Sedan ordinarie tåget N:o 29 inkommit på stationen ställdes semaphorsignalen till stopp för kommande tåg, grindarna norr om stationen, hvilka äfven äro försedda med stoppsignal, bestående af röda brickor, stängdes öfver jernvägen, lemnande landsvägsöfverfarten fri, hvarefter hela personalen var ifrigt sysselsatt, hvar och en i sitt särskilda åliggande, för att skyndsamt expediera det ordinarie tåget, som var efter tid. Som emellertid enligt den aftonen förut bekomna ordern om extratåget, äfvensom efter den kl. 8,52 erhållna signalen från Nässjö om extra-tågets afgång derifrån, detsamma ej kunde väntas förr än klockan 9,27, hvarom hela personalen var underrättad, ansågs ingen fara för handen att det ordinarie tåget icke skulle hinna tidigt förut afsändas, så mycket hellre som både grindarnes och semaphorsignalens ställning enligt reglementets bestämda föreskrifter utgjorde ett ovilkorligt förbud för hvarje lokomotiv att ingå på stationen innan förändring i signaleringen egt rum. Då ånghvisslan från extra-tåget, signalerande dess ankomst, först hördes, befann sig stationsmästaren jemte förste konduktören vid ordinarie tåget inne uti expeditionen. Då de derpå skyndade ut syntes redan extra-tågets lokomotiv i kurvan utanför stationen kommande med så stark fart utföre lutningen, att grindarne i samma ögonblick sprängdes, extra-tåget inkom på hufvudspåret och sammanstötningen egde rum. Så snart extra-tåget syntes, sprungo alla stationskarlarne så fort de förmådde från platformen, der de voro sysselsatta, för att hinna till vexeln innanför grindarne, men kommo för sent, emedan afståndet i förhållande till tiden var för långt och extra-tågets hastighet för stor. Rapporten redogör härefter för Sandsjö stations belägenhet. Beskrifningen visar att läget är mycket farligt. Tåget kommer dit utför en lutande plan (lutningen 1 fot på 100) af 2,500 fots längd, och denna plan går till på köpet i en sådan krok, att ett ankommande tåg ej kan se stationens semaphorsignal på längre afstånd än 1,800 fot. Det heter härefter vidare 1 rapporten: Enligt erhållna uppgifter gaf Riex föreskrifven ankomst-signal vid 4,000 fots afstånd från stationshuset och broms-signal så snart ångan från det ordivarie tågets lokomotiv syntes; derpå ny ankowstsignal och så åter broms-signal, men oaktadt alla Lrumsar så väl på vagnarna som på tendern redan förut voro tillskrufvade samt slidhandtaget på machinen ställdt på midten, kunde tåget i anseende till den starka farten icke hejdas, utan gick igenom grindarne, som splittrades, och sammanstötte med det på hufvudspåret stående tåget. Samtlige berättelser öfverensstämma deruti att extra-tåget körts ovapligt fort och ingått på siationen, oaktadt grigdarne från lokomotivet syntes stängda och semaphorsignalen visade stopp, samt detta med sådan fart att extra-tåget, äfven om banan varit klar och allt vid stationen färdigt till dess emottagande, likväl sannolikt icke kunnat bringas till stillastående inom vexlarne, deraf den södra är belägen 1,300 fot från den norra. Enligt sammanstämmande berättelser af personer, som vid tillfället voro närvarande på platformen vid Sandsjö och hvilka jag haft tillfälle att höra, skedde sammanstötningen emellan tågen så ögonblickligt efter sedan extra-tåget blifvit synligt, att ingen möjlighet förefanns att rädda det ordinarie tåget genom dess hastiga igångsättande, oaktadt dess förare dertill stod beredd, emedan den vanliga ringningen 2 minuter före afgången redan skett. Lokomotivföraren Gustaf Albert Riex, nu häktad, är född 1838, antogs såsom arbetare vid 3:dje trafikdistriktets machinafdelnirg år 1860, har tjenstgjort såsom eldare å lokomotiv från den 1 Oktober 1861 till den 1 December 1563, då han blef ordinarie lokomotivförare. Såsom eldare hade han förut ofta, vid permitteringar och sjukdomsförfall, fört lokomotiv. Intill Maj månad detta år har han sedermera fört trafiktåg och derpå haft reservtjenst till den 26 Juli, då han såsom pålitlig och ordentlig blef anställd vid ballastningsarbetet på linien Lamhult— Nässjö. hvarmed han varit sysselsatt till dess att deuna linia öppnades för trafik. Efter den 1 innevarande December har han varit stationerad vid Nässjö, med reserylokomotivet för linien Nässjö—FElmhult. Så väl hans förman som kamrater, liksom arbetsbefälet vid jernvägsbyggnaden vitsorda så väl hans städse visade pålitlighet och ordentlighet i tjensten som hans redbara karakter. Uti machiuafdelningeus straffjournal har han icke erhållit någon anmärkning. Då Riex under hela ballastningsarbetet fört lokomotiv på linien Nässjö— Sandsjö, var banans beskaffenhet honom fullkomligt bekant. Någon tvekan kunde af dessa skäl icke uppstå hos befälet att anförtro Riex förande af trafiktåg på samma linia. Den inträffade olyckan bör otvifvelaktigt tillskrifvas den hastighet, hvarmed Riex vid detta tillfälle förde det hovom anförtrodda extratåget, hvilken gjorde tågets stannande omöjligt i behörig tid Zutanför Sandsjö station, der stoppsignal visades. Enligt sammanstämmande vitsord af alla dem, som på morgonen den 23 sågo Riex, var han fullkomligt redig, och har hav äfven tillförene alltid varit nykter och ordentlig i sitt lefnadssätt. g Tilldragelserua vid sjelfva olyckshändelsen beskrifvas sålunda: Extratågets lokomotiv genomträngde den uti ordinarie tåget sist stående 3:dje klassens vagn n:o 148,