— Nytt finskt ängtartyg. I går ö m. anlände hit från Åbo ett nyttpropeller-jernångfartyg med namnet Åbo, som är det första större passagerareångtartyg, hvilket blifvit bygdt vid William Clichton komp:s mekaniska verkstad i Åbo, enär denna verkstad förut bygt endast mindre ånglaxtyg, mest för ryska regeringen, för trafik på Rysslands floder. Detta ångfartyg, som tillhör det nybildade Åbo ångfartygsbolag, är 159 fot långt, 26 fot bredt och ligger 10 fot djupt med last af 4500 centner, fördelade 4 tvenne lastrum, Dess inredning är mycket beqväm för ett stort antal passagerare. Sålunda finnas i aktersalongen 10 hytter, hvilka tillika med den s. k. rundelen, kunna lemna sängplatser för 31 passagerare. I försalongen finnas sängplatser för 32 passagerare. Dessutom upptager inredningen liksom på våra svenska ångfartyg hytter för befälbafvare, tnderbefäl, maskinister, restauratris m. fl., och finnas äfven här å öfre däck röksalong, styrhus m. m. enligt nuti dens fordringar. Fartyget har en ångmaskin om 90 hästars kraft enligt Woolfska systemet, som framdrifver detsamma till en hastighet af 10!e knop i timmen med en bränsleåtgång af 18 kubikfot på samma tid. Det är tackladt som skonert ungefär som ångfartyget Aura med 2 gaffelsegel samt stagsegel. I öfrigt har fartyget kommit våra välkända passagerarekngfartyg temligen nära i atseende på inaredning, komfort och elegans, yttrar Dagbladet, ehuru de ba qväma hytterna väl mycket inkräkta å fartygets bredd, hvarigenom passagen å Åäcket förefaller något trång. Detnyafartyget, som har till befälbafvare kapten C. M. Fogelholm, lär redan om lärdag afgå härifrån till Åbo, Helsingfors och Petersburg, mellan hvilka städer och vår hufvudstad fartyget framdeles kommer att underhålla reguliera resor. ————— Aves