saker kunna finnas för fattande af det ofvannämt-
de beslutet, och ber att få underställa allmänna
opinionen det resultat, hvartill han kommit.
Icke kan det vara ångmaskinen som anses eld-
farlig, ty sådana finnas i hufvudstaden sedan flera
år tillbaka, använca till drifvande af en mängd in-
dustriella företag, och just vid flere af de bäst
byggda och trafikerade gator. Någon olycka har
aldrig försports, och man har ej hört att vederbö-
rande myndigheter lagt hinder i vägen för ångma-
skiners begagnande, hvarken vid Drottninggatan,
Fredsgatan eller Handtverkaregatan. Då för öfrigt
den inmurade eldstaden till en ångpanna erbjuder
större säkerhet mot eldfara än hvarje bakugn eller
öppen spis, samt ångan med en temperatur af högst
150 er. C. ej kan antända, lärer väl häraf följa,
att en ångmaskin hvarken är eller hittills ansetts
eldfarlig.
Hvad hr Wennbergs qvarn särskildt vidkommer,
är dessutom ett faktum, att ångmaskinen med panna
och tillbehör befanns vid besigtningen i så oska-
dadt skick, att någon ersättning derföre icke kunde
ifrågakomma: ett förhållande som bäst visar att
eldsvådan icke kunde härröra från ångmaskinens
eldstad.
Hvad qvarnverket beträffar, bestå de rörliga el--
ler friktion underkastade delarne hufvudsakligen
af jern, metall och sten, hvilka materialier väl icke
kunna anses eldfarliga. Stenarne äro dessutom
vanligen ompgifna af ett kar eller ring af jernplåt,
som förhindrar allt utbrott af eld om äfven qvar-
nen skulle löpa tom, och gnistor derigenom uppstå.
I detta afseende kan för öfrigt åberopas alla tiders
åsigt och hvarje brandstodsreglemente, der qvarnar
aldrig finnas upptagne under rubriken eldfarliga
inrättningar. Då nu hvarken ångmaskinen eller
qvarnen hvar för sig är eldfarlig, huru kan man
då rimligtvis anse och benämna den förening af
båda, som kallas ångqvarn, synnerligen eld-
farlig?
Skulle man, allt detta oaktadt, ändock anse ång-
qvarnar synnerligen eldfarliga, borde en sådan
åsiet stödja sig på huru förhållandet är i städer i
utlandet, hvilka vida öfverträffa Stockholm så i
folkmängd som antal boningar på en gifven yta.
I Köpenhamn fanns, för många år sedan, redan en
stor ångqvarn på Christianshavn. Den nedbrann
för 5 år tillbaka, och egaren erhöll genast tillstånd
att uppbygga en ny med en maskin af 100 häst-
krafter och deremot svarande antal stenar.
I Hamburg finnas flere ångqvarnar och i sjelfva
hjertat af London, invid Londonbridge, en stor
ångqvarn med 60 par stenar, utom 11 stora ång-
qvarnar i andra trakter af staden. Hade dessa i
en så tätt bebygd stad som London ansetts i rin-
vaste mån eldfarligare än andra eldstäder, så lider
det intet tvifvel, att de ännu varit ouppbyggde.
Att en qvarn i och för sig sjelf icke heller anses
eldfarlig, ser man bäst i Berlin, der Königsmähle
är beläven helt nära kungl. slottet, mångfaldiga
andra qvarnetablissementer att förtiga.
Slutligen hemställer insändaren till hvar och en
som sett en ångmaskin med eldstad, huruvida icke
en sådan är vida mindre eldfarlig än hvarje snic-
kare-, vagnmakare- eller svarfvareverkstad, och
dock har det ännu icke fallit vederbörande myn-
digheter in att neka anläggandet af dylika, hvar
som helst inom stadens område.
Om emellertid öfverståthållare-ombetets beslut
skulle hos kungl. maj:t stadfästas, hvarpå insända-
ren likväl har alla skäl att tvifia, skulle derigenom
uppstå ett prejudikat med nära oberäkneliga följ-
der. De flesta industrigrenar som drifvas i större
skr måste såsom rörelsekraft använda ånga, och
blifva således efter vederbörandes åsigt så eldfar-
liga, att de ej kunna få anläggas inom hufvudsta-
dens område. Till sådana anläggningar höra nu-
mera mekaniska verkstäder, garfverier, ångkök,
klädes- och linnefabriker, pumpyerk, gas-, vatten-
och varmledningar, qvarnar, med flere industriföre-
tag. Att också en sådan åsigt redan vill göra sig
gällande, visar sig bäst af den oförsynta begäran i
dylik syftning, som hr Schartau för några dagar
södan med framgång bekämpade. Men hvilka blef-
ve då följderna? Med industri-idkarens förvisning
till landet, skulle äfven de skattebidrag försvinna,
hvarmed stadens utgifter bestridas. kn mängd nöd-
vändighetsvaror skulle få vidkännas en transport-
kostnad, som måste öka deras pris, och just de
fördelar i flere hänseenden gå förlorade, hvilka
man med en friare tull-lagstiftning sökt att göra
landet till godo.
Men på allt detta hafva handelskollegium och
öfverståthållare-embetet icke haft någon tanke.
bLandtbo.