er, men: ansåg det emellertid vara lätt för läraren,
att med ledning af de nu tillgängliga läroböckerna,
gifva barnet en tydlig öfversigt af det hela.
Hr Beckman erkände riktigheten af hvad i äm-
net blifvit yttradt, men trodde det blifva svårt att
medhinna hvad de töregående talarne angifvit böra
bibringas barnen. Ett kompendium är af nöden, och
det som nu inhemtas, är, säga hvad man vill, icke
att förakta,
Skolinspektören Rydberg: Ett kompendium be-
höfves, det bestrides icke; men samtidigt med dettas
inhemtande bör. barnet läsa ett större historiskt ar-
bete inuehållande biografier öfver ryktbara personer,
m. m. d. Det vore att önska, det sockenbibliote-
kerna förskaffade sig goda historiska arbeten.
Hr Carlsson ansåg geografien böra gå sida vid
sida med historien.
Sedan ännu några talare yttrat sig, förklarade
slutligen mötet, att man vid undervisningen i svenska
historien borde fästa mindre vigt på årtalen och nam-
nen än hittills skett; och läraren borde, med ledning
af en någorlunda fullständig läsebok, gifva lif åt sitt
föredrag; samt att geografien borde läsas tillsammans
med historien, dock utan att föröfrigt med den förenas.
Då frågan om undervisningen i geografien der-
efter förekom, anmärkte hr Ekelundh, att man, mera
än hittills skett, borde lägga vigt på att dess läsning
sattes i samband med historiens.
Skolinspektören Rydberg: Man bör akta sig för
att ge barnet lexor enligt boken; det bör läsa efter
kartan. .
Hr Rosenlöf: ÅAskådningsmateriel är vid de geo-
grafiska studierna framför allt nödvändig. Emellertid
finnes det skolor, hvilkas barn ej ens sett en karta,
ännu mindre en glob.
Skolinspektören Rydberg framhöll nyttan af att
låta barnet, först efter kartan, sedan ur minnet upp-
rita länderna. För öfrigt bör man vid undervisnin-
gen gå inifrån utåt. så att man börjar med beskrifnin-
gen af hemorten och sedan låter barnet taga känne-
dom om länet, inom hvilket det vistas, derefter om
Sverige och slutligen om de öfriga länderna.
Skolläraren Gottliebson var af den tanken, att
man, innan någon viss ort beskrefves, borde gifva
barnet ett allmänt begrepp om jordens form och rö-
relser samt tillkännagifva de olika verldsdelarnes och
ländernas belägenhet.
Hr Ekelundh trodde det vara fördelaktigast att
börja med beskrifningen af hemorten.
Ordföranden npplyste, att mah vid föregående
möte uttalat den åsigten, att man borde gå ut från
det mindre till det större.
Hr Rosenlöf sökte bevisa nyttan af att till en
början gifva barnet en kort öfversigt af jorden i dess
belhet.
Br Rydberg: Såsom princip borde framhållas
att man bör gå ut från det mindre till det större;
dock kan ju läraren tillika bibringa barnet ett all-
mänt begrepp om jordens utseende.
På ordförandens förslag uttryckte mötet den åsig-
ten. att man vid undervisningen af geografien bör gå
ut från det mindre till det större, hvarjemte infö-
randet af kartritningen förordades. Emellertid öfver-
lemnades åt läraren att vid undervisningen tillvägagå
på det sätt, han ansåg vara fördelaktigast.