Article Image
det af en större station vid Ladugårdslands. viken beräknatt kosta, bör kunna inbespa vat; samt att. om de här i i järnbandelars vkonvigt och öfriga di ner ökas till likhet med Stockholm— banpng, ett tillägg i kostnad måste göras af 140,000 kr., hvadan hela kosinaden för mu föreslagna bana skulle blifva 2,242,000 kronor. Ett annat kogetnadsförslag öfver en nårot afviksnde sträckning af de ka bandalarne är af hr Danielson äfvowvuds uppgjora: och eglotar sig kostradsn ör detta slternvir— som, enligt hr D:s egon utsago, skull. blifva obsqvämare och dvrbsrare för trafi ken — på en summa at 2.257,000 kr., detta med den lättare skanvisten, Öfrer detta alternativ har något utlåtande ej blitvit af gilverk RH — Lilla Väårsans lämpilghet säsom hamrp, I anledving st Stockholms stadafullmäktiget boslat af den 19 sistlidne Okt. hade handelkoch sjöfartsnämnden orhållit i uppdrag att efter hamnksptonens hörande sfgitva yttrande i fråga om Lilla Värtanas lämplighet såsom hamn. Nämnden har av fullgjort detta upnirag och grandar sitt at gifna utktenås på — utom et al nämnden sxemensamt med Atskilllge af berednings Utskottet företagen okularbosiewning — a chefen för Kung! efjökarteverkst, Th. Arwidsson, sarst a hamwnkaptansn Fine. v. Sydow, till nämrden på bogäraen afglfna yttranden. Hr Arwidsson säger: Att Lilla Värtans vestra del emellan Djur gårdstlandets strand från Blockhusudden till Li ingöbro och en dermod parallell linie öfver Store Fjäderholmeng vestra udde såsom gränget emot vester och öster samt emellan Lidingöbro och en linie från Blockhusudden till nämnda Fjäderholms udde såsom gränser mot norr och söder har en areal af vid pass en half nautisk gqvadratmil eller minut och är således större än hela Riddarholmsfjärden ssmt är på hela denna del fullkomligt ren och såsom ankareättnivg begaghelig för de största fartyg med undantag al en mindre stenbank, som ligger i en linie emellan Stora Fjäderbolmens vestra udde och Djurgårdskanalens mynning samt något närmare Fjäderholmen; minsta djupst på denna bank är dock 3,, famnar. Djupet i ofvan nä:onda vestra del af Lilla Värtan uppgår från 5 ismuar särmast stränderna till högst 15 famnar midt uti bassinen och ärsåledes i allmänhet ganska lagom och ingenstädes för stort för ankring. Botterlaget består till större delen af lera, på några ställen af slick och vid ofvan nämnda 8.; famnars bank al sten. Från midten af bassinens vestra strand vid Hundnddarna, der stranden är lämpligast för anläggning af kajer och lastbryggor, är afståndet rätt ostvart norr om Fjäderholmarna till landet bakom holmen Danmark vid pass 2, minut eler nautisk mil, oct kan således mimrda för kajbyggusd mest lämpliga del af stranden vid ogtliga Och ost-sydiostliga stormar basvärag at SJögång, som kan göralastning bosvärlig och råmping svår och under hård storm sannolikt ke möjlig. Åt öfriga håll öro efstånden til land icke så stora, att derifrån någon besvärligare Sogäng, bör vara att befara, bälst Lidingöro verkar såsom vågbrytare emot den sjö, som från nord-nord:vest-hord-vess kan uppstå på Lilla Värtans 3, minut långa nordliga arm. Afståndet från Hundöddarna och Kaknässtrandan ostvart hän emot holmen Danmark är dock icke större än från hamvplatsen utanför Stockholms sluss ostvart här emot Blockhnaudden, hvarför fartyg I södra delen. af Stockholms hamn under ostlig vind utsättas för lika svår sjö som vid Hunduddarna och Kaknäs, oberäkuadt den gvåhet, som i denna del at Stockholms hamn för ankars liggande fartyg uppstår genom detj större djupet och för pråmning derigenom, att under ostlig vind den utfallande strömmen gör sjön derstädes mera krabb och orolig. Till följd af hvad jag här ofvan haft äran anföra, får Jag förklara det vara min åsigt, att den del af Lilla Värtan, som ligger norr om stora segelleden samt emellan Djurgårdslandet, Fjäderbolmarna och Lidingöbro, är en god och rymlig hamn. som under alla vindar