talt spärrade förr än i söndags, då alla tåg voro inställda, äfvensom i torsdags då samma förhållande egde rum. På jernvägen häremellan och Stockholm var den största drifvan vid södra ändan af Nyboda tunnel, till en längd af 1000 fot och 8 å 10 fots djup. En i lör ags afton med snälltåget anländ resande har meddelat oss följande om hvad han under resan iakttagit: Snöfallet utefter jernvägarne har under loppet af sistlidne vecka varit betydligt. Qvantiteten har väl ej varit ovanlig, men den ätföljande stormen har fördelat den så olika. På ena stället finnes endast 1 alns djup snö och kan ske litet mindre. A ett annat äro de kompakta snödrifvorna 4 å 5 alnar djupa. Ej underligt då att trafiken å statens jernvägar varit hämmad tvenne hela dagar, nemligen torsdag och fredag. Lördagens snälltåg kom dock lyckligt fram till Stockholm, ehuru 3 timmar sed: nare än vanligt, På de stora slätterna i Westergötland voro på många ställen de genombrutna snöväggarne i jemnhöjd med vagnarne. Torsdagens bantåg ifrån Jönköping till Fahlköping framkom till sistnämnde station lördagsmorgon kl. 2211. Ibland andra passagerare med detta tåg var äfven herr Rohdes teatersällskap, kända härstides ifrån Folkteatern, kommande ifrån Wexiö, med Norrköping till destination. De omtalade sin resa såsom ytterst besvärlig. Emellan Wartofta och Fahlköping fastnade tåget midt på den stormiga och snöyrande slätten. Sex timmar fingo de nu sitta i kupeerna under det att försök gjordes att genombryta snömassorna. Då de efter denna tids förlopp funno omöjligheten deraf, hade passagerarne ingen annan utväg än att, klifvande i den flera alnar djupa snön, bana sig väg till en by, en fjerdedels mil derifrån. Denna promenad måtte hafva varit högst mödosam, serdeles för de åtföljande fruntimmerna. I ett ganska sorgligt skick framkommo de till byn, hvarest de under natten hvilade sig, tillredande syskonsäng på golfvet i stugorna. De föredrogo detta framför de mindre inbjudaude sängplatserna Någon ätbar föda var svår att erhålla. Fredagsmorgonen fingo de hästar i byn och framkommo, efter att hafva stjelpt åtskilliga gånger i snödrifvorna, till staden Fahlköping, der gästgilvaregården, om än i tarfligt skick, var i ordning för deras emottagande. Lördagsmorgonen iaträffade de i god tid på Fablköpings jernvägsstation. Besynnerligt nog voro fruntimmerna i allmänhet kryare än herrarne, af hvilka en och aunan klagade öfver förkylda öron, fötter och händer. Damerna sågo saken mera ifrån den skämtsamma och löjliga sidan, och nog måtte deras !4 mils promenad ifrån kupeerna till bondbyn, serdeles för 10 å 12 fruntimmer, hvilkas drägt så litet lämpar sig för en dylik färd, hafva haft bra många löjliga momenter. Nu, dä strapatsens mödor voro öfverständna, skrattades och glammades å alla håll i väntsalen, likasom intet skulle ha passerat. Oförsigtigt är det likväl af vederbörande stationstjensteman att cj närmare taga reda på möjligheten eller omöjligheten al tågets vidare fortkomst, innan han låter det fara vidare och utsätter passagerarne för att nästan begrafvas i snömassorna. Sällskapet kom utan vidare äfventyr till Katrineholm och är nu etter all förmodan helbregda i Norrköping. Honungen och drotiningen )evistade i går, böndag, högwmessogudstjensten i Slottskyrkan. — Ofverhofpredikanten Moren predikade. I Jakobs kyrka predikade prosten Janzon, fordom rabulistisk komminister, numera mycket konservativ prelat. — Kyrkan var öfverfylld. Rikets ständers revisorers berättelse öfver den förl. höst verkställda granskningen af statsverkets räkenskaper för 1863 blef i lördags i tryckta exemplar utdelad med — Posttidningen. Denna berättelse har varit källan för de anmärkningar vid statshushållningen, som blifvit framställda i ett par nummer af Dagens Nyheter under nästlidne vecka. Riksdagsmannren Geory NVyqvist träffades i lördags afton af ett slaganfall, hvilket, om ej -precis farligt för hans