Article Image
1. hvilka bestämmelser blifvit genom lag eller administrativ författning i Sverige meddelade i ändamål att förekomma antändning genom eld från lokomotiv af de intill jernvägar gränsande skogar; samt 2. hvilken grundsats vore enligt svensk lagstiftning gällande i afseende på jernvägsegares ersättningsskyldighet, då brand genom eld från lokomotiv inträffar. Till svar på första frågan har från civildepartementet meddelats, att någon särskild lag eller författning i ändamål att förekomma antändninggenom eld från jernvägslokomotiv icke blifvit af K. M:t utfärdad, men att styrelsen för statens jernvägstrafik i berörda hänseende för trafiken på statens jernvägar föreskrifvit, att hvsrje lokomotiv skall vara försedt med en för ändamålet. konstruerad gallerplåt under skorstenen i rökboxen, hvilken plåt är af jern och tätt genomborrad med runda hål; att de rörliga luckorna till asklådan under eldstaden skola från förare platformen kunna tätt tillslutas, samt att under de årstider, då största faran för antändning a! torrt gräs och skog är för barden, banvaktarne skola noggrannare än eljest hvarje gång ett bantåg passerat undersöka om antändning egt ram och i sådant fall söka förekomma eldens spridning. Beträffande åter andra frågan meddelas: att i svensk lag icke finnes något stadgande meå gärekildt syfte att bestämma grunderna för jernvägsegares ersättningaskyldighet, då brand inträffat till följd af eld från lokomotik; samt att utgången af de vid domstolarne anhänpgiggjorda mål angfende sådan ersättningsskyldighet s5ledes varit beroende ensamt af domstolarnes uppfattnirg, huruvida i hvarje särskildt fall jernvägsegare kundie anges hafva i afseende på jernvägens sanläggning eller trafiken på densamma låtit komma sig till last sådan vårdslöshet eiler försummelse, att han förty; enligt de i all mänhet gällande grundsatser om skadeersättningsekyldäighet, borde förpligtast godtgöra uppkommen brandeskada.

29 augusti 1874, sida 3

Thumbnail