Jernvägsstyrelsen och stationskarlarne. (En trovärdig person, boende i närheten af en jernvägsstation, har insändt följande, hvilket öfverensstämmer med hvad vi hört under tillfälliga vistanden å ett par större stationer.) Medgifvande att hvarje nytt företag har sina stadier att genomgå för att hinna sin fulländning, torde det likväl numera icke få anses för tidigt att påpeka och inför allmänheten afslöja en ganska betänklig anomali uti disciplinärt hänseende vid vår jernvägstrafik, då jernvägsstyrelsen härom synbarligen tyckes ha andra tankar. Anmärkningen gäller slappheten i bestämmelser för stationskarl rörande lydnad för sitt närmaste befäl. Vid trafikens öppnande trodde hvarje menniska med rätta att stationskarlar tillsattes med skyldighet att vara till trafikens, stationens, trafikanters och sin närmaste chefs, stationsinspektorens, tjenst hvarje dag och hela dagen, under den sednares lydnad och disciplin. Så praktiserades det måhända till en början, men förhållandet har tagit en annan vändning. Någon fiffikus till stationskarl började att tolka tjenstgöringsreglementet på sitt sätt, hvaraf skulle framgå att stationskarl knappast behöfver lyda någon; och styrelsen synes hafva gifvit denna tolkning sin sanktion, efter hvad utåt linierna tydligen faller i ögonen. Skall dock ett urverk gå rätt, måste äfven de gröfre kuggarne vara riktigt inpassade och affilade; och skall en jernNKI NESREN Tee ASSIST VINNER KELLER TR SARYEA SORT ETS