Article Image
Folkskollåraremötet i Gefle.
(Forts.)
Derefter företogs till bebandling 2:dra frågans
första och andra mom , så lydande: På hvilket un-
dervisningsstadium och i hvilken ordning böra de
ämnen, som, enligt folkskolestadgan, icke ingå i
minimum, uti läseordningen upptagas? samt: Bör
något eller några af dessa ämnen företrädesvis
framhållas?
Skolinspektören Rydberg tillkännagaf huru man
i ifrågavarande hänseende går tillväga i Stockholms
folkskolor.
Direktör Pettersson. Menniskan gör inga hopp
vid vetenskapernas inhemtande. Allt det barnet inom
folkskolan inhemtar är i viss mån att betrakta såsom
ett minimum.
Hr Ekelundh framhöll nyttan af åskådningsma-
teriel vid undervisningen.
Ordföranden var af den tanken, att då geogra-
fiev bör läggas till grund för de historiska kunska-
perna, är det af nöden, att en del af denna först in-
bemtas. .
Hr Nordin trodde icke att geografien borde gå
främst.
Mag. Wiström. Naturläran bör först inhemtas,
derefter svenska språket, geografien och historien.
Hr Beckman ansåg geografiens studium böra gå
framför de öfriga läroämnenas.
Hr Ekelundh trodde att naturläran borde ega
företräde.
Hr Rosenlöf var af den tanken att alla läroäm-
nena borde på en gång läsas; visste af erfarenhet att
detta utan öfveransträngning ginge för sig. Skulle
för öfrigt något ämne hafva företräde, borde geogra-
fien, i samband med historien, läsas först.
Er Fernlund. Sdm barnen, åtminstone på lan-
det, sällan bevista skolan längre än till katekesen och
bibliska historien blifvit inbemtade, borde samtidigt
med dem de öfriga ämnena läsas.
Hr Pettersson. Läsningen af naturläran bör spa-
ras tills barnet uppnått en högre ålder.
Skolinspektören Rydberg ansåg geografien böra
läsas först.
Hr Pettersson instämde med föregående talare,
Thumbnail