der medgifves till den sista Februari anser sig
bolaget kunna göra hvar man rätt. Ofvan-
anförde administratorer hafva vitsordat attl:
Tanto bolags tillgångar äro mer än tillräckliga
att betäcka dess skulder.
Stadsmäklaren Johan Holm
har i förrgår, på yrkande af borgenärer, blif-
vit af Stockholms rådhusrätt försatt i kon-
kurstillstånd. För hr Holm, som af sjukdom
var hindrad att personligen inställa sig, upp-
trädde såsom ombud vice häradshöfdingen O.
Beckman. Sterbhusnotarien B. J. W. Rund-
qvist förordnades af rätten att taga hand om
boets tillgångar och skulder samt inkomma
med uppgift derom den 23 dennes.
Herr 4. W. von Sehewemn, som
torsdagen den 5 dennes härifrån företog en
affärsresa till åtskilliga tyska handelsorter,
återkom, som förut är nämndt, i fredags på
aftonen till hufvudstaden med snälltåget från
Malmö. Det af åtskilliga personer vid Stock-
holms rådhusrätt gjorda yrkande om hans för-
sättande i konkurs har i lördags blifvit åter-
taget. Det uppgifves nu såsom säkert att hr
v. Schewen aldrig haft för afsigt att härifrån
afvika, och först på återfärden hit lärer han
i Falköping af tidningarna fått kännedom om
den å honom utfärdade arresteringsordern.
Belöning. Storbritanniska regeringen
har hitsändt en större sextant, för att tillde-
lag befälhafvaren å svenska skonerten Na-
thalia, kapten I. R. Jonson, såsom belöning
för de tjenster han visat befiälhafvare och be-
sättning å britiska barken ?Rubicon från Sun-
derland, hvilka han i sistl. oktober månad
upptagit från det sjunkande vraket af deras
fartyg.
Sen sjöfart. I lördags hafva ytter-
ligare 2:ne sumpar från Åland med fisk inkla-
rerat å hiärvarande tullkammare. De hade
begge, liksom en kamrat förut, seglat in åt
Söderarm, vidare genom skärgården öster om
Furusund, rätt öfver Kanholmsfjerden, Dalarö-
leden fram och slutligen ini Erstaviken, hvar-
ifrån de körde sin fisk den 11 mil korta viä-
gen till hufvudstaden.
Sjöolycecka. Från Gibraltar skrefs den
30 december, att ett dit ankommet ångfartyg
berättat att det circa 15 engelska mil från
Kap Sines sett ett fartyg, som det troddes
svenskt, koppradt och om som det tycktes 500
tous drägtighet, ligga drifvande redlöst. Seglen
voro beslagna samt brassarne utskurna. Nam-
net var under vatten, och man kunde deraf
endast urskilja sista bokstäfverna, hvilka voro
-— — holm.
Jernvägsolyckan vid Sandsjö.
Ransakningen härom försiggick sistl. fredag
vid Komstads tingsställe och räckte 8 timmar.
Lokomotivföraren Riex var nedtryckt af sorg
och visade hela tiden tecken till sinnesfrån-:
varo. Han hade icke något juridiskt biträde
för -att försvara en möjligen god sak. Mot
allmänna åklagarens yrkande kunde domsto-
len icke försätta honom på fri fot. Eldaren
Collins vittnesmål var det märkligaste och ut-
märkte sig för klar bevisning. Extra tinget
skall fortsättas vid Sandsjö den 4 februari,
då stationsinspektorerne Bergsten vid Nässjö
och Knochenhauer vid Sandsjö äro vid hemt-.
ningsäfventyr ålagda att infiona sig, äfvensom
flera vittnen äro kallade vid vitespåföljd. Hä-
radshöfding Ryding, som förde undersöknin-
gen, visade sig vara en utmärkt ransaknings-
domare.
Vid ransakningen närvoro såsom ombud
för trafikstyrelsen intendenten kapten Fryk-
holm och vice häradshöfding Gasslander.
Riex medgaf att eldaren varnade honom,
men påstod att det var honom omöjligt att
hejda tåget, emedan han hade för få bromsar.
Han signalerade fyra gånger sin ankomst.
Stationstjenstemännen mocsade uppgiften.
RKiex ankom till tingsstället gvällen före
ransakningen och var under natten innesluten
i arresten. Man fann honom då lugn och,