— Godstrafiken å statens jernvägar. I Sydsv. Dagbladet skrifves från Malmö: Den under hela förra året rådande bristen på vagnar för transporterandet af vid jernVvägsstationerna befintligt gods tyckes nu på våren hafva förvärrats i stället för att afbjelpas, och pästan dagligen emöttaga vi bittra klagomäl öfver den oefterrättliga, för all åffärsverksamhet förderfliga långsamhet, hvarmed varutransporten sker inom detta distrikt af stambanan. Reqvirerar man, heter det, hundrade vagnar pr dag, så erhållas ej tio i veckan, och frän vissa stationer, t. ex. Stockaryd, Moheda m. fl., fås knappt en vagn i månaden. Särski!dt de firmor, som sysselsätta sig med trävaruhandel, klaga att de onpphörligt tvingas till kontraktsbrott och snart ej mera våga Ätaga sig några leveranser, då de aldrig ens ungefärligt kunna: beräkna, när deras inköpta, vid stationerna färdigliggande timmerpar tier kunna blifva nedforslade. Att klagomålen äro grundade hafva vi haft tillfälle att fullt förvissa oss om: Så voro t. ex. till sistl. måndag på de olika stationerna inom distriktet begärda 800 vTagnar, men disponibla funnos endast — 40. —: Arbetet å Linköpings— Westerviksbanan har redan tagit sin början i närhetan af Öfvarnm