liga salighetsvilkoret, Dervid bör ihågkommas, att skriften ju ej heller egde en sådan betydelse för den äldsta kristna menigheten; dess medlemmar voro, som bekant, kristna och troende långt innan de nytestamentliga skrifterna blifvit till. Också veta vi ju, att Paulus, innan alla Nya testamentets böcker författats, talar om att det gifves ett fast ord, på hvilket vi kunna bygga vårt hopp om salighet. Skriftens rätta betydelse är den att närmare utveckla och förklara det, som utgör och redan före skriftens uppkomst ntgjorde den kristna trons innehåll. Ville man på historisk väg skaffa sig visshet om sanningen af berättelsen om Lazari uppväckelse, då uppstå alla dessa kända svlrigheter vid försöken att bevisa det fjerde evangeliets äkthet, och den sökta vissheten skjutes bort i ett aflägset fjerran. Men låtom oss härvid börja inifrån i stället för såsom hittills utifrån! Kan jag blott vinna personlig visshet om att Kristus är Guds enfödde son och att han såsom sådan eger makt att förlåta synderna, då bör jag äfven kunna antaga att han i denna sin egenskap kan förrätta underverk, således äfven ett underverk sådant som Lazari uppväckelse! Alltså: meningen med läran om det lefvande ordet är ingalunda att slå ett streck ötver skriften, utan tvärtom att hänvisa osa: till den väg, på hvilken vi kunna erhålla full visshet om skriftlärans sanning.