lomnar fullständigt skydd för till ankars liggande fartyg med försvarliga eankardon och under de flesta vindar tillåter pråmning emellan fartyg och upplag vid Djurgårdsstranden, samt att sådan pråmning endast nnder hårda ostliga vindar kan försvåras eller förhindras, hvilket förhållande dock nnder samma omständigheter äfven kan inträffa i eödra delen af Stockholms bamn. Om det kända förhållandet, att hårda ostliga vindar härstädes blåsa mindre ofta än hårda vestliga, torde jag knappast behöfva erinra. Kapt, v. Sydow anför nulvndsakligon ?51jande: i Med undantag at stora segelladen söder om Fjäderholmarna, der vattendjupet är omkring 20 famnar, är å den öfriga delen af detta vattenområde för fartyg ankarsättning på lorbotten (god hållbotten) med ö—9 femnars djun närmare stränderna och med 11-18 famnar midt på fjirden. Förntom landgrundningen och de öster om Fjäderholmarna varende ntprickade grunden finnes endast ett 19 fots grund med bergbotten, beläget midt emellan östra mynningen af Djurgårdskandlen och Fjäderholmatna. AuXKarsttt ningen är derför båttre än å Stockholms ström; der vattendjupet är större. och bottnen lösare samt dessutom wppritven atde ständiga enkringarna därstädes: 28 pd : Då fjärden å alla sidor är omgifven af land, så kan den ej blifva besvärad af någon egentli; sjögång; vid vissa vindar förekomma dock 4å någrå ställen s. k. fgvalm, t.ex. under nordlig storm ä fjärdens södra del låvga stranden at Sicklaön -mellan Gustafehög och Lilla Nyckelviken; under sydlig ochsydoBtlig Vid Lidingöbro och under ostlig vid stranden mellan Stora Hundadden och Lidingöbro. Härvid må dock i anmärkas, att eqvalpet är betydligt mindre vid sydliga och ostliga vindar än vid tordliga, enär le 200—800:fot höga bergen å Sicklaön och Värmdön afhålla blåsten, hvilken dels kommer ojämn, dels först längre ut från land träffar vattenytan. Stranden vid den nu 4 fråga satta hamnplatsen mellan Stora Hundudden och Kaknäs är tämligen långgrund i synnerhet vid dess nordiiaste del, eller emellan Lilla Hundudden och aknäs, utanför hvilken del dessutom på ett afstånd af omkring 250 fot ett srund är beläget. Tiofotslinien eller den linie, utefter hvilken en blifvande kaj antagligen kos mer att uppföras: Asträffas mellan Stora och Lilla Hunåudden på omkring 100 fots afstånd från stranden samt mellan denna senare pe och Keknäs på om-j kring 200 fots afstånd från land. Om kajen. vid hvilken djupet bör vara 20 fot, anlägges i omnämnda tiofotslinie, så erfordras en ganska betydlig utfyllning innanför samt uppmuddring utanför den samma MHamnpiatsen, som sträcker sig i nord-nord-vest och syd-syd-ost, är skyddad för alla vestliga vindar mellan syd och nordi nord-vest. I nord-ost är afståndet till närmaste land omkring 2000 alnar, i ost 6000 och i sydost 8000 alnar. Vid kajen liggande mindre farkoster och pråmar blifva något besvärade af det sqvalp, som vid ostlig storm är rådande vid denna del af fjärden, hvarför en 8. k. pråmhamn torde böra inrättas innanför det mellan Lilla REunduadden och Kaknäs liggande grundet. I I anledning af hvad jag sålunda haft äran euföra, anser jag, att den föreslagna platsen är för anläggandet af en järnvägshamn lämplig samt för ötrigt den enda inom Stockholms hamnområde, hvarest tillräckligt utrymme för upplag i större qvantiteter af skrymmande varor kan utan alt för betydliga kostnader beredas. Med anledning af alt detta förklarar ; I H I nämnden bsfva kommit til den åsigt, att Lilla Värtan i alla afseenden erbjuder sig såsom en lämplig hamn för Stockholm. —Skogarnes vård. Den 18 5eptomwber fnnevarände år har k. mt utfärdat kvugö relser: angåent tillägg till 3 35 ik. för ordningen den 29 Juni 1866 om hushållningen med desllmänna skogarne i riket; avgående ändring i k. förordningen den 29 Juit 1866 om dispositionsrätten öfvar-skon å-vissa af nybyggen tppkomna skatte: emman: samt angående ändring k. för

10 november 1874, sida 3

Thumbnail