Article Image
Sedlighet och anständighet på scenen.) Det är betecknande, att då man uppsöker härkomsten af ordet sedlighet, kommer man tillbaka till: seder, sed, sedvänja, och till samma rot kommer man, då man efterforskar upphofvet till det romerska ordet moral och det grekiska ethik. Frågar man hvad som utgör gränsen mellan sedlighet och osedlighet, får man icke gerna något rättare svar än: Tidens och ställets seder! Hvad är ethik? frågade professorn en glad student: Det är en föråldrad förkortning af ordet etikett, svarade den moderne filosofen. Och han hade icke så alldeles orätt. Allt som strider mot våra egna, vår tids, vårt lands eller vår stads seder eller till och med blott plägseder, kalla vi. osedligt, äfven om andra samhällen, hvilka i andra afseenden varit mycket strängare in vi, ansett samma saker fullkomligt passande. De gamla Athenarne voro fullt ut så bildade som köpenhamnarne i våra dagar; åtminstone förutsätta deras teaterförfattare hos sin publik en bildningsgrad, som icke har någon motsvarighet nu för tiden, och hvad moralen angick, så förstodo de icke heller något skämt; de ville en gång jaga Euripides ut från teatern, emedan han lät en af sina hjeltar hålla ett loftal öfver rikedomen. Men icke destomindre funno de sig innerligt roade af att på scenen höra och se saker som en köpenhamnsrecensent i våra dagar icke vågar antyda; ja de skulle till och med ha stenat den poet, som vågat skrifva en ples, der ingenting lättsinnigt förekom. På den italienska scenen, hvars maskerade figurer kunde tillåta sig mycket, hvilket våra recensenter skulle kalla för en spark bort på andra sidan om det gemena blef det på sin tid ansedt för ett vanhelgande af teatern, då de franske skådespelarne införde pjeser, der man — åt! Men vi behöfva icke gå utom våra egna gränser för att blifva öfvertygade om sedlighetskänslans föränderlighet. Våra mormödrar och mormors-mödrar, hvilka enligt de nutida unga damernas åsigt drefvo sin ärbarhet i många fall ända till löjlighet, funno ingalunda anstötligt att se Holbergs komedi: Ulysses von Ithaciar; men då man för 30 år sedan gaf stycket för sista gången på vår nationalteater, ansåg pu bliken det vara en pjes blott för herrar. Nya tider, nya seder — nya seder, ny sedlighet! Vill man ha en skådespelarekonst ej blot til Lyst,) så måste från och på scenen föras en strid mot det dåliga såväl som mot det dumma; vill man hafva moral .på scenen, så måste ) I anledning af den i Köpenhamn uppkomna striden om Den sköna Helenas sedlighet eller osedlighet har den bekante teaterförfattaren Erik Bögh skrifvit i Folkets Avis ett par uppsatser om sedlighet och anständighet på scenen, hvilka vi meddela såsom innehållande mycket att tänka på äfven för våra konstdomare. ) Ej blott för ro skull, såsom det står å kungl. teatern i Köpenhamn. D. N)

19 januari 1866, sida 3

Thumbnail