väsentligen och förnämligast varit betingade af den brist i förslagsvis beräknade byggnadsanslaget, hvilken uppkommit till följd af den sedan år 1871, då arbetena å norra och östra stambanorna bortom Upsala och Norrköping togo sin början, inträffade högst betydlig stegring i prisen ä så väl den så kallade rullande materielen och öfriga för jernvägsbyggnaden erforderliga materialier af ferfalligt slag som ock ä dagsverkon, en prisstegring, som icke kunde förutses eller beräknas den tid, när kostnadeförslagen med afseende å ifrågavarande stambanor uppgjordes. Det ligger nemligen i öppen dag, att om, efter det kostnaderna för ett arbete, afsedt att under flera år fortgå och å viss tid afelutas, blifvit med all möjlig noggrannhet beräknade, samma kostnader sedermera till följd af inträffande prisstegringar befinnas otillräckliga, det icke, med fästadt afseende E iakttagande af den fastställda tiden för arbetets. afslutande, är likgiltigt, i hvilket stadium af arbetet det belopp, som för fyllande af uppkommen brist erfordras, kommer samma arbete till godo; och den brist, gom uppstått i beräknade anslaget för byggande af norra och östra stambanorna, öfverstiger, på sätt jag nu torde få visa, icke obetydligt de af Eders K. M:t under år 1873 anvisade förskott å 1874 ärs anslag. Samfälda kostnaden för fullbordande af norra och östra stambanorna skulle, enligt urspruagliga beräkningen, utgöra 21,048,000 rdr, hvilken summa, under vissa af mig och chefen för statens jernvägsbyggnader gjorda förutsättningar, ansågs kunna nedbringas till tjugo millioher rdr; men redan mot slutet af är 1872 blef det uppenbart icke alle nast att berörda förutsättningar icke inträffade, utan ock att, om då rådande pris fortforo eller än ytterligare stegrades, icke ens förstnämnda belopp skulle blifva för ändamålet tillräckligt. Enär nu det verkliga kostnadsbeloppet måste för år 1875, åk byggnaden å i fråga varande jernvägar skall vara afslutad, definitivt beräknas och bestämmas, har jag anmodat chefen för statens jernvägsbyggnader att företaga en sådan beräkning. Uti ett den 27 sistlidne November afgifvet underdänigt memorial bar styrelsen öfver samma byggnader beräknat samfälda kostnaden för anläggning af båda banorna till 24 300,000 rår. Dervid har styrelsen utgått från det antagande, att under återstoden af den för banornas fullbordan bestämda tid icke vore att emotse något så betydligt prisfall, att arbetet å de återstående stambanedelarne kunde utföras för den derför under helt andra förhållanden beräknade kostnad, ezamt långt mindre den redan vid byggandet af nu fullbordade bansträckningar uppkomna brist betäckas genom besparingar som af ett prisfall möjliggjordes. Der er el har styrelsen vid uppgörande af erf.säerliga nya kostnadsberäkningar, grr, gällande prisförhållanden. UllvänaL då på följande sätt, Efter 4 noggrann uppskattning afarbetenas dndpunkt Ä de båda stambanorna, sådan dem komme att gestalta sig vid 1873 års slut, har styrelsen funnit, dels att sammnanräknade sträckningar al 17 mil 80,000 -fot å båda stambancrna vore vid nämuda tid helt och hållet fullbordade och för sllmän trafik upplåtna, dels ock att å deå 2 mil 6000 fot läpga bandelen mellan stationerna Nässjö och Aneby nedlagts så mycket arbete, att utförarde at det bterstående icke erfordrade större kostnad, än den, som jemväl blifvit och intill 1873 års slut hlefve använd å bandelen Aneby—Boxholm ; På grund hvaraf styrelsen ansett allt det på båda banorna nedlagda arbe.s och alla derPå använda kostnader fullt motsvaras af 20 inil färdigbygd bana. Då dertill användts allt hvad dittills å redan beviljade statsanslag blifvit lyftadt eller 14,800,000 rår samt deaa 20 mil således i medeltal kostat 740.000 fdr milen; men deremot kostnaden för bygBande at båda stambanorna, hvilkas sammanräknade längd utgjorde 29 mil 30,000 fot, ursprungligen varit beräknad till 21,058,000 rår eller i medeltsi till 704,863 rdr milen; hade sålunda, enligt Styrelsens beräkning, verkliga kostnaden för de 20 milen öfverstigit bergnade medelkostnaden med 35,137 rår för mil eller med endast fem procent. Efter denna beräkning yttrar sig styrelsen sålv.nda: Orsaken till denna under nuvarande förhåilanden ringa skilnad emellan den beräknade och verkliga anläggningskostnaden lig: eer till någon del deri, att de utförda delarna, synneriigast hvad Norra stambanan beträffar, till följd af gynsammare terrängförhållanden äro något billigare än efter medeltalsberäkningen, men hufvudsakligagt deri, att arbetena ä båds stambanorna börjades före prisstegring,en, så att icke allepast en stor del arbeoto kunde utföras för: billigare kostnad, tan ätven icke obetydlig jernvägsmateriel och andra för byggnaden orforderliga m? cerialier kunnat anskaffas för vida lägre Pris, än som voro gällande under Bista delen af år 1872 och hela året 1873. Då man nu vid beräkningen afkostnaden för de aterstäende, tillsammans nära tio mil länga delarpe af de båda stambanorna icke kan lägga, till grund andra än de nu gällan je böga dagsverksoch materialprisen,. ir det klart, att kostnaden för dessa bande-: av måste blifva betydligt högre än den varit för de redan fullbordade delarne. Enligt de på dessa grunder af styrelsen, i samräd j! med distrikts-ingeniörerna för de båda stam! banorna, uppgjorda beräkningar uppgår kost-! naden för fullbordande af de oftanämndal: båda stargbanedelarne, jemlikt särskilde för hvardeva banan upprättade förslag, tillsammans till 9,500,000 rår, som för tio mil såJeds8 i medeltal gör 950,000 rår milen, hvilkt belopp med 245137 rår eller med 34,77 procent öfverstiger den primitivt beräknade medelkostnaden för båda stambanorna i deras helhet. Utöfver de redan under tiden lyftade och använda anslagen, tillsammans 14,800,000 rår, skulle epligt denna beräkning, som styrelsen anser fullt tillförlitlig, i fall icke ännu högre prisstegringar under tiden skulle inträffa, hvilket styrelsen dock al flera skäl icke anser sig böra taga i beräkning, ytterligare 9,500.000 rår erfordras, för follbordande i deras helbet af östra och: norra stambanorna. Hela kostnaden för dessa båda stambanor kommer således att pA AL Lann