hvad han under sin egen undervisning inhem-
tat. Man tycker t. ex. att genomgåendet af
en biblisk historia med barnen icke är någon
gyår sak, men den är dock nog svår för att
fordra en rätt allvarsam förberedelse. Och
naturkunnigheten sedan! Den fordrar ännu
mera studier. Det är ej nog att låta barnen
lära Berlins läsebok utantill, man måste gifva
barnen en djupare blick in i naturens schak-
ter. I allmänhet förmår man icke detta. Man
saknar sjelf kunskaper. Man fordrar åskåd-
ningsmateriel; meon sådan vore icke svår att
anskaffa. Man har vexterna på ängen, som
lätt låta insamla sig; äfven zoologiska föremål
böra med någon omtanka kunna erhållas. Att
erhålla t. ex. hufvudskallen af en hund, tas-
sen af en katt o. s. v. bör väl låta sig göra.
Mineralier finnas öfverallt; men man förstår
icke att insamla dem. Det är vår egen brist-
fälliga undervisning, som är skulden till allt
detta; och man torde nu inse att skolläraren
behöfver allvarligt bereda sig till undervisnin-
gen. En sak som talaren dessutom framhöll
var bruket af stillhet i skolan. Alla mar-
cher inom salen borde ske på tå, hvilket, der
icke träskor begagnas, är lätt att införa. Ta-
laren önskade dock att träskorna måtte få
stanna qvar i tamburen — en sådan bör all-
tid finnas — och att barnen inom skolan
måtte begagna ett slags toflor eller skor af
af något billigt ämne.