Östra stambanans invigning försiggick i går och firades å Nässjö station, anknytoingspunkten mellan decna bana och Södra stambanan, med en enkel festlighet, anordnad på konungens befallning. Betydliga delar af banan ha tid efter an nan blifvit för trafik upplåtna, men den se: nast fullbordade sträckan, mellan stationen Sommen och Nässjö, befors i gär för första gången af det festtåg, som förde konungen och till högtidligheten inbjudna gäster från Boxholm till festplatsen. Vid Boxholm sammanträffade i går straxt efter kl. 10 på f. m. två extratåg, det ena kommande från Norrköping och Linköping, mediabjudne från Stockholm och de nordligare belägna landsdelarne, det andra, utgånget från Jönköping, med gäster från vestra och södra Sverige. Det kungliga vagnståget hade redan dagen förut anländt till Boxholms station och hade konungen tillbringat aftouen och natten hos brukspatron Burea på Boxholm, son i tisdags afton gitvit en a för konungen och hans svit å sitt herresäte. Bland de :nu vid Boxholm samlade gä sterna, hvilka togo plats å det af de kungliga vagnarne och de båda extratågen sammansatta väldiga extratåiget, såg man en mängd högre ämbetsmän från skiljda delar af landet. Sålunda bemärkte vår referent statsråden Bergström, Weidenhjelm och Wennerberg, noreke statsministern, öfver ståtbällaren i Stockholm, landshöfdingarne i Stockholms, Östergötlands, Jönköpings, Eifaborgs, Malmöbus, Kristianstads och Gotlands Jän, cheferna för kammarrä:ten, kammarkollegium, kommarskollegiumw, sundhetskollegium, samt posat-, tulloch telegrafverken, uvpiversitetens kansler och biskoparne i Linköping, Vexiö och Lund. Närvarande voro dessutom borgmästarne och medlemmar af kommunalstyrelserna i de städer, som af hanan beröras, samt deputationer från flere städer i de orter, som af banan genomskäras, riksdagsmännen i båda kam rarne för Östergötlands och Jönköpings län, goåsegare i dessa och angränsande län, flere högre militärer samt represen:anter för hufvudstadens, Götevorga, Örebro, Norrköpings, Linköpings, Jöcköpings m. fl. städers tidningar. Från Boxholms station, der ett kompani lifgrenadierer paraderade, satte gig festtäget i rörelse kl. 11 f. m. En ä en öppen vagn placerad regimentsmusikkär spelade dervid, likasom vid passerandet af stationerna under vägen, der icke obetydliga skaror af ortens allmoge sammanströmmat, oaktadt vädorleken hela f. m, var kulen, med regaänsk och snöglopp. Vid ankomsten till Nässjö raottogs tåget mad musik af Små lands grenadierers musikkår, och ett kompani af samma regimente paraderade å perrosgen, der för öfrigt konungen mottoge af Små landg husarregimentesz hela officerskår. Framför stationsbuset i Nässjö var uppfördt ett öppet tempel, smyckadt med flaggor och vapensköldar och på en hvalfböge å midtelpartiet bärande det kungliga val pprbket Brödrafolkens väl. Foadväggen var helt blå, med ingen annan prydnad än det dess midt anbragta svenska riksvapnet, sledau konungen och bans uppvaktning samt tillstädesvarande högre dignitärer tagit plats på estraden under det nyss nämnda templet, framträdde chefen för civildepartementet, statsrådet Bergström och anhöll att h. m. konungen täcktes förklara Östra stambanan i dess helhet fullbordad och öpp: nad för allmän trafik. Konungen tog nu ordet och yttrade, att i det nu bansträckan mellan Boxholm och Nässjö i dag blifvit med festligt tåg befaren, vore den östra stambanan folibordad och förklarade h. m. den samma från och med denna stund öppnad i hela dess längd. Dermed vore ock ott större verk fullbordadt, nämligen statens stambanebyggnader i det södra och vestra Sverige, och sälunda ett väsentligt vilkor för landets framtida utveckling och lycka uppfyldt. Ära dertöre åt den snillrike man, ef hvilken under hh. mts vördade företrädare verket blef szruodlagdt; ära och tack åt dem, som utfört det, och åt det folk, hvars målsmän ej ansett något offer för dess fortskyndande och fullbordan för stort! Men först och sist ära och pris å Den, som med sitt mäktiga hägn skyddat och främjat verket! Biskopen i Vexiö dr Hultman, höll pu :veksägelse och bön, betonande dervid de stora anledningar, vi hade att prisa Herran, sony värnat landet och låtit detta och ax dra verk i frid och ro fullboråas. Sedan biskov Hultman slutligen läst Fader vär och Välsignelsen, samt musikkörerna uppstämt en koral, och dermed den egentliga invigniogshögtidligheten blifvit afslutad, fi ngo de män, som med järnvägsbyggnaden närmast haft befattning, af konungens hand mottaga de utmärkelsetecker, som blit!vit dem tillerkända. Chefen för statens järn växsbyggnader, öfverste Beijer blef komm an dör med stora korset af Vasaorden; Nordstj on orden gafs åt distriktsingeniören kapten ; O. F. Zander; Vasaorden bt stations ingeniörrerun, löjtnanterna O.W. Rudman Borgensitråle, ÅA. T. T. Fränckel och O. R. Hodenblavi, sawt civilingeniören P. Svanbäck, ka ssören A, Beckman och materialförvaltareer B. Fredrikson. Sistnämnda utmärkelse tecken tilldelades äfven tyske vagafabrik. mten Waltz, som levererat ds nya kungl. V2ggonerna och en del nya sofvagnar för 1 vautågen. Härefter bwgaf sig konungen och samtliga gäster in i stationehuset och det vid det samma till bygda annex, der festmiddag war anordnad. Denna intogi i två matsa lar, en mindre i sjolfva stationshuset, en större, i en särskildt för ändamålet uppförd bUbyggnad. Gunom öppnade dörrar och fön ster hade de båda salarne gemenskap med hvarandra. Båda voro smakfullt