Article Image
Jernvägs-propositiener. KK. M:ts
proposition till rikets ständer, angående fortsättande
af statens jernvägsbyggnader har i lördags blifvit
till samtliga riksstånden öfverlemnad. I denna pro-
position uppräknas först de projekterade jernvägs-
anläggningar, till hvilka vederbörande kommunal-
myndigheter m. fi. hos K. M:t begärt statsunderstöd.
De understöd, som sålunda blifvit begärda hafva
afsetts att användas till: .
påbörjande af en stambana, utgående ifrån den
under anläggning varande banan emellan Stockholm
och Upsala och sträckande sig genom Upland,
Westmanland och Dalarne i riktning mot sjön
Siljan;
jernväg mellan, Wexiö, Carlskrona, Alfvesta;
jernväg mellan Nässjö jernvägsstation och Öscars-
hamns stad: -
jernväg från Frövi station på Orebro—Arboga-
banan till Falun;
jernväg från Christianstad till Sölvesborg;
jernbana från Moholms station å vestra stamba-
nan till Mariestad;
jernbana från MHåkantorps station å Herrljun-
ga—Wenersborg—Uddevalla-banan till Lidköping;
jernvägsanläggning från Dalkarlsbergs grufvefält
till sjön Wikern samt vidare till Carlskoga faktori
och sjön Möckeln, samt
jernbana från Sundsvall till Stöde sjö i Wester-
norrlands län.
Efter redogörelsen härför yttras i propositionen:
Redan i den till rikets sednast församlade ständer
aflåtna nådiga proposition om statens jernvägs-
byggnader framhöll K. M:t vigten af en jernvägs-
förbindelse mellan de förenade rikenas hufvudstä-
der och de fördelar, som deraf vore att vinna icke
blott i militäriskt afseende och för underlättandet
af varuutbytet emellan de båda rikena, utan ock
för ett kraftigt befrämjande af de unionella för-
hållandenas utveckling. Då nu, enligt hvad när-
mare varder utveckladt, i särskild denna dag be-
slutad proposition, de finansiella förhållandena i
allmänhet icke göra tillrådligt att för den närmaste
tiden, — vare sig till bekostande af de jernvägs-
anläggningar, som omedelbart af staten utföras eller
till understöd medelst lån åt sådana, hvilka blifvit
af enskilda bolag och korporationer ifrågasatta, —
upplåna alltför betydliga summor, anser K. M:t sig
böra föreslå rikets ständer att vid innevarande
riksdag uteslutande för nordyestra stambanans fort-
sättning anvisa medel.
I fråga om sträckningen af denna jernväg hafva
2:ne olika förslag framställts. Enligt det ena, af
landstinget i Wermland och konungens befallnings-
hafvande i länet förordade, förslaget, skulle jern-
vägen dragas nordligare genom länet, Norum—Nilsby-
linien, och det andra förslaget afse banans dra-
gande sydligare genom Carlstad. Efter redogörelse
för fördelarne af ema eller andra linien föreslår
Kongl. Maj:t att rikets ständer till utförande af
nordvestra stambanan från Christinehamn öfver
Carlstad till Arvika, beräknad att för hela sin
utsträckning kosta 11,770,000 rår må, under anta-
gande af arbetets utförande inom 1869 års slut,
anvisa en tredjedel af samma kostnad i jemnadt
tal med 3,924,000 rdr; hemställande Kongl. Maj:t
derjemte, dels att den nedsättning i utgifterna, som
kan blifva en följd af vederbörande kommuners
beslut om upplåtelse af jord till bananläggningen
eller om bidrag till expropriations-kostnaden må
afräknas först å de följande årens anslag, dels ock
att till förberedande arbeten å denna linie, likasom
till fortsättning å den på linien mellan Arvika och
riksgränsen, som fordra längre tid för utförandet
må, af förenämnda belopp, få förskottsvis under år
1866 utgå 500,000 rdr, då återstoden för år 1867
blefve 3,424,000 riksdaler.
Vidare innehåller propositionen att anslag måtte
anvisas dels till upprättande af kartor med beskrif-
ningar m. m. öfver alla statens jernvägar, dels ock
2.000,000 rdr till rörelse-materiel å redan anlagda
stambanor.
I en af K. M:t likaledes i lördags till rikets
ständer aflemnad proposition föreslår K. M:t att för
fullbordande af hela nordvestra stambanan från
Christinehamn öfver Carlstad till norska gränsen
samt för rörelse-materiel måtte få anskaffas för
åren 1867, 1868 och 1869 tillsammans 16,670,000 rdr.
Våra monitorer. Vi berättade i
lördags, att den andra monitoren, benämnd
Thordön, redan blifvit satt i sjön vid Motala
varf vid Norrköping. Vi kunna i dag till denna
notis tillägga att till den tredje monitoren
är kölen redan sträckt samt stäfvar och spant
resta.
A samma varf är äfvenledes kölen sträckt
till ett ångfartyg, 130 fot längt, med maskin
om 60 hästkrafter och propeller. Detta fartyg,
som är bestäldt för ett bolags i Wisby räk-
ning, är ämnadt att göra turer emellan denna
stad och Stockholm.
En gammal anekdet berättar, att
en prestman, som uti sin predikan utfarit emot
bränvinssupandet, men vid bränvinsbordet sam-
ma dag tog sig några bastanta supar, besva-
rade den till honom framställda frågan, huru
han kunde handla i så rak strid emot de läror
han förkunnat, med följande ord: J skolen
icke handla som jag gör, utan som jag säger.
Denna anekdot vinner fullkomlig tillämpning
ä de ledamöter af det högvördiga presteståndet,
nr E SEEN ma 2 VAG 7 tfn SARAS SV HVAR 2 SR AR FA Ark NRT LR is
Thumbnail