Article Image
Öm inköp av jernvägsmateriek iran
nifandet.
Bland de klagomål som förekommit mot
jernvägsstyrelsen har oftast varit att den
för mycket vändt sig till England för att er-
hålla skenor, lokomotiver och tusen smärre
förnödenheter. Den har gått och gär ända
derhän att den till och med än i dag köper
SN 0
så simpla saker som kettingar från Enogla d.
De enskilda jernvägsbolugen följa det gif-
ov exemplet. Mähinda kunna de icke fu si-
na behotver fyllda här hemma för skäligt pris.
Det vore intressunt att al våra stora mekani-
ska verkstäder erhålla upplysning derom.
Nu har en ny anklagelse tillkommit, nem-
ligen utt de enskita bolagen ej iörsta att sköta
upphandlingen riktigt. Anuklagelsen göres al
eu korrespondent från Manchester til Göte-
borgs-Posten och lyder så:
fune på kapitlet om aktiebolag och direktörer
föres tanken ofrivilligt till våra svenska Jernsagsbolag,
hvilka icke kunna, i likhet med de engelska, den ena
dagen annousera bolagets bildande och den nästa al-
sluta aktieteckningen, utan hvilkas kapitaler bestå af
bela den omgilvande befolkningens, ofta med möta
under många är hopsamlade besparingar, de der i
flera fall med uppollring lemnas for den goda sakens
skull. Då de svenska bolagens direkioier icke, såsom
här, äro sjelfvalta utan genom omröstning utses bland
abtie-egurne, skulle det synas som om de borde vinn-
lagga 8ig om att få arbetet utfört med så mycken
besparing som möjligt och icke läia något slags in
tresse få influera på de besiällningar som för bola-
gens räkning göras i Englond. Så är dock icke alltid
fallet. Nögra al jernsägsbolagen i södra Sverige hafva
vid flera tillfallen betalt mer än som bebofdes for
jernvägsskenor och annan materiel. Orsaken är för-
nåmligast att söka i direktörernas personliga okunnmig-
het om marknaden härstädes samt deras furlarsingssätt
att använda kommissivnärer som äro alldeles fråm-
mande för dessa slags affarer och hvilka, enuru 1 of-
rigt ytterst respektabla och utan tvifvel mycket hem-
mastadda i hvad rörer socker, bomull och dyl, dock
icke kunna ett, tu, tre sälta sig in i rälsemarknaden,
än mindre bedöma priser å annan materiel eller dess
beskaffenhet, hvyartill speciel bännedom erfordras. Så-
som bevis bärå torde, bland andra inträffade fall, kun-
na få anföras följande: Ki skänskt jernsvägsbolag in-
köpte är 1864 rals efter ett pris al p. sterl. 3 5 sh.
ett annat skärskt bolag samma år till p. st. 7 13 sh.,
bäda genom ohka agenter i London, hvilka berakna-
de 2 proc. kommission på inköpen. Uddevalla-Herr-
ljunga bolaget köpte år 13864 lättare och i proportion
dyrare räls till p. sterl. 6 15 sb. och betalte en agent
i Manchester 1 proc. kommission på inköpen. Au
räls voro dyrare i början än i slutet af år 1864 kan
visserligen icke förnekas, men ett bus hemma i dessa
slags alfärer kan dock alltid lättare bedöma markna-
den och sätta tiden for inköp samt köpa till billigare
priser. Vidare var kommissions-arvodet for de skän-
ska banorna dubbelt emot för Uddevalla-banan och
detta oaktadt de flesta skänska banor hade anbud
från ett bus al första ordningen, fullkomligt hemma-
stadt i jernvägsaffarer, att utlora deras ivkop mot I
procent kommisson — ett förhållande som bolagets
revisorer måbända icke lära undgå att i sinom tid
anmärka. Då flera jermsvägar på olika håll nu äro
under anläggning, eller åtminstone projekterade, torde
dessa upplysningar icke vara ut vägen.
kons or OD OO DOO rn inn
Thumbnail