— Den österrikiska nordpolsexpeditio nen. Till konsul Petersen i Kristiania in gick i lördags afton från Vardö ett tele gram med något utförligare underrättelse: om denna expedition. Morgenbladet med delar derur ett utdrag af följande intres santa innehåll: Den 21 Augusti 1872 blefvo vi i när. heten af kap Nassan kringslutna af is och drefvo derefter ständigt i början mot nord ost, sedermera mot nordvest. Under den tvååriga expeditionen hade fartyget den första vintern att nästan dagligen uthärda fruktansvärda pressningar af isen; på hö sten 1873 drefvo vi mot ett hittills okändt bergland på ett afstånd af 3 sjömil; den andra vintern öfvervintrades vid 79 grader 51 min. nordl. bredd och 59 grader ostlig Jängd (Greenwich); på våren 1874 från den 9 Mars till den 4 Maj genomrestes landet med slädar från 79 gr. 54 mir. till 82 gr. 5 min., och man kunde ytterligare se land bortom den 83:3je breddgraden, Landets längdutsträckning var minst 15 grader; det var dock omöjligt att ens från bergen, undantagandes mot söder, se någon begränsning af landet. Så väl djurlifvet som växilifvet var ytterst ringa i den södra delen; gletscherbildningen var ofantlig; doleritformationen rådde öfvervägande; på längre afstånd såg man bergshöjder af ända till 5,000 fots höjd. Förekomsten af driftimmer var cbetydlig; landet bestod af flere stora komplexer, hvilka förenades genom broar af ettårig bay-is; från den 82:dra till 83:dje breddgraden funnos dock vid kusten vatten och drif-is; men här fanns likväl icke nå got öppst polarhaf; det hela kunde blott uppfattas säsom en stor vak. Högsta köldgraden var om bord — 379 Reaumur; på land iakttogs i midten af Mars under slädexpeditionen 40 graders köld. Uszder de tvb vintrarno hade vi i det hela öfver 7 måvader sollös natt. Den 20 Maj öfvergafs fartyget; det hade nu blifvit omöjligt att vistas deri, och det kunde icke fös loss; genoni ispressningen hade det nemligen blifvit lyft 7 fot öfver vattenlinien. terresan skedde med båt och slädar; efter två månaders ansträngningar hade vi icke kommit mer än en dagsresa från far tyget; vid slutet af Juli började framstegen bli raskare; den 15 Augusti uppnådde vi oväntadt tidigt isens södra gräns under 77 gr. 40 min.; derpå foro vi i 10 dagar i båt längs Novaja Semlja i isfritt kustvat ten. I Dunenrbay nära kap Breitwin funno vi räddning och hbjertligt mottagande uf den ryske kaptenen Feodor Woronin, fartyget Nicolay, och kommo efter 9 dagars öfverfart till Vardö.