Kristiania till Bidsvold .... d:0 Stockholm (I!) .w...d:o Drammen och L Kongsberg ........s 50 Drommen Randsfjord . 42 Vigersund Kroderen. 21 Trondajem Btören .... 28 d:o Meraker (ll) ...... 50 Samma: 586. Derjämte omtalas bland andra projekterade järnvägar, i Norge märk väl, en linie från Trondhjem till Sandsvall at 250 mila längd. Bland källorna för sina meddelan: den om Norgo nämnmer handboken britiske konsnulns i Kristiania årsborättelse för 1872, och då det intresserade mig att se, om en britisk konsul verkligen kunnat lemna dessa uppgifter, sände jag straxt efter denna berättelse, hvilken finnes af trycket utgifven och — hast du mir gesehen? — haudbokskompilatörn har sannerligen afskrifvit ordagrant, med undantag af de nyss nämnda 250 milen för Sundsvalls-banan, hvarvid han sjelf tillagt längden. Dexrne konsul, som lärer ianehaft sin befattning i många år, har verkligen iaberättat till sin regering, att de omförmälda järnvägarne have been constructed ard are in full operation, ehura icke ett spadtag ännu hade blifvit taget på linien från Trondhjem till Mera ker, då berättelsen skrefs; äfven en britiek konsul borde hafva väntats veta att horska delen af järnvägen till Stockholm erdast sträcker sig till gränsen, en väglängd af omkring 70 mil i stället för 350. Dessutom har han alldeles glömt bort Hamar-Åmot-banan, som varit öppnad i mer än tio är, och sedan, då han omnämner den projekterade järnvägen från Trondhjem till Sundsvall, har han ingen ide om att den och linien till Meraker, som han båstår vara färdig och i full verktamhet, är en och den samma. Hvad skall man tänka om ett sådant slar!? Det är emellertid äkta engelskt, och det talar volymer om Englands uppfostringssystom att engelsmännen här ständigt blanda ibop Sverige och Schweiz, Sweden och Switzerland! Emellertid går uppgiften om Norges järnvägar sin rund i handböcker ech almanacE. BTEESROtRAA TEE