Jå
ng med den första olycka som vid denna
tid kunnat drabba de förenade rikena blir
fullständigt utredt medan händelsen ännu är
färsk och åsyna vittnen i lifvet, så taga vi
oss friheten hemställa om det icke vore skäl
att närmare utreda huru det kan hänga ihop
med olikheten? i stadsfullmäktiges och inten-
denten kapten Elworths uppgifter om hvad
det var som afvände olyckan. Stadsfullmäk-
tige säga, såsom ofvan synes, att det var
Försynen, hvars skyddande hand varit ut-
sträckt och afvändt möjligheten af faran.
Kapten Elworth säger deremoti i sin rap-
port af den 13 febr. till styrelsen för statens
jernvägstrafik att sedan ringen å högra fram-
bjulet äfvensom dess lagerbox voro borta samt
främre fjäderkroken gått af hölls vagnen qvar
å banan derigenom att venstra framhjulet med
dess lager var helt, äfvensom de båda bakre
hjulen, som hade bibehållit sig i spår; vidare
derigenom att främre kopplingen höll vagnen
qvar i banan; och slutligen derigenom att
högra axeltappen styrdes af det qvarsittande
gardjernet, så att axeln bibehöll nägot så när
vinkelrät ställning emot spåret, och venstra
framhjulet kunde förblifva helt och uppbära
vagnen.
Af denna rapport att döma tyckes det
således väsendtligen vara det der gardjernet,
som varit konungens lifgarde — eller, som
stadsfullmäktige benämna det, Försynen.
Prinsessan Eugenie, som i många
år varit sjuklig och sjelf tyckes vänta ett
snart slut på sitt glädjetomma lif, lärer för
några dagar sedan gjort sitt testamente, i
hvilket uppenbarar sig samma goda hjertelag
som gjort henne så älskad och värderad af
alla som lärt närmare känna henne. Prinses-
sans förmögenhet utgöres af hennes fäderne-
arf, med hvilket hon hushållat ganska för-
ständigt, Af denna sin ärfda rikedom — om-
kring 3 millioner (2?) rdr — har hon nu genom
testamontarisk disposition anslagit halfannan
million dels till välgörande ändamål, dels
till efterlefvande vänner och dels till sin be-
tjening. Emellertid befinner sig prinsessan för
närvarande vid bättre helsa än på länge varit
förhållandet. (W.-B.)
Ny generailtuitldirekiör. I Öster-
sund tager man för gifvet att landshöfding
Bennich skall blifva förflyttad till denna plats.
Vi tro också att han är dertill den mest pas-
sande af alla de kandidater ryktet hittils
nämnt.
Norra lelegraflinien skall utsträc-
kas från Östersund till norska gränsen, san-
nolikt med station vid Melen.
Qvintiga postljenstemiän. Efter
det general-poststyren erhållit K. M:ts till-
stånd att till poststationsföreståndarebefattning
antaga qvinna, hafva följande fruntimmer blif-
vit till sådana befattningar förordnade, nem-
ligen: 1864 den 7 mars till Sund: fröken
Maria Josefina Adlerstam; den 9 dec. : til
Wermdö enkefru Maria Juliana Westerburig;
oeh 1865 d. 9 febr.: till Bjästa, m:ll Amalia
Fransiska Janse.
Inkomst! för svenska jernviä-
gerne. Norska Morgenbladet meddelar, att
sedan jernbanan mellan Jönköping och Malmö
blifvit öppnad ha resande mellan Kristiania
och Köpenhamn begynt taga förstnämnde väg
i stället för den långa och besvärliga landvä-
gen öfver Helsingborg, Göteborg och Svine-
sund. Vägeft från Köpenhamn öfver Malmö,
Jönköping, Finnerödja, Arvika till Kristiania
utgör tillsammans 51 norska mil med jernba-
na, 17,3 dito med diligens, och 8 dito med
skjuts. De resande, som afgå från Kristiania
t. ex. på torsdagsmorgonen kl. 8, kunna vara
i Malmö lördagsaftonen kl. 113, under hvil-
ken tid de tillbringa en natt i Arvika. Re-
sekostnaden beräknas, då på jernvägen första
klassens kupt begagnas, sammanlagdt till om-
kring 72 rdr.
Trafikhinder. Snö med sydvestlig
blåst gjorde natten till lördagen linien Lund
— Örtofta ofarbar.
Posteraa. Enligt till Stockholms post-
kontor i går förmiddag ankommet telegram