Article Image
tågen med post komme på morgnarne i stället
för på qvällarne, emedan tjenstemännen i sed-
nare fallet skulle få njuta ledighet 0 aftnarne.
För de vigtiga kupet-expeditionerna blefve det
deremot otvifvelaktigt bäde mödosamt och svårt
att arbeta hela nätterna.
ÅA undra sidan torde den ifrågavarande tid-
ningen hafva alldeles rätt i att jeruvägstrafik-
sty n sätter sig emot natt-tåg, och vi kunni
vj se annat än att dess skäl härtill äro mycket
talande. Natt-tågen skulle nemligen kosta sta
ten ett eller flera huudra tusen riksdaler mera
om året än dagtågen, utan att de sannolikt
komme att gilva någon örökad inkomst. Då
banorna I allt fall ännu icke på långt när bäro
sig, torde det icke vara skäl att låta bela lane
det betala den ökade skatt som fordras för att
betäcka den ökade utgiften. Vi ha minsann
icke så godt om penningar i denna utmätniv-
exekutiv-auktioneruas och affirs-stille-
ståndets tid!
Dessutom vill det synas som det -kulle blif-
va ett foga behagligt och nyttigt ombyte för
befolkningen iuvid fiertalet af mellanstationerna
i riket att få nalt-tåg i stället för dag-tåg. De
som beköfde fara från en station till annan
skulle nödgas gifva sig af midt i ratten och
komma fram midt i natten. ITutetdera är an-
geuimt eller gagneligt. Den som ämnade sig
från en station på 30—20—10 mil fån nå
gondera af banans ändpunkter skulle Hikaledes
vara nödsakad at midt i natten eller mycket
tidigt på morgonen infinna sig vid närmaste
station, och när han efter en genomvakad
natt komme fram till Stockholm eller Göteborg
vöre han sannerligen ej i skick at kunna sär-
deles mycket se sig om i industriexpositionen
på ena stället eller uträtta affärer på det an
dra. Följden blefve endast att han stannade
en dag längre på ettdera stället.
passagerare som följa med från ändpunkt
till ändpunkt vore fördelen större, men de äro
rör få att offra buudratusental för. Helt annat
är förhållandet i de folkrika staterna, der det
stora autalet af genomgående resande lemnar
vinst på natt-iltågen.
I afseende på postzången vore det åter för-
delaktigt för korrespondenten om tågen fram-
komme tidigare till Stockholm och Göteborg,
och detta mål kan eruås derigenom att man
låter snälltågen afgå kl. 5 i stället för kl. Y27
på morgnarne.
Norra ommnibasarne inställa vid
svårt väglag, då tre hästar erfordras, emellanåt
siua aunonserade turer på qvart- och treqvart-
timmarne. Detta är i och för sig en olägen-
het för bolagets kunder och borde förekommas.
ÅAunu värre, och högligen klandervärdt, är att
iuställandet af ofvannämnde turer icke på nå-
got sätt gilfves allmänheten tillkänna. Atmin-
stone borde anslag derom slås upp på omni-
busarnes stationer, så att folk der kunde se om
det lönar mödan att vänta eller icke.
Mamsell Harlings debut. Sedan
vi varit i tillfälle att höra mill H. 3:ne gån-
ger utföra Aunas parti i operan Friskytten
torde några små reflexioner vara på sin plats.
Mamsell Harling har nu två vägar att inslå.
Den ena, nemligen att gruudligt studera musi-
kens dramatiska betydelse och röstens utbild-
ning i förening med en exact teknik — med
röstens utbildning förstå vi i första rummet
välljudet, icke styrkan — samt att under denna
nödvändiga studietid åsidosätta rol-sjungning så
mycket som möjlig: ... eller, att anställa hets-
jagt efter nya roler och derigenom ernå en viss
grad al teaterrutin! Ehuru svärt det är att å
priori angifva en nybörjares framtida konstnär-
liga ståndpunkt, tilltro vi oss dock så mycken
erfarenhet att våga förutspå mamsell 1H. en
ganska vacker position om hon behagar lyssna
till vår första anmärkning. Hvad återigen vårt
sednare påstående beträffar, så ha vi beklag-
ligtvis redan ofta erfarit att enligt detsamma
inga särdeles värdefulla frukter äro att skörda,
ty då vore ju också ordet konst och konst-
niär blott ett puerilt gyckel... äfven de sköna
konsterna ha sin Pädeutik! — Med nöje ha vi
iakttagit att sopranröstens vanliga öfvergångs-
toner — 2— Es, E, F och stundom ända till
Ges — utföras af mamsell Harling på ett obe-
slöjadt sätt. Afven röjer rösten böjlighet jemte
lätthet att utföra passager i nedåtgående rikt-
TS
Thumbnail