BRÄNVIN var i dag ej föremål för några betydligare affärer och omsattes å 1 rdr 84, samt till en del å 1 rdr 83 öre pr kanna. KAFFE: ehuru denna artikel å alla marknader efterhand stegrats till sådana prisförbållanden att någonting dermed jemförligt icke i mannaminne egt rum, omförmäla likväl de sednaste underrättelserna från utlandet ännu mera höjda noteringar. Här på platsen har man emellertid med anledning af den begränsade afsättning som årstiden föranleder ännu icke vidtagit några egentliga förändringar uti sednast etablerade priser, hvilka noteras som följer, nemligen för Rio 85 —93, Santos 87—95 öre, Java 100 å 110 öre, Costa Rica, Laguayra 95—100 öre, Ceylon plantage 100—105, och Ceylon native 94—98 öre E, och icke utan tendens till att gå högre. Oaktadt förra årets högst betydliga tillförsel utgjordes likväl nederlagsbehållningen härstädes från 1:sta dennes af föga mer än 1,700,000 af alla slag. SOCKER: med mycken stadga bibehålla sig noteringarne å Stockholms raffinerad vara ä 44 öre pr T för prima, 43 !, öre för sekunda och 43 öre pr dito för tertia qvalitet samt brun Stockholms sirup å 21 öre pr . HUDAR: motverkad af den förhandenvarande årstiden är omsättningen i denna artikel utan all betydenhet och äfven prisnoteringarne attbetraktas sågom nominella. För OLJOR upprätthållas de förra priserna utan egentliga förändringar, nemligen för bomolja 2 rdr å 1 rdr 98 öre. raffinerad rofolja 2 rdr 5 öre å 2 rdr, fotogn 93—90 öre och gasolja 85—84 öre pr kanna. Af fotogån och nafta fanus den 1 d:s på nederlag en behållning af något mer rv 1!7, million E. AMERIKANSKT FLÄSK, som under förlidet år härstädes var föreml för en import om närmare 129,000 ctr och således vida öfversteg de föregående årens tillför har emellertid haft betydlig afgång förväwligast för försändningar till Norrland, der deuna vara med begärlighet konsumerats, i synnerhet af den stora mängd arbetare, som sysselsattes vid skogsoch sågverksrörelsen. För närvarande är den väl icke föremål för någon synnerlig sfgång och noteras i allmänhet å 7 rår pr 20 8. NORSK SILL: så sota man till följd af de under senaste veckorna ingångna ogynsamma underrättelserna om fisket kunde förutse, har den dessförinnan något try marknadsställningen gilvit vika för en ej a etydligt stigande prisställning, och hålles nu god slosill med fasthet i 28 rår pr tunna och temligen tillbakadragna innehafvare. Vidare prisstegring är sannolikt att emoise. I TJÄRA är marknaden fullkomligt overksam i anseende tiil årstiden och de närvarande noteringarne 21—20 rdr att betrakta såsom rent af nominella. KAFFE: under loppet af börstimman anmälnoteringar å alla sorter. Telegrammoer genom svenska telegrambyrån. LONDON den 12 Jan. Hvete vid jemn försäljning 1 sh. högre. Hafre 6 d. å 1 sh. högre sedan måndagen. AMSTERDAM den 12 Jan. Båg på våren 239.50, i Juli 236,50. LONDON den 12 Jan. Riokaffe noteras i 106 sh. Havanasocker 26 sh. PARIS der 12 Jan. Franska 8-proc.-räntan 58,70. Italienska ö-proc.-räntan 59,55. Nya lånet 93.95. Sista lånet 23,97. GLASGOW den 12 Jan. Tackiern: 107 sh. 6 Ad. LONDON den Jan. Consols 923,,. En ast Riokaffe 12 106 till närmaste hamn. Inrikes sjötrafiken i Göteborg under sistlidet år: Från inrikes orter ankommo under året 994 st. förpassade fartyg och båtar om tillsammans 14.044 nyläster samt 2,795 st. oförpassade dito om tillsammans 32,643 nyläster. . Till inrikes orter afgingo 2,235 st. förpassade fartyg och båtar om 28,292 nyläster samt 1,236 st. oförpassade dito om 23,777 nyläster. Vid jemförelse med 1872 års trafik inhemtas: att ankomna fartyg ökats till antalet med 167 st. och till lästetalet med 1,070 nyläster, samt att afgångna fartyg minskats till antalet med 100 st. och till lästetalet med 1,858 nyläster. ten följande resultat: 1873. 