tillägganda att kunskapen :om jorden i dess helhet der-
vid borde först bibringas barnet. (Hr Rosenlöf in-
stämde.)
Ordföranden. Barnet kan ej fatta det univer-
sella. Bäst är att först gifva det en öfversigt af den
närmaste omgifningen.
Hr Wiström förundrade sig öfver att man lade
så mycken vigt på geografien. Barnet förstår den ej.
Man bör välja sådana ämnen, som kunna uppöfva för-
ståndet. (Hr Östlind instämde.)
Hr Ehrnström trodde att geografen bör läsas
först. Detta är ett af de få ämnen man har att gri-
pa till. Karta bör för öfrigt genast användas vid un-
dervisningen.
Hr Barcheus. Sedan ett och annat af naturlä-
ran samtalsvis blifvit barnet bibringadt, bör det börja
läsningen af geografien, historien och svenska språket.
Hr Rydberg påpekade, att barnet genom geogra-
fiens studium erhöll kunskap om olika länders kultur,
folk och natur m, m, Man borde börja med beskrif-
pingen öfver den kommun, inom hvilken barnet vi-
stas, derefter öfvergå till länet, så till riket i dess
belhet och slutligen till andra länder.
Hr Wiström vidböll att naturläran borde ega fö-
reträde framför geografien. Geografien utvecklar ej
förståndet.
Brukspatron Hj. Petre ansåg naturläran böra
gå främst.
Skolinspektören Rydberg. Har barnet blott in-
hemtat en del af geografien, må man sedan använda
flera timmar om dagen för naturlärans studium.
Ordföranden sökte sammanjemka åsigterna så,
att de båda ifrågavarande ämnena fingo börja läsas så
fort som möjligt. Trodde ej att barnet förstode na-
turläran, om icke en liten del af geografien förut in-
hemtats.
Direktör Pettersson. Barnet fäster sig mera vid
det lefvande än vid det döda. Naturläran borde der-
för ega företrädet.
Hr Nordin. Intetdera af de båda ämnena kan
uteslutas; dock bör geografien ega företrädet, på det
en rationel grund måtte läggas för det hela,
Hr Fernlund ansåg båda ämnena böra samtidigt
inbemtas.
Hr Eklundh. Geografien och historien böra
ingå i undervisningen till och med i småbarnsskolan,
Hr Clason. Folkskolan står ej ännu på den
punkt, att geografiens och naturlärans studium kan
bedrifvas med någon synnerlig fart. I Hudiksvalls
folkskola bafva de ämnen, som icke ingå i minimum,
ej medhunnits, och det ehuru nämnde skola i många
hänseenden är vida bättre lottad än de flesta.
Skolläraren Grape ansåg naturläran och geogra-
fien böra läsas samtidigt.
På ordförandens förslag uttalade mötet slutli-
gen den meningen, att geografien och naturläran
böra läsas samtidigt samt att för öfrigt alla lä-
roämnen, hvilka ligga öfver minimum, böra in-
hemtas så fort barnens fattningsförmåga det med-
gifver. (Forts.)