kring den punkt, derifrån den måste ha sitt ursprung, den nationella husindustrien: det enda, som egentligen har sant värde inom vår industri, när frågan är om, hvarifrån dess pånyttfödelse skall komma, Vår revy är tillända. Vi hafva här visserligen påpekat några ceonditionessine qva nop, men derför ingalunda sagt, att dermed allt vore gjordt. Långt deriffån! Det vill mycket mera till! Hvad som vill till, lär verldsexpositionen i Wien oss, och jag skall sammanfatta det i korthet, ehuru det ligger involveradt i hela det föregående: : 1. Behöfvas först och sist och framför allt god vilja och goda hufvuden hos våra verk stadsledare, som förstå sin egen fördel, snillrika ledare af de större industriella anläggningarne. 2. Föratterhålla dylika, erfordras en reform i vår ritundervisning, primo med afseende på förlagsplanseherna och sekundo på undervisningsmetoden. Jag skall i få ord uttala hvad jag dermed mepar: primo bör i våra tekniska skolor ej endast den fordran upp: fyllas, att det skall finnas mönatergilla förlagsplanscher, atan — vi gå ottsteg vidare och säga: man skall inskränka sig till att ha icke annat än mönstergilla planscher, d. Vv. 8. ett litet men klassiskt urval och der ibland specielt en samling inhemska motiv af erkändt historiskt ursprung; sekundo torde det vara en fråga, hvad nutiden an går, om icke här, der det gäller att förstå att tillämpa motiv för olika ändamål, des Krelingska metoden vore den enda rätta: dess princip lyder, såvidt jag förstått den, sk: hvarje ritning är en formöfversättning för att förstå formens väsen; man skall derför också verkligen lära lärjungarne att sfversätta, ej att afskrifva: låt från en myexet tidig ståndpunkt (måhända från början) planscher användas endast till förlag för modellering, men ronde bosses (klots, gips, aatur) deremot för teckningen! 3. Utgående från dessa grundprinciper i andervisningen skulle man alstra ett ständigt aktgifvande på att utmynta i den stora industrien alla motiv, hvilka lefva i den nationella husindustrien eller i folktrationen: en centralskola för upparbetandet af nationel husslöjd och dess tillgodogörande ör fabrikationen i stort i förening med en sentralsaluhall, der hasslöjden kan vara sä ser om att finna afsättning, och utgående från denna agenturer på utrikes orter. 4. För aut samla våra traditioner och förmedla dem med kulturen, för att visa jeras samband med och liknande formers inflytande i andra nationers historiska utveckling och derigenom inse deras betydelse för oss, behöfs ett konstindustrimuseum, som kan verka tillbaka på lärare och lärjungar, på konsumenter och fabrikanter ge: aom att odla deras skönhetssinne. 5. (Emedan vi äro en liten nation), en hjelpförening, som kan stödja konsthandtverket materiellt: men ingen assuransföresing för dåligt arbetes afsättning och för ambärande af goda modeller; men deremot svärtom en af staten gynnad -konstindustriförening för inköp och utdelning al vackra modeller. Härmed är denna öfversigt af konstindustrien på verldsexpositionep i Wiex afslutad. Det följer af denna utställnings hela vidsträckta omfång, att mycket kan ha blifvit förbigått, som borde varit medtaget, och att ett och annat kan vara medtaget, som iförhållande till hvad som ntlemnats borde stått i andra rummet, att misstag kunna vara begångna, som vid ett bättre ordnande af de tillgängliga katalogerna kunde ha undgåtts 0. 8 Vv. Emellertid är det mitt hopp, att det som jag förmått framställa ej måtte Å alltför ringa grad motsvara det mål jag oppetällt för min skildring: stt klargöra vårt eget förkållande till öch Ställning i den stora verldsutvecklinger;; att väcka, ej att nedglå hoppet om en pånyttfödelse af vår inhemska konstindustri, -;. —I.: D. Slut.