Sedan ordinarie tåget N:o 29 inkommit på sta-
tionen ställdes semaphorsignalen till stopp för kommande
tåg, grindarna norr om stationen, hvilka äfven äro
försedda med stoppsignal, bestående af röda brickor,
stängdes öfver jernvägen, lemnande landsvägsöfverfarten
fri, hvarefter hela personalen var ifrigt sysselsatt, hvar
och en i sitt särskilda åliggande, för att skyndsamt
expediera det ordinarie tåget, som var efter tid.
Som emellertid enligt den aftonen förut bekomna
ordern om extratåget, äfvensom efter den kl. 8,52 er-
hållna signalen från Nässjö om extra-tågets afgång der-
ifrån, detsamma ej kunde väntas förr än klockan 9,27,
hvarom hela personalen var underrättad, ansågs ingen
fara för handen att det ordinarie tåget icke skulle hinna
tidigt förut afsändas, så mycket hellre som både grin-
darnes och semaphorsignalens ställning enligt regle-
mentets bestämda föreskrifter utgjorde ett ovilkorligt
förbud för hvarje lokomotiv att ingå på stationen innan
förändring i signaleringen egt rum.
Då ånghvisslan från extra-tåget, signalerande dess
ankomst, först hördes, befann sig stationsmästaren
jemte förste konduktören vid ordinarie tåget inne uti
expeditionen. Då de derpå skyndade ut syntes redan
extra-tågets lokomotiv i kurvan utanför stationen kom-
mande med så stark fart utföre lutningen, att grin-
darne i samma ögonblick sprängdes, extra-tåget inkom
på hufvudspåret och sammanstötningen egde rum. Så
snart extra-tåget syntes, sprungo alla stationskarlarne
så fort de förmådde från platformen, der de voro sys-
selsatta, för att hinna till vexeln innanför grindarne,
men kommo för sent, emedan afståndet i förhållande
till tiden var för långt och extra-tågets hastighet för stor.
Rapporten redogör härefter för Sandsjö
stations belägenhet. Beskrifningen visar att
läget är mycket farligt. Tåget kommer dit
utför en lutande plan (lutningen 1 fot på 100)
af 2,500 fots längd, och denna plan går till
på köpet i en sådan krok, att ett ankommande
tåg ej kan se stationens semaphorsignal på
längre afstånd än 1,800 fot. Det heter här-
efter vidare 1 rapporten:
Enligt erhållna uppgifter gaf Riex föreskrifven
ankomst-signal vid 4,000 fots afstånd från stations-
huset och broms-signal så snart ångan från det ordi-
varie tågets lokomotiv syntes; derpå ny ankowstsignal
och så åter broms-signal, men oaktadt alla Lrumsar
så väl på vagnarna som på tendern redan förut voro
tillskrufvade samt slidhand- taget på machinen ställdt
på midten, kunde tåget i anseende till den starka
farten icke hejdas, utan gick igenom grindarne, som
splittrades, och sammanstötte med det på hufvudspåret
stående tåget.
Samtlige berättelser öfverensstämma deruti att
extra-tåget körts ovapligt fort och ingått på siationen,
oaktadt grigdarne från lokomotivet syntes stängda och
semaphorsignalen visade stopp, samt detta med sådan
fart att extra-tåget, äfven om banan varit klar och allt
vid stationen färdigt till dess emottagande, likväl san-
nolikt icke kunnat bringas till stillastående inom vex-
larne, deraf den södra är belägen 1,300 fot från den
norra.
Enligt sammanstämmande berättelser af personer,
som vid tillfället voro närvarande på platformen vid
Sandsjö och hvilka jag haft tillfälle att höra, skedde
sammanstötningen emellan tågen så ögonblickligt efter
sedan extra-tåget blifvit synligt, att ingen möjlighet
förefanns att rädda det ordinarie tåget genom dess
hastiga igångsättande, oaktadt dess förare dertill stod
beredd, emedan den vanliga ringningen 2 minuter före
afgången redan skett.
Lokomotivföraren Gustaf Albert Riex, nu häktad,
är född 1838, antogs såsom arbetare vid 3:dje trafik-
distriktets machinafdelnirg år 1860, har tjenstgjort så-
som eldare å lokomotiv från den 1 Oktober 1861 till
den 1 December 1563, då han blef ordinarie lokomotiv-
förare. Såsom eldare hade han förut ofta, vid permit-
teringar och sjukdomsförfall, fört lokomotiv. Intill
Maj månad detta år har han sedermera fört trafiktåg
och derpå haft reservtjenst till den 26 Juli, då han
såsom pålitlig och ordentlig blef anställd vid ballast-
ningsarbetet på linien Lamhult— Nässjö. hvarmed han
varit sysselsatt till dess att deuna linia öppnades för
trafik. Efter den 1 innevarande December har han
varit stationerad vid Nässjö, med reserylokomotivet för
linien Nässjö—FElmhult. Så väl hans förman som kam-
rater, liksom arbetsbefälet vid jernvägsbyggnaden vits-
orda så väl hans städse visade pålitlighet och ordent-
lighet i tjensten som hans redbara karakter. Uti ma-
chiuafdelningeus straffjournal har han icke erhållit nå-
gon anmärkning. Då Riex under hela ballastnings-
arbetet fört lokomotiv på linien Nässjö— Sandsjö, var
banans beskaffenhet honom fullkomligt bekant. Någon
tvekan kunde af dessa skäl icke uppstå hos befälet att
anförtro Riex förande af trafiktåg på samma linia. Den
inträffade olyckan bör otvifvelaktigt tillskrifvas den ha-
stighet, hvarmed Riex vid detta tillfälle förde det ho-
vom anförtrodda extratåget, hvilken gjorde tågets stan-
nande omöjligt i behörig tid Zutanför Sandsjö station,
der stoppsignal visades.
Enligt sammanstämmande vitsord af alla dem, som
på morgonen den 23 sågo Riex, var han fullkomligt
redig, och har hav äfven tillförene alltid varit nykter
och ordentlig i sitt lefnadssätt. g
Tilldragelserua vid sjelfva olyckshändelsen beskrif-
vas sålunda:
Extratågets lokomotiv genomträngde den uti ordi-
narie tåget sist stående 3:dje klassens vagn n:o 148,