla nödiga och onödiga utgifter
under de olika namnen af apanager, lönetillök-
ningar, anslag, understöd, pensioner, stipen-
dier etc.
För att bilda slutmeningen till vår artikel,
som kanske vuxit ut längre än den bort, tillåta
vi oss uppge några ämnen, som vi anse böra
erhålla mera rum inom elementarskolorna än
hitills medgifvits, troende att lärjungarue då ej
så ofta komma watt skåda omkring sig utan att
sex och att de derigenom lära sig minnas och
förstå den store statsmannens ord, dem vi nytt
jat såsom öfverskrift till dessa våra egna. Säda-
na ämnen skulle nemligen vara: naturvetenska
perna, matematik, historia, äfven våra dagars
(ej blott före 1815 således), jordens daning ef
ter nuvarande geologiska grunder, mennisko
kroppens anatomi, lefvande språk, snabbskrif
ningskonst, talöfnivgar med ledig och sann de
klamation, Isländska, nordisk mytologi. Fö)
kroppslig uppfostran: gymnastik i dess olika an
vändning, Zs.
Thumbnail