UJ SBL KUK (USAL TE BRY SL TT RAR eller annat större etablissements anläggning. 4 KERO SIE Rättegångsoch Polissaker. Bolaget Neptunus och stadsmäklaren Ekengren. Svensk Handelstidning meddelar: ( vårt nummer af den 15 d:s omnämnde vi, att den rättegång om återbäring af uppburna 66,000 kr., som bolaget Neptunus sysslomän öppnat mot stadsmäklaren Ekengren, skulle nedläggas, sedan .hr E. erbjudit i förlikning 25,000 kronor, hvilket anbud en svag majoritet af de i och för denna sak sammankallade borgenärerne antagit. Häradshöfding Österdahl, hvilken i egenskap af ombudsman för riksbanken röstade mot förlikningen, har öfverklagat beslutet under förmälan, att bolaget Poseidon, som egde en qvittningsfordran, tillåtits rösta för hela sin. fordran, hvarigenom, och då röstöfvervigten icke var större, än att resultatet blef beroende af de röster, som rätteligen tillkommo. Poseidon, den majoritet, som nu tillföll förkKkningsförslaget, till äfventyrs kunde förindrats till en minoritet. På grund af denna invändning har rådhusrätten uppskjutit do-. mens afkunnande. — feränetsätnlen mot Julgrisen af handlanden H. Leipziger och restauratören N. Paulsson förevoro i går. Boktryckaren J. L. Österoven, som, blifvit instämd, framlemnade den förseglade namnsedeln. Denna öppnades, och befans förre handlanden L. G. V. Piculell vara Julgrisens ansvarige utgifvare. Målen uppskötos till nästa tisdag, då PiculeM skall iakttaga personlig inställelse och Östergren sjelf eller genom ombud närvara. — Dömd domare. Jönköpings Dagblad berättar: Göta hofrätt har den 11 dennes afkunnat utslag på det åtal, advokatfiskalsämbetet i hofrätten, efter remiss från justitieombudsmannen och angifvelse af bokhandlaren P. A. Petersson i Åmål, utfört mot vice hiäradshöfding Mats Zachrison, för det han, såsom t. f. ordförande i Sundals häradsrätt, felaktigt förfarit vid handläggningen af dels en undersökning angående orsaken till Lars Gustaf Svenssons från Frillsäter död och dels ett i sammanhang dermed af kronolänsman F. W. Bergström mot bygemiästaren F. BE. Ekelund väckt åtal för våld sars Gustaf Svensson. De tjenstefel, för hvilka adshöfding Z. blifvit dömd till ansvar, äro: att han underlåtit att justera eller för vitnena appläsa deras afgifna vitnesmål, samt att han mot angifvaren Petersson uppfört sig snäsigt och ovänligt och mot honom ej visat det lugn och saktmod, som en domare egnar. För dessa förelser under domareämbetets utöfning har hädshöfding Zachrison blifvit dömd att böta 50 kr. till kronan, att till hörda vitnen utgifva 63 r., till angifvaren bokhandl. Petersson 100 h ch till v. häradsh. H. Ryman hans ins lelse vid vitnesförhören 103 kr. 80 öre eller sammans 316 rdr 80 öre. — Sjörättsmål. Ångaren Maud frå kapten Francis Brittain, om 120 hi och 843 tons drägtighet, strandade ten mellan den 9 och 10 sistlidne Oktober på grundet Stenshufvud på Gotlands nordvestra kust. Fartyget, som var fullt sjövärdigt, var, då olyckan inträffade, stadt på resa från Kronstadt till London med en mindre last af talg, hvete och hafre samt diverse styckegods så äckslast. Strandningen inträffade under tämligen godt och så klart väder, att man kwide se fyra till fem engelska mil framför sig. Alla nödiga mått och steg vidtogos för att åter få: fartyget loss, och en betydlig del af lasten kastades öfver bord, men besättningen förmådde ingenting uträtta, utan blef fartyget slutligen af en bergningsångare taget af grundet och infördt till Oskarshamn, der det nu ligger under reparation. Undersökning om denna strandningshändelse har pågått inför en af härvarande engelska konsulat nedsatt sjörätt, som den 15 dennes afkunnat sitt utslag. Domstolen yttrar deri, bland annat, att Mauds strandning, enligt hans åsigt, får tillskrifvas två orsaker: 1) en stark nordostlig ström från Finska viken, och , 2) kompassernas missvisning. Domstolen anser att olyckan icke får tillskrifvas någon omedelbar försummelse af kaptenen som åtnjuter ett välförtjent anseende såsom god sjöman, men kan häller icke fritaga honom från alt klander, ty, enligt domstolens åsigt, borde kaptenen, om han dagen före strandningen tagit longitud lika väl som latitud, derigenom kinnat blifva förvissad om sitt verkliga läge och att han, befann sig långt mera i vester, än hans beräkning gaf vid handen. I betraktande af den kraft och skicklighet, som kaptenen sedermera lagt i dager för att rädda fartyg och last, återställer domstolen till honom hans betyg, som berättigar honom att föra fartyg, och inskränker sig till att förebrå honom ett mindre fel vid bedömandet af sitt läge. — Rättegångskostnaderna skola ersättas af fartygets egare, Briggen Eleanor från Whitby, kapten William Rickinson, låg i slutet af sistlidna November månad i Bågvik nära Vestervik för attlasta trävaror. Endast en mindre del af lasten var intagen, då eld utbröt om bord söndagen den 29 November mellan kl. 10 och 11 på qvällen. Elden grep så hastigt omkring sig, att besättninfor bemödanden att släcka visade sig fullkomigt fruktlösa. Äfven ångående denna olycka har sjörätt hållits å härvarande engelska konsulat, och utslag afkunnades den 16 dennes. Domstolen anser att elden uppkommit genom antändning från kajutans starkt upphettade kaminrör, som på något sätt varit i för nära beröring med plankorna i däcket. — Assuradörerne eller andra i lasten intresserade personer hade mot kaptenen framstält ansvarsyrkanden, hvilka domstolen dock icke fann grundade, hvarför den cke anser nödigt att fråntaga kaptenen hans kompetensbetyg. Deremot kan domstolen icke underlåta att uttala sitt starkaste ogillande öfver den klanderrda vårdslösheten i att skicka ett 233 tons fartyg till sjös utan annan brandredskap än tre eller fyra pytsar; och om det hade kunnat styrkas, vt kaptenen varit ansvarig för en sådan vårdsshet, skulle domstolen icke tvekat att, på det trängaste sätt, som lagen medgifyer, hafva gifvit uttryck åt sin åsigt om hans nppförande, — Domstolen uttalar också sitt ogillande af, att vakt nattetid icke ovilkorligen skall utsättas på sådana fartyg som Eleanor. Hade en af besiättningen varit på vakt och lämpligt antal pytsar funnits att tillgå, är det troligt, att eldens utbrott genast varsnats och dess spridning kunnat bämmas. — Rättegångskostnaderna skola gäldas af fartygets egare. (Dp. N.)