1872. 1871. Ankomne fartyg... 3,789. 3,622. 3.365. Lästetal af dito.... 46.687. 45,617. 40,738. Afgångne fartyg... 3.471. 3,571. 3396. Lästetal af dito.... 52.069. 53,927. 47.905. Antalet ångfartyg, som år 1873 voro sysselgatte i inrikestrafiken, utgjorde 91 st. om tillsammans 2.015 nyläster, hvilka gjorde sammanlagdt 4,258 resor fram och åter. Af dessa 91 ångfartyg hafva 19 uteslutande befarit Saltsjön, dervid 10 st. under sinw resor jemväl anlöpt utrikes orter; återstående 72 ångfartyg hafva trafikerat kanallinien. Vid jemförelse med föregående året visar sig, att antalet ångfartyg år 1873 ökats med 13, hvar emot antalet resor minskats med 158. Glasgows jernhandel 1873. tiser vara förtjenta af uppmärksamhet. När, såsom af nedanståonde jemförande sammanhang synes, heia den ka jernindustrien år 1873 träffades af en an minskning mot de tvenne nästföregående åren, så är orsaken till detta förhållande hufvadsakligen att söka uti de åstadkommo så svåra afbrot: i produktionen. Under hela årets lopp hafva efter hand ej alleringen ef de förra har sålunda sedan knappt 3:ne år tillbaka successivt uppgått till 4 sh., då nemligen arvetslönerna år 1870 i medeltal voro 5 sh. öfver hufvud kunde räknas till ungefärligen 49 sh. 3 d., måste för 1873 uppskattas till mer än 94 sh.. ntom ränta å rörelsekapital och slitning å maskiner och redskap. Beträffande utsigterna för tackjernsaffärerna under det nu ingångna året är tillståndet, så länge ej Tyskland och Amerika repat sig efter de väldiga finansiella skakningar, som i fjol inträffade i dessa länder. hvilka äro våra betydligaste afnämare, ingalunda egnade att föranleda några prishöjningar, medan å andra sidan vår behållning, hvilken är reducerad till endast cirka 120.000 tonsoch de höga tillverkningskostnaderna icke torde medgifva någon synnerlig nedsättning under de nuvarande prisen. Bmellertid kan man med temlig visshet emotse en modifikation i de hittills så dryga kolprisen och troligen äfven något billigare malmpris. En reduktion i arbetslönerna torde deremot möta stora svårigheter. För att våra jernpris ånyo skola höja sig, måste man afvakta ett återupplifvande af exporten till Tyskland och NordAmerika, hvilken sedan flere månader tillbaka råkat i stockning. Våra valsverk och gjuterier äro på det hela ganska mycket sysselsatta, dock klagas från flere håll öfver, att inga nya beställningar ingå utöfver dem, som äro under utförande. Mycket betydliga order å vattenledningsrör hafva derlemot influtit från olika länder och underhandlingar pågå om nya kontrakt. våra skeppsvarf hafva arbetena minskats under de senare 6—7 månaderna. Drägtigheten af de fartyg, som gingo af stapeln förlidet år, är visserligen 25,400 tons större än under 1872, I men mot 134 fartyg om 268.400 tons, som voro des temligen allmänt med 3 å 5 öre pr höjda: nast alla arbetslöner stegrats högst ansenligt. l utan så äfven prisen å kol, malm m. m. Steg), AA — För de 3:ne senaste åren visar inrikes sjöfar-1I hetraktande af den i flere hänseenden tongifvande ställning, som den glaszowska jernmark-. naden intar i veridshardeln, torde efterföljande, j. på fullt tillförlitliga meddelsnåen grundade, no-1. arbetarestrikes, som redan i nari och Februari j men 1873 ända till 9 sh. om dagen; och tillverkningskostnaden för en tons tockjern, som år 1870