Article Image
— Ån; fartyget Gestrikland, f. d. B-åviken. har sedan dess svära haveri i fjol vid ingeniör W. Lindbergs mekaniska verk stad vid Södra varfvet härstädes undergåt: en genomgripande reparation och delvis helt och bållet nybyggnad. Närtan hela styr bords sida i botten är ny med insatta nya spänt. Äfven babords sida i botren ha: fött en mängd nya plåtar. Fartyget har fört en helt och hället ny maskin, som re dan var nästan färdig innan baveriet inträffade. Den är om 70 hästars kraft och bränslebesparande enligt Woolfska systeme. Ä:ven dess åogpanna är ry. Hvad farty. gets intedning beträffar, har den vid vesk staden undergått en sådan föränd ing och upputsning, att den är att betrakta som alldeles ny och erbjuder ingenting öfrigt att önska hvad komfort och elegans beträffar. Sklunda har man nu akterut 8 hytter med 2 liggplatser i bvardera samt i salon fen akter om dessa bytter liggplatser för 11 personer. Förut har man liggplatser för 12 personer, I öfriet framträder fartyget i sin nya skepnad som en pass: gerare Ängbät af första klassen. Efter att i gör hafva verkställt sin profoch be-igtningsresa kommer fartyget att tidigt i morgon bittida afgå härinån till Gefle, emellan hvilken stad och hufvudstaden det kommer att underhålla regulier kommunikation, alterne rande med ångfartyget Telegraf. Dess befälbafvare är kapten R-inh. Lundgren. (D. B.)

27 april 1874, sida 3

Thumbnail