Article Image
der medgifves till den sista Februari anser sig bolaget kunna göra hvar man rätt. Ofvananförde administratorer hafva vitsordat attl: Tanto bolags tillgångar äro mer än tillräckliga att betäcka dess skulder. Stadsmäklaren Johan Holm har i förrgår, på yrkande af borgenärer, blifvit af Stockholms rådhusrätt försatt i konkurstillstånd. För hr Holm, som af sjukdom var hindrad att personligen inställa sig, uppträdde såsom ombud vice häradshöfdingen O. Beckman. Sterbhusnotarien B. J. W. Rundqvist förordnades af rätten att taga hand om boets tillgångar och skulder samt inkomma med uppgift derom den 23 dennes. Herr 4. W. von Sehewemn, som torsdagen den 5 dennes härifrån företog en affärsresa till åtskilliga tyska handelsorter, återkom, som förut är nämndt, i fredags på aftonen till hufvudstaden med snälltåget från Malmö. Det af åtskilliga personer vid Stockholms rådhusrätt gjorda yrkande om hans försättande i konkurs har i lördags blifvit återtaget. Det uppgifves nu såsom säkert att hr v. Schewen aldrig haft för afsigt att härifrån afvika, och först på återfärden hit lärer han i Falköping af tidningarna fått kännedom om den å honom utfärdade arresteringsordern. Belöning. Storbritanniska regeringen har hitsändt en större sextant, för att tilldelag befälhafvaren å svenska skonerten Nathalia, kapten I. R. Jonson, såsom belöning för de tjenster han visat befiälhafvare och besättning å britiska barken ?Rubicon från Sunderland, hvilka han i sistl. oktober månad upptagit från det sjunkande vraket af deras fartyg. Sen sjöfart. I lördags hafva ytterligare 2:ne sumpar från Åland med fisk inklarerat å hiärvarande tullkammare. De hade begge, liksom en kamrat förut, seglat in åt Söderarm, vidare genom skärgården öster om Furusund, rätt öfver Kanholmsfjerden, Dalaröleden fram och slutligen ini Erstaviken, hvarifrån de körde sin fisk den 11 mil korta viägen till hufvudstaden. Sjöolycecka. Från Gibraltar skrefs den 30 december, att ett dit ankommet ångfartyg berättat att det circa 15 engelska mil från Kap Sines sett ett fartyg, som det troddes svenskt, koppradt och om som det tycktes 500 tous drägtighet, ligga drifvande redlöst. Seglen voro beslagna samt brassarne utskurna. Namnet var under vatten, och man kunde deraf endast urskilja sista bokstäfverna, hvilka voro -— — holm. Jernvägsolyckan vid Sandsjö. Ransakningen härom försiggick sistl. fredag vid Komstads tingsställe och räckte 8 timmar. Lokomotivföraren Riex var nedtryckt af sorg och visade hela tiden tecken till sinnesfrån-: varo. Han hade icke något juridiskt biträde för -att försvara en möjligen god sak. Mot allmänna åklagarens yrkande kunde domstolen icke försätta honom på fri fot. Eldaren Collins vittnesmål var det märkligaste och utmärkte sig för klar bevisning. Extra tinget skall fortsättas vid Sandsjö den 4 februari, då stationsinspektorerne Bergsten vid Nässjö och Knochenhauer vid Sandsjö äro vid hemt-. ningsäfventyr ålagda att infiona sig, äfvensom flera vittnen äro kallade vid vitespåföljd. Häradshöfding Ryding, som förde undersökningen, visade sig vara en utmärkt ransakningsdomare. Vid ransakningen närvoro såsom ombud för trafikstyrelsen intendenten kapten Frykholm och vice häradshöfding Gasslander. Riex medgaf att eldaren varnade honom, men påstod att det var honom omöjligt att hejda tåget, emedan han hade för få bromsar. Han signalerade fyra gånger sin ankomst. Stationstjenstemännen mocsade uppgiften. RKiex ankom till tingsstället gvällen före ransakningen och var under natten innesluten i arresten. Man fann honom då lugn och,

16 januari 1865, sida 2

Thumbnail