Sedlighet och anständighet
på scenen.)
Det är betecknande, att då man uppsöker
härkomsten af ordet sedlighet, kommer man till-
baka till: seder, sed, sedvänja, och till samma rot
kommer man, då man efterforskar upphofvet
till det romerska ordet moral och det grekiska
ethik.
Frågar man hvad som utgör gränsen mellan
sedlighet och osedlighet, får man icke gerna
något rättare svar än: Tidens och ställets
seder!
Hvad är ethik? frågade professorn en glad
student:
Det är en föråldrad förkortning af ordet
etikett, svarade den moderne filosofen.
Och han hade icke så alldeles orätt. Allt
som strider mot våra egna, vår tids, vårt lands
eller vår stads seder eller till och med blott pläg-
seder, kalla vi. osedligt, äfven om andra sam-
hällen, hvilka i andra afseenden varit mycket
strängare in vi, ansett samma saker fullkomligt
passande.
De gamla Athenarne voro fullt ut så bildade
som köpenhamnarne i våra dagar; åtminstone
förutsätta deras teaterförfattare hos sin publik
en bildningsgrad, som icke har någon motsva-
righet nu för tiden, och hvad moralen angick,
så förstodo de icke heller något skämt; de ville
en gång jaga Euripides ut från teatern, emedan
han lät en af sina hjeltar hålla ett loftal öfver
rikedomen. Men icke destomindre funno de
sig innerligt roade af att på scenen höra och
se saker som en köpenhamnsrecensent i våra
dagar icke vågar antyda; ja de skulle till och
med ha stenat den poet, som vågat skrifva en
ples, der ingenting lättsinnigt förekom.
På den italienska scenen, hvars maskerade
figurer kunde tillåta sig mycket, hvilket våra
recensenter skulle kalla för en spark bort på
andra sidan om det gemena blef det på sin
tid ansedt för ett vanhelgande af teatern, då
de franske skådespelarne införde pjeser, der
man — åt!
Men vi behöfva icke gå utom våra egna
gränser för att blifva öfvertygade om sedlighets-
känslans föränderlighet. Våra mormödrar och
mormors-mödrar, hvilka enligt de nutida unga
damernas åsigt drefvo sin ärbarhet i många fall
ända till löjlighet, funno ingalunda anstötligt
att se Holbergs komedi: Ulysses von Ithaciar;
men då man för 30 år sedan gaf stycket för
sista gången på vår nationalteater, ansåg pu
bliken det vara en pjes blott för herrar.
Nya tider, nya seder — nya seder, ny sed-
lighet!
Vill man ha en skådespelarekonst ej blot til
Lyst,) så måste från och på scenen föras en
strid mot det dåliga såväl som mot det dum-
ma; vill man hafva moral .på scenen, så måste
) I anledning af den i Köpenhamn uppkomna
striden om Den sköna Helenas sedlighet eller
osedlighet har den bekante teaterförfattaren Erik
Bögh skrifvit i Folkets Avis ett par uppsatser om
sedlighet och anständighet på scenen, hvilka vi
meddela såsom innehållande mycket att tänka på
äfven för våra konstdomare.
) Ej blott för ro skull, såsom det står å kungl.
teatern i Köpenhamn. D. N)