Article Image
En mönster-flickskola,
Den nya tidningen Wenersborgs-Posten inne-
håller följande intressanta skildring af en Flick-
skola i förening, med Leksal i Wenersborg:
Invid stora torget i Wenersborg ligger ett större
hus, hvars öfra våning redan nedifrån gatan
företer en glad och tilldragande anblick. Hvart-
enda fönster är nemligen uppfylldt af blommor,
och, ha vi tur, kunna vi äfven få se dem be-
strålade af solen, ty facaden ligger mot söder.
Det är i denna lokal, som fru IFredrikn Psi-
lander under förliden höst öppnade sin skola.
Om läsaren behagar, göra vi ett besök deruppe.
Jag tror ingen kommer att ångra sig.
Vi inträda då först i en rymlig och varm
tambur. Redan här märka vi att ordning är
bland de dygder som få läras derinne, ty sjelf-
va klädhängaren presenterar sig som ordnin-
gens upprätthållare. Hvarje elev har nemligen
å densamma sin namnskrifna plats för upphän-
gande af sina ytterkläder. Från tamburen kom-
ma vi direkte in i våningens största sal. Hvad
som här först frapperar oss, är en särdeles
fullständig och af betsad björk fint arbetad
gymnastik-apparat, med sina stegar, stänger,
springstolpar, linor och hvad de heta allt dessa
mångahanda apparater för ett efter konstens
reglor genomfördt system af rörelser. Kasta
vi åter en blick uppåt väggarne, finna vi dessa
prunka med högst prydliga bilder ur djurverl-
den. Denna sal är den s. k. vLeksalen;. Hvad
är en leksalv, frågar läsaren. En Jeksal ären
förberedande skola, der barn om 4—7 aå 8 år
mottagas, för att dels Ieka för sjelfva lekens
skull, dels, och hufvudsakligen, för att under
form af lek inhemta sådana läroämnen, som
barn af denna ålder vanligen bruka inhemta.
Som vi lite hvar torde erinra oss, utgjorde
abed anledningen till våra första allvarliga be-
kymmer här i lifvet. Och hade detta ändtli-
gen hunnit blifva en öfvervunnen ståndpunkt
för oss, återstod i alla fall att stafva och lägga
ihop — och detta var ännu värre. I leksalen
äro dessa det menskliga lifvets första stöteste-
nar så godt som undanröjda. Der läser ingen
abed, der stafvar ingen, der lägger ingen ihop —
man lär sig helt enkelt läsa innantill — efter
ljudmetoden,. Begär imellertid icke att vi skola
förklara hvad denna ljudmetod månde vara.
Går man upp och hör på en stund, kommer
man lätt underfund dermed, men att åskådlig-
göra det på papperet faller sig värre. — Sam-
tidigt med fnnanläsning få barnen äfven lära
sig skrifning efter en synnerligen rationel me-
tod. Mellan dessa öfningar förekomma omvex-
lande berättelser dels ur bibliska, dels ur sven-
sks, dels ur naturalhistorien, alla åskådliggjorda
genom kolorerade bilder i ganska ansenlig skala.
Bland lekarne nämna vi särskildt de s. k.tek-
niska lekarne, d. v. s. roande sysselsättningar,
ämnade att utveckla barnets förstånd, hvari-
bland må nämnas: pappers-arbeten, utstickning,
Thumbnail