Article Image
Be te rote KUA NT SERA DEAD
Anmärkningar i anledning af jernvägs-
olyckan vid Sandsjö.
Hr Redaktör!
Det hemska intrycket af denna förfärliga
olyaka är en naturlig förklaringsgrund till
den spända uppmärksamhet, hvarmed allmän-
heten emotser hvad i laglig väg skall tillgö-
ras i denna sak: om alltsammans skall aflöpa
med att beklaga dem som blifvit offren, eller
om man möjligen skall få se en ny upplaga
af sagan om Smeden och Bagaren i Kellgrens
skrifter.
Af hvad genom Trafikchefens berättelse
blifvit meddeladt är det redan klart, hvad
som icke blott förnämligast, utan det kan ger-
na sägas helt och hållet, föranledt denna
katastrof. Det var underlåtenheten att icke
hafva verkställt en spårvexlig på jernbanan
och hvilket hade till följd att det efterföljan-
de extratåget kom rusande in i samma spår,
hvarpå det ordinarie tåget befann sig. När
ett tåg ännu befann sig på hufvudspåret och
hade blifvit fördröjdt samt ett annat tåg vän-
tades, om också icke så tidigt, så synes det
vara en af de gröfsta iörsummelser som kun-
na begås, att icke på förhand hafva gjort
spårvexlingen, för att förekomma möjligheten
af en sammanstötning för den händelse som
nu inträffade, antingen det ena tåget, som är
på atgående, blir fördröjdt, eller att det efter-
följande kommer för tidigt. Någon vidare un-
dersökning härom synes knapt behöflig än att
få veta hvilken som varit skuld till denna för-
summelse, huruvida order blifvit gifven derom
och ej verkställd, eller om stationsföreståndaren
som skulle gifva denna order varit så illa in-
struerad, att han icke visste, eller så försum-
lig att han glömt att det borde ske. Utan att
vilja någons ofärd synes det nödigt att ett ex-
empel till framtida varning här statueras på
enhvar som haft del i detta grofva vållande.
Nu har man tagit lokomotivtöraren för huf-
vudet och arresterat honom, men häruti ligger,
såsom redan i någon annan tidning blifvit an-
märkt, knappast rättvisa, då han gifvit an-
komstsignal på 4000 fots afstånd och broms-
signal så snart ångan från det ordinarie tå-
gets lokomotiv syntes; dock följer icke häraf
att han bör kunna fritagas från ansvaret för
att hafva kommit hastigare fram än det var
honom föreskrifvet.
Här förekommer emellertid ännu en om-
ständighet af vigt att taga i betraktande. Af
alla tekniska arbeten om jernvägar kan man
inhemta att det öfverallt anses fördelaktigt
att stationer, der bantågen stanna, ligga, der
det låter sig göra, något högre, men åtmin-
stone aldrig lägre än planet af den närmast
derintill belägna banan. Detta har ett dubbelt
skäl: att ett ankommande tåg lättare stannar
då det kommer uppför och ett uppgående lättare
sättes i gång i en lutning utföre. Af general-
direktören Troiliil rapport upplyses man dere-
mot, ur banan från Nässjö till Sandsjö bar
en 2, 500 fot lång lutning af 1 på 100 så nära
Thumbnail