Article Image
— En stad som afhänder sig sin hamn. De rössberättigade invänarae i staden Hjo beslöto enhälligt vid allmän rädstuga är 1871 af intresse för åstadkommande af en jernvägsförbicdelse med Vestra stambanan, att till jernvägsaktiebolaget Hjo—Stenstorp, så snart jernvägen öppnades för tra fik, öfverlåta dispositionsrätten till stadens hamn med samma rättigheter och skyldigheter, som tillkomme staden; och styrelsen för nämnde jernvägsbolag anhöll sedermera hos K. M:t, att tillstånd mätte meddelas till den gjorda öfverlåtelsen. K. M:t har emellertid, emedan det icke kunde anses lämpligt, att staden Hjo för all framtid sfbände sig och åt Hjo—Stenstorps jernvägsaktiebolsg öfverläte egandeoch dispositionsrätten till hamnen, men deremot väsentliga fördelsy syntes kunna beredas allmänna rörelsen dymedelst att, till förmedling af varnforslivgen och kommunikationer mellan bamnen och j-ruvägen, båda dessa för trafikens beqvämlijhet afsodda anstalter ställdes under förvalving af ex och samima styrelse — den 6 sist!. Mars på det sätt bi fallit ansökningen i ämnet, att bolaget berättigatrs att för en tid af högst 50 år taga under sin alniog Hjo hamn och öfver densamma förfoga med enahanda rätt, som tillkomme staden, dock under vissa af K: M:t jemväl bestämda förbehäll och vilkor beträffande afaättande afreservfond för hamnens reparation, skyldigheten för si:aden att i andra band ansvara för hamnens värd m. m — Qscarshamns jernväg. Jönköpinga Tidning meddelar nägra uppgifter af rätt kuriöst slag rörande denna bana, hvilka vi meddela dela af denna anledning och dels emedan de utgöra ett memento för dem, som ialåta sig med utländska jernvägsentreprenörer. Tidningen skrifver: Oscarshamns. jernväg, hvilken redan till en del varit ira-fikerad och som man hoppades skulle rätt snart öppnas både för persouoch gods trafik, åtminstone mellan staden och Hults:fred eller Dal, har belt plötsligt blifvit af :stängd för all trafik för allmänhetens räk ming, och detta på grund af en orsak, som för vanligt affärsförstånd tyckes vara att Tagta, ett ondt med hälften värre. Denna jernvägs entreprezörer hade nemligen redan under de första byggnadsåren förbundit sig att från jernvägsstationen till :hamnev utfylla ett omrÄde, hvarigenom stationsplatsen skulle bli större, men med vil ikor att bolaget skulle i sama linie upp: föra en mot utfyllningar i hamwnen fullt betryggande kajbyggnad. Utfyllningen har blifvit verkstäld, men icke så med kajen, och då bolagsdirektionen icke ville eller ock icke förmådde i godo fullgöra ätagandet att uppföra kajbygnaden, instämdes den:gamma af bamwndirektionen, som päyrkade direktionene förpligtande att ettdera fuollsgöra nämnda åtagande eller att eljest uppstagå fyllningen och Bterställa allt i förra skicket. Genom Göta hofrätts utslag i så ken har detta påstkäende blitvit godkändt. Man skulle nu kunna tro att saken vore på. det klara, samt att direktionen skulle up pbjuda allt för att få kajbygnaden or der tligt uppförd. Men vecerbörande ä den sidan hafva i stället valt att upptaga ut fyllningen. För detta arbete, som fordrar läng tid, är nödvändigt att använda loko motiven til återtransport uppät linicp till någon af bolagets upplogsplatoer af ucr mängd sten o ch grus, hvsraf fyllningen b.står. och såln nda blir trafikens stoppande under detta lönu nde arbete en nödvändig följd — Sjöfarten. Påskdagen på aftonen anlände bit för första gängen i år ångfartyget Norrköping ytte vägen från staden af samma namn. ngfartyget Lennurt To,vstenson anlände hit från Liibeck med anlöpar de af Kalmar påskdagen för förata gången der innevarande seglationstid. ngbåtsfarten till Gustafsberg aonom Södra Stäket med anlöparde at under vägen befint liga stationer har med gårdagen tagit sin början för kret. e första fartygen ankommo till. Nykö pinga bamn i lördags: svenska briggen Ceres från London ech danska skomerten Carolina frin Kjöberhavu, båda föranda barlast och ditkomnaa för att lasta hafre. Dagen derpå lär tili Bredvike hamn ha inko mmit en finsk skonert, lastad med sleepers för jernvägens räknigg. Unserrättelser från kusten meddela att Umeå fjärd är is belagd, och att fasta isen sträcker sig till Bredskärssten, nära invid Bredskärs lastplats; Vestra Qvarkon är öppen och ingen ärifis observeras till sjös. Östra Qvarken är äfven öppen — Regulier ångbåtstart mel an Uddevalla och Egland. En i Englas d nybygd jer vängare, lastande omkring. 900 ins och förs edd med ångmaskin om 96 käst krafter samt: i öfrigt med alla nutidens förb Äbtringar :våväl i afseende på maskin som YEEnadss ätt och inredning, har i dessa d 188r blifvit i Sunderland iuköpt af firman WY:m Thorbuirns Söner i Uddvalla för en sum ö.2 af i det närmaste 300,000 kronor. Afsigten med inköpet lär vara aut bilda ett bolag. för att med dettx fartyg, hvilket för närvar . rande bär namnet Glenisla, börja en regu-, jen ångbåtsfart m elian Uddevalla och Eng-1 and. Fartyget : väntas oförtöfvadt till: Uddevalla. med full last: af stenkol och styckegods, och skall geriast, efter slutad lossning, intaga last på Lon don. ( d 4 — Öresunds-åp;tbåtarne. Värderingen i; af de tio fartyg, som det danska bolaget): Kjöbenhavn—Malmö inköpt af de sandra re-t: derierna är nu afslotad, och den liisen som i skall erläggas för samtliga fartygen angifves af Dagstelegrafen uppgå till endast cirka 424 000 rår sv., en siffra så låg (ytt rar Sydsv. Dagbl.), att vi tro oss böra afvakta officiella uppgitter, innan vi kunna anse den pålitlig. Efter det värde, som natts fartygen, intaga de följande ordning: Öresund. Masmö, Helsingborg, John Schvartz. Stockhojm, Horat io, Hamlet, Tbunberg, Neptun och Laertes. Öresund lir erdast ha blifvit värderadt till ungefär hälften af hvad det för ett år sed an kostade Öresundsbolal , 4 j D ; get i inköp. a —l — Tänd fyr. Ledfyren vid Bokösund i småländska skärgården har, gedan farvattnet blifvit rent för is, tändts: den 29 sistlidne ; Mars, i N rn 4 — Återvändande emi; sranter. Med postingaren Rollo, som anlände till Göteborg mån AR manranan från IR mn dtklida pra

8 april 1874, sida 3

Thumbnail