Tages deremot hänsyn till den nder vissa uppgifna förutsättningar, hvaribland ifrämsta rummet ingick den af oförändrade pris å skenor och öfrig jernvägsmateriel, trån 21,048,000 rår till 20 millioner rdr minskade kostnadssumman för östra och norra stambanorna, blifver skilnaden eller bristen så mycket större och uppgår i så fall till 4,300,000 rår eller till 21.5 procent. Denna brist, som icke uppkommit genom i tekniskt afseende felaktigt uppgjorda planer och beräkningar, utan endast är en följd af stegrade pris ä materialier och dagsverken eller af sådana förhållanden, hvilka, bedömda huru som helst, dock, enligt styrelsens åsigt, måste betraktas såsom gynsamma företeelser för landets handel och iadustri i allmänhet, skulle visserligen undåvikits, i fall dessa båda stambanor varit utförda några år förr eller varit fullbordade redan år 1871. Men då de höga prisen, som villat bristen, äro en följd af ökad penningtillgång inom landet och denna kter medfört en lägre räntefot för åe till jernvägsanläggningarne erforderliga penninglånen, sö motväga dessa förhållanden hvarandra, så att den billigare räntan, som nu kan betingas för den större summan, hvilken erfordras för dessa gtm. banors utförande under nuvarande Fnjunkturer, sannolikt icke blifver gt .,, än den, som skulle kunnat beting?3 för den mindre summa, hvilken hade gerfordrats för dessa jernbanor, om Öd, plifvit utförda för några år sedan uPder då gällande lägre pris, men då rådunde tryckta penningställning. Nå 807, egentlig pekuniär förlust för landet ligger således mindre i den större anläggningskostnaden, än deri, att dessa stambanor icke redan blifvit utförda. I enlighet med den år 1872 uppgjorda byggnadsplanen blefvo vid 1873 års riksdag för är 1874 anvisade för fortsättande af sjelfva byggnadsarbetena å norra och östra stambanorna de fyra millioner, som jag redan omnämnt, och för anskaffande af rörlig materiel 600,000 eller tillsammans 4,600,000 rdr; och borde enligt samma plan vid instundande riksmöte för år 1875 anvisas i förra afseendet tre millioner och i det senare 600,000 eller tillsammans 3,600,000 rdr. De ändringar i deuna plan, som i syfte att bandelen mellan Krylbo och Storvik varder någorlunda tidigt på året 1875 fullbordad och för trafik öppnad, redan blifvit och än vidare måste blifva vidtagne, äro: attunder ir 1873 anvisats 3 millioner rdr i förskott i 1874 åra anslag, hvaraf således endast iterstå 1,600.000 rdr; att, på det sistberörla anslag må äterställas till sitt ursprungliga belopp 4,600,000 rår, särekilda medel ill belopp af 3 millioner rdr redan under innevarande är 1874 anvisas till betäckande M ofvan omförmälda förskott; att än ytterigare ett belopp af 1,300,000 rdr, motsvaande skilnaden emellan förrberörda bris; t,300,000 rår och nyssnämnda förskott 3 millioner rdr, jemväl -varder beviljadt att itgå under iunevarande år; samt att slutlisen af det för år 1875 ursprungligen alfsedda anslag 3,600,000 rår ett belopp af 2,100,000 rdr öfverföres till innevarande är 1.874; uppgående samman af omförmälda tre särskilda, för 1874 erforderliga belopp till 5,400,000 rdr samt det anslagsbelopp, som ör är 1875 erfordras till 1,500,000 rår. På grund af hvad sålunda anfördt blifvit illstyrker jag i underdånighet, att Eders S. M:t täcktes af riksdagen för fortsättanle och fullbordande af arbetena å norra och stra stamhanoraa äska extra anslag dels Fa ET AT ba ra NE ål a Ode, bärga eg