hindrad af sjukdom, skickade ut sin son och
flere biträden till olycksstället.
Direktör Lundström hade under tiden
gjort allt hvad i hans förmåga stod för att
lindra och afhjelpa eländet.
Läkare och fältskärsbiträden anlade vid
sin ankomst nödiga förbindningar, hvarefter
af de skadade soldaten fördes till Garnisons-
sjukhuset och flere andra till serafimerlasaret-
tet. De öfriga, ej så svårt skadade, fördes
hvar och en till sitt hem.
Längre fram på dagen skola ytterligare
underrättelser blifva meddelade om denna be-
dröfliga händelse, som utbredt bestörtning och
sorg utefter hela linien.
Till styrelsen öfver statens jernvägsbygg-
nader inkem sednare på dagen följande rap-
port om händelsen från distriktsingeniören för
norra banan kapten Nordenfelt:
Härmed får jag vördsamt anmäla, att ett
arbetståg å norra stambanan i natt omkring
kl. 12 vid lilla Frösunda till en del gått ur
spåret och att dervid 2:ne personer blifvit dö-
dade, 5 svårt skadade och 4 lindrigt sårade.
Af de dödade har den ena vid namn J.
Johansson från Skaraborgs län arbetat vid ba-
nan, och den andra, en okänd qvinna, utan
tillstånd kommit upp på tåget, sedan detsam-
ma före dess afgång af arbetsbefälet blifvit
besigtigadt.
Sjunkning af ena sluttvingen å den bank,
på hvilken banan ligger, der olyckan inträf-
fade, var orsaken till densamma.
Denna bank fylldes förlidet år och har
under en tid af 4 månader varit belastad med
3 fots jordfyllning samt derefter för arbetet
trafikerad sedan den 10 juni. — Tåget pas-
serade senast samma ställe omkring 4 timmar
före olyckshändelsen, hvarefter banan befanns
i god ordning.
Vid tågpersonalens förhållande finnes en-
ligt mitt bedömande intet att klandra. Tåget
afsändes, liksom förut under sommaren alltid
skett vid transport af räler och sleepers, natte-
tid för att ej hindra ballastningsarbetet, och var
sammansatt af 23 lastade vagnar, af hvilka 4
voro försedda med broms, och framgick sakta
med lokomotivet först, då detta och 10 vagnar
gingo ur spåret och sjelpte på den nedsjunkna
sluttningen, hvaremot 13 vagnar stannade på
banan.
Hvad skada materielen lidit kan ej med
säkerhet uppgifvas, men så vidt nu kan synas
äro skadorna å lokomotivet ej särdeles svåra
och endast sex vagnar mycket sönderbrutna.
De svårast skadade jernvägsarbetarne äro
transporterade till kongl. Serafimer-lasarettet,
sedan 2:ne läkare å dem verkställt första för-
bindningarne.
Stockholm den 17 aug. 1865.
L. M. Norden felt.
Sednare på dagen hafva följande under-
rättelser ingått om denna olycka, som till sina
följder hotar att blifva ännu svårare än den
vid Sandsjö.
Tåget :bestod af lokomotivet Oden som
drog 23 lastvaguar med rails och hvarjehanda
materialier för jernvägsarbetet. Med det följde
en vid arbetet anställd löjtnant Gerdtman, en
materialförvaltare, lokomotivföraren och en el-
dare, alla på sjelfva lokomotivet, samt 15 el-
ler 16 personer på de närmaste vagnarna. De
voro mest privata jernvägsarbetare, men äfven
en soldat vid namn Eld af Gripsholms kom-
pani, Södermanlands regemente, och en äldre
qvinna, som brukade sälja karameller o. d.