Article Image
— Målaren och dess isar. Enligt igi ingångna telegram från befälhafvaren ä tran portoch bogseringsbolagets nya ångfarty Gylfe, har detta fartyg nu öppnat sjöfarte både till Mariefred och Strömsholm. Gylfe anlände nemligen kl. 1 e, m. i söndags mit dag till Mariefred. Farvattnet var temlige isfritt ända till Ridösund. Derifrån ti Kalkudden genomgick man 3 tamsis. De efter isfritt ända till Näsängsudden, Hel prestfjärden var isbelagd. I går på morg nen anlände fartyget till Westerås. Fa vattnet var till större delen isfritt och någo fara för drifis fanns ej, utom möjligen p Prestfjärden. Ångfartyget fortsatte seda färden till Strömsholm, dit det anlände se pare på f. m. Fjärden Blacken var isfr Vid Sundbyholm fanns is, mer fjärden Ga ten var isfri så långt man kunde se. ) (Dp. B. — Nya ångfartyg. I gär på morgone; anlände hit fråa Liibeck med full last a styckegods det vid Oscarshamns mekanisk verkstad så väl till skro? som maskin ny bygda, ett bolag i Pitel tillhöriga, propel ler-jernkngfartyget Norrbotten. Fartyge har en längd af 158 fot, är 2594 fot bred och ligger med full Jast af omkring 11 00 centner 12 fot djupt. Det eger en propel lerångmaskin enligt Woolfaka syatemet on 60 nominela hästkrafter, hvarmed fariyge vid full last framdrifves till en hastighe af 8 knop i timmen med en bränslebtgäng af 11 kubikfot kol på samma tid. Det ä: försedt med tvenne salonger, har 7 dubbl: hytter och en familjehytt med 3 platsel samt har 1:a klassens besigtningsbevis fö) 425 passagerare på lastfritt däck. Farty get, gom är tackladt som skonert med fockmärtoch bramrår, har till befälhafvare kapten A. A. H. Haberkorn, Avgfartyget Piteå, så väl till skrof son maskinorier bygdt vid Bergsunds mekaniska verkstad, afgick derifrån i går på eftermiddagen och togs i natt medelst sätt igenom siussen. Fartyget, som eges aj Bottniska ångbåtsbolaget, är 181 fot långt. 25!a fot bredt å nollspantet, 14!2 fot djupt i lastrummen och kommer att ligga 11 fot djupt med last af omkring 8000 centner. Det är tackladt som skonert med fock-. märsoch bramrår, och är allt stående gods tillverkadt af galvaniserad jerntråd. Det har tvenne däck; och bildas det öfre däcket genom fartygets öfverbyggnad förifrån och ända akternt. Från mellandäcket leda två trappuppgångar till öfre däcket. Detta senare, som är försedt med barrier rundt om, har styrhus och röksalong, från hvilken senare nedgång finnes till akter. salongen. Inredningen är ytterst smakfull och elegant. Akterut kommor man till en saloag med 10 dubbla passagerarebytter. Uti rundelen är herrsalong, inredd meå liggplatser för omkring 6 personer och möblerad i valnöt och mahogny. Den större salongens ornering är i hvitt och guld. I närheten af aktersalongon äro befälhafva rens hytt, 3 passagerarehytter och hytt för städerskan belägna. Midskepps är matsalon: gen med uppgång till öfre däcket belägen. Här har man äfven expeditionshytt, hytt för förste maskinisten, kök, pentry, skafferi och 2 hytter för betjeningen. För-ut kommer man till en salong med 4 dubbla passagerarehytter, 2 hytter för styrmän, hytt för andre maskinisten och lotsens hytt. Längre för-ut är skans för besättningen samt för-om skansen ett kabelgatt. Fartygets maskineri består af en vertikal ångmaskin enligt Woolfska systemet för propeller om 100 hästars kraft. Den förbrukar 18 kubikfot kol i timmen och framdrifver fartyget till en hastighet af 10 krop på samma tid. Maskinrummet inrymmer dessutom ångpump för pannans matning. spolning af däcken och fartygets länsning samt en sg. k. ejektorpump. Det nya ångfartyget, som föres af kapten J. Sundberg, förut befälhafvare å Bngfartyget Haparanda, kommer att med detta senare fartyg under instundande seglationstid alternera i reguliera turer mellan huf vudstaden och Haparanda med anlöpande af Piteå, Luleå med flere handelsplatser i Norrbotten. (D. B.)

14 april 1874, sida 3

Thumbnail