Article Image
En märklig jernban- och äng-
balsförbindelse mellan Köpenhamn och
Hamburg är projekterad af civilingeniör Kröhn-
ke, nemligen från Borup eller Ringsted till
Nestved, Wordingborg och Bakkebölle, på
broar öfver Smålandshafvet till Falster, vidare
till Nykjöbing, öfver Guldborgsund medelst
en bro till Lolland och Syltholmen, hvarifrån
en ångfärja sknlle underhålla förbindelsen
med Femern (23 åå 2: mil), som genom en
bro skulle sättas i förbindelse med fastlandet,
slutligen öfver Oldenborg, Eutin och Bege-
borg till Hamburg. Man beräknar, att denna
väg mellan Köpenhamn och Hamburg skulle
kunna tillryggaläggas på 7 timmar, då dere-
mot vägen öfver Korsör, Kiel och Altona er-
fordrar 12 å 15 timmar. 27 å 28 millioner
rdr sv. behöfvas för anläggningen på danskt
område. Förslaget är redan inlemnadt till in-
rikesministern, att föreläggas riksdagen; det
lär vara utländska kapitalister, som i företa-
get äro intresserade. — Nekas kan ej, att en
dylik anläggning skulle vara af mycken nytta
för hela den kommersiella och trafikerande
allmänheten, men isynnerhet för Skandinavien.
Thumbnail