AW Olet, SOM PNEVISalUts al OINRKIfIR SYV fee
lärare samt ett antal prestinän och lärare vid Örebro
elementarläroverk, hulls i tolkskolans öofre prydliga
larosal och öppnades ofvannämnde dag kl. 10 fom.
af doktor Gumilius, deruti hr doktorn uppdrog en
historik öfver lfolkskoleväsendets utveckling de sedna-
ste 20 å 30 åren och slutligen öuskade de närvatan-
de välkomna.
Sedan hr doktor Gumielius blifvit anmodad vid
mötet föra ordet och folkskoleinspektören hr lektor
Bogren att vara vice ordforande samt skollärarne
Brodden, Erixon och Lundberg utsedda till sektete-
rare, börjades diskussionen öfver de på förhand upp-
satta frågorna, af hvilka dock den första: shvilka svär
righeter stå ännu i vagen för folkskolans follstandiga
utseckling och hvilka väsendtliga brister i dess orga-
nisation böra företrädesvis afhjelpas 2 förbigicks.
Andra frågan: ) Hurudan bör undervisnings
materiel.n vid en folkskola inrättas så att den
bast motsvarar behofvet? öppnades med en inled-
ning af urdjöranden, bvarefter vice ordföranden lr
lektor Buog-en upplyste alt bristerna i detta hänseen-
de inom hans inspektionsområde något minskats.
Hvarje skola hade nu åtminstone Stälpnagels större
karta ofver Europa, Hollies d:o öfver Globesna, Ment-
2ers blindharta ofver Skandiuavien, nögon större ol-
ver Palestina samt hjelpligt anal innanlasningbocker,
m.m. Ånsög det icke så omojligt for en nmtisk fö
fare alt eiterband anskaffa ett och annat skelett och
kranivm af djur och fåglar; fästade uppmärksamheten
på Westerdals leksaksiwagasin I Stockholm, Drodmng-
gatan n:o 55, der, blond annat, djurligurer bunde till
billigt pris erhållas. Svårare vure att erhålla små mi-
neralsamlingar, hvilka tal. ansäg onskvärda i hvarje
folkskula.
Ordföranden förordade äfven mineralsamlingar.
En början dermed vore redan gjord tör Örebro tv k-
skola (hvilken äfven fanns att bese möteslokalen );
föreslog att genom landstingsmännen söka få till iands-
tingen framställd anbällan om anslag, hvarigenom nå-
gon kunnig och for saken intresserad person sattes i
tillfalle att samla och för belgt pris tv. ex. 10 rår
för cirka 30 stuffer tillbandahalta folkskolorna så att
säga en Iuen gruodfond at mineraler.
Hr Erison föreslog, såsom ett mede till mine-
raliers anskalfande, utbyte skollararne emellan. An-
såg sig kunna för ringa kostnad anskaltfs marnor at
olika vasiavoner från Claestorps nya marmorbrott, och
tredde att skollärare i närheten al jern-; koppar-, svaf-
vel- och andra grufvor med lika lätthet skulle kunna
lemna andra stenarter, — Foörordar, i lbkbet med
föreg. talare, åskåiningsmaterniel; för växtriket t. ex.
såval pressade som i vattenglas ställda lefvande blom-
mor, hvilka lätt kunna samlas och dagligen ombytas.
Pas:or Wetier förordade en komparativ vägg-
tafla ofrer djuren, som skulle kosta 10 rår, Muagi-
ster Thunberg ansäg Anderssons inledning till bota-
niken lämplig. Bandl. 6) Uander fann det föreslagna
sättet, alt hos landstingen begära medel, mindre grann-
laga, hvarpå ordföranden, prosten Forsell, organi
sten ELrixron, m. fl lemnade vederläggande svar
Såsom resultat af diskussionen antogs, att mötet,
som ansäg åskåduingsmateriel för folkskolans
undervisning behöflig, uttalade den önskan utt
landstingen måtte med nagot anslag bidraga till
anskaffandet af sådan, sershildt för mineralsam-
lingar.
Tredje tesen och frågan lydde så: Ibland hin-
dren for undervisningens ullmänaa meddelande
är, Isynnerhet i atvskilliga orter, föraldrarnes
obenasgenhet art lära suns barn begagna Julksko-
lan, ett af de största. Hari skall deuna obena-
genh:t öfvervinnas och en jema sholgang Kunna
dstadhommus?
Ur Fhunberg förordade lästagarnes inskränkning
ull 2 å 3 i veckan, då titltalle erbötles att dela en
storre skola och läsa med en eller Wwå klasser sen:
der, byarutt skolläraren Londberg instämde.
He frizon meddelade en uvohg berättelse om
det sätt hvarpå man i Ö Wingäkers församling gätt
till väga for att uppnå det i skbolstadgan utstäkode
målet att lemna undervisning ät alla barn Först
hade man ansett det nödvändigt alt jätt ordna de före
beredande eller s. k. småskolorna, bvaraf uti talarens
församling med inemot 21 vusen insänare och 400
skoläldersbar nu funnes 8 med hvar sitt bestämda
distrikt och 3 dagars läsning byarje, genom hvilket
sednare förhållande mojlighet förelvunes att vid brist
på tillräckligt lärareantal ofverlemna 2:ne skolor åt en
lärare utan att nigon akols dettfore blelve ambuleran-
de. Tal, bade sjelf bildat dessa lärare och förtsatte
ännu mel att en dag i veckan besoka någon af små
skolorna for att tillse undervisningens jemna gång och
meddela lararne så och upplysningar, hvarjemte samt-
bge småskollårare stundom voro samlade uti central-
smäskolan der teol. då sjellundervisade Forofrikt bade
skohådets ledamöter sins emellan fördelat småskolor-
na, så all någon af dem for hsvaje skol: Hillsag at
barnen ordentligt kommo till skolsn. Sedan sätunda
barnen blifvit ut: smaskolorna forberedda genom in-
hemtad innanlasningsfärdighet, skritkunskap, rakning
ar de å enkla talen och kännedom af en kort biblisk
historia samt Lutbers Lilla Katekes, konde barnen
uti egeniliga Folkskolan sammanhällas ut 2 eller högst
3 kiasser eller leslag, byitket uti så hog grad bi-
drog att befordra jemn skolgång, att de frånvarandes
antal från 30 å 40 procent netgårt till 3 å 4 proc.
Tal. hade under den tid smäskolorna anlades läst i
folkskolan 3 dagar i veckan, men funnit detta otill-
räckligt och läser nu 4 dagar. Ännu mindre anser
banj folkskolans alla ämnen kunna medbinnas på 2
dagar i veckan,
Skolläraren Köhler räknade mycket på verkan
af pastors besök i skolan, helst om ban dervid an:
tecknade de frånvarande och uppmanade dem till trä-
gen skolgång; äfven att vid premiers utdelande före-
trädesvis gura afseende på skolgången ansägs bafva
god veikan.
Prosten Forsell ansåg flera medel kunna sam-
verka till jemo skolgång, såsom treflig lokal, god skol-
materiel, godt undersisningssätt, m, m.; men af alla
medel att befordra skolgången vore utan tvifsel tvån-
get det sämsta. Meddelade berättelse om folkskolans
ställning i St. Mellösa; brukade vid examina och an-
dra lämpliga tillfällen framhålla förmånen såväl för
barnen som föräldrarne af en jemn skolgång ; önskade
skolan så anordnad, att det blefve en glädje för bar-
nen att få komma dit.
Hr Lundberg redogjorde för Askers skolor; 2:n:
småskolor finnas der. He Gyllander Instämde med
) De flesta frågorna voro inledda med en thes
Så denna: sBland undervisningens brister bör sär.
skildt saknaden af fullstandig och andamualsen-