så alt underredet krossades, hjulen skötos framåt och vagnstaket med spillror af sidoväggarna blef hängande på lokomotivet, hvarvid lokomotivets skorsten afslogs och en del utstående mindre delar skadades. Den andra vagnen i orduingen fick likaledes en del af underredet krossadt, men hela korgen framsköts jemte den öfriga delen af tåget och blef i temligen orubbadt skick stående på rälerna. Den tredje vagnen i ordningen erhöll blott en mindre skada; de öfriga blefvo oskadade. Uti extra-tåget skadades ingen vagn och lokomotivet synes utan svårighet eller synnerligen stora kostnader kunna repareras. De fyra axlarna red sina hjul, som tillhörde de båda sista vagnarna i ordinarie tåget, sammanhopade sig framför lokomotivet så att de hindrade dess vidare framfärd. Utaf de 19 svårast skadade personerne afled en yngre gosse på stället; de öfrige 18 infördes med extra-tåg till Jönköping. Af dessa hade till och med gårdagen 4 aflidit. Tvenne, snickaren Olar Göransson från Vestra Sallerup och materialvakten J. N. TLinnholm från Forserum, hafva blifvit så återställda att de kunnat hegifva sig till egna hem.