STOCKHOLM den 17 Mars. En ny unionel jernvig. Åtminstone sedan 1867 har frågan om en sydlig jernvägsförbindelse mellan Sverige och Norge varit föremål för undersökningar och planer samt i de orter, jernvägen sgulle genomlöpa, omfattats med ett intresse, som i en ganska vacker aktieteck: ning bevisat sitt allvar. Man torde påminna sig, att Å svensk sida tillförene ifrågasatts dels en -mera vestlig, dels en mera östlig linie, nemligen en linie från Uddevalla genom Bohuslän till Vassbotten vid norska gränsen med grenbana till Krossekärrs hamn och en linie från Venersborg genom Dalsland till Högen vid norska gränsen. För den förra, med spårvidd af 3 fot 6 tum eng. mått, beräknades kostnaden 1868 till 3 millioner rdr, för den senare år 1869 till 3,744,650 rdr. Den senare linien, eller Venersborg—Stora Lee—Högen vid norska gränsen blef i det betänkande och förslag till ett 8. k. sekundärbane-nät, som en af K. M:t förordnad komit år 1870 afgaf, förordad . till erhållande af statsunderstöd. Komiten, som ansåg den böra byggas med samma spårvidd som Uddevalla—Venersborg—Herrljungabanan (4.1), beräknade kostnaden för hela anläggningen (8; mil) till 4,126,000 rdr. Beträffande formen för statsunderstöd åt denna liksom åt öfriga sekundärbanor föreslog komiten direkt anslag till högst en fjerdedel af anläggningskostnadan. Hvad åter vidkommer den norska afdelningen af den nya unionela jernvägsförbindelsen, har det alltjemnt varit oomtvistadt, att från mötespunkten vid gränsen en bana skulle dragas till Fredrikshald och derifrån fortsättas till Kristiania i tvenne linier, hvilkas läge dock ej ännu är fullt bestämdt, När planen en gång varder fullbordad i denna omfattning, kommer följaktligen vestra och södra Sverige i beqväm samfärdsel med sydöstra Norge och med brödralandets hufvudstad: för en betydlig del af värt land blir förbindelsen med Norge femton mil kortare, än på den nuvarande omvägen norr om Venern. En ny ställning och en ny impuls har hela frågan på sista tiden fått af tvenne anledningar. Dels har Bergslagernas jernvägsaktiebolag numera fattat beslut om byggande af den tredje och sydligaste afdelningen af jernvägen Falun—Ludvika— Kil—Göteborg sawt dervid valt och, i sistlidne September, undfått K. M:ts stadfästelse å den östra eller s.k, Näs—Åmålslinien i st. f. den äfvenledes starkt ifrågasatta vestra eller Billingfors-linien; dels har norska stortinget redan förlidet år, med hufvudsakligt bifall till K. M:ts proposition, beslutit att för statens räkning skall anläggas en bredspärig jernväg i två linier från Kristiania genom Akershus och Smålenenes amt till riksgränsen, och att sträckningen mellan gränsen och Fredrikshald må påbörjas, när man har visshet om anläggning af en motsvarande jernväg med samma spårvidd på svenska sidan, hvarjemte stortinget redan för det statsregleringsår, som slutar med den 30 nästkommande Juni, stält 100,000 : specier till regeringens förfogande för undersökningar och förberedande arbeten. Härefter har nu ett bolag bildat sig, under namn af Dalslands jernvägsaktiebolag, af K. M:t faststäldt i December förlidet år, i syfte att genom en bredspårig tvärbana öfver Dal sammanbinda de redan beslutna, nyss nämnda jernvägsanläggningarna: jernvägen Kristiania—Fredrikshald—riksgränsen och den sg. k. stora Bergslagsbanän, hvilken senare Dalslands-banan, utgående från Högen vid gränsen, skulle skära vid Mellerud, för att vidare framgå en half mil till Sunnanå hamn vid Venern. Denna jernväg, 6,16 mil lång, är beräknad till en kostnad af 4,370,285 rdr, hvartill kommer utgiften för rörlig materiel, efter 100,000 för mil uppgående till 616,000 rdr, summa 4,986,285 rdr. Af bolagets aktiekapital, som skall utgöra minst en och högst fyra millioner, var i midten af sistlidne December tecknadt ett belopp af 671,900 rdr, hvartill ytterligare kömma af Elfsborgs läns landsting tecknade 100,000 rdr, Af det minimiaktiebelopp, som måste vara tecknadtinnan jernvägsarbetet må börja, återstå sålunda nu högst 228,100 rår. Hvad bolagets finans plan i öfrigt vidkommer, må nämnas, att detenligt stadgarne eger att, mot tryckta eller graverade obligationer, löpande med högst 6 proc., halfårsvis förfallande ränta, upptaga ett fyrtio års amorteringslån till nominelt belopp, motsvarande högst tre gånger bolagets inbetalda aktiekapital; samt att bolaget hos K. M:t gjort framställning om beviljande af ett statsanslag å1 million rår. K. M:t har ock till nu. församlade riksdag aflåtit proposition om nämnda anslagsbelopp, att utgå med en tredjedel under hvarje af ären 1875, 1876 och 1877, hvilket sistnämnda år banan beräknas kunna för allmän trafik öppnas. Härmed har man, enligt vår tanke, funnit en lycklig lösning för en sedan flere år sväfvande fråga, som icke blott är af stor vigt för en länge förbisedd och vanlottad landsdel, utan ock, såsom en allmän riksangelägenhet betraktad, har de giltigaste kraf på uppmärksamhet och verksamt be hjertande. Från sist anförda synpunkt har man till och med, ej utan ganska tänkvärda skäl, kunnat ifrågasätta, att denna unionela jernväg, likaväl som